De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OFTEWEL IN DE BOVENBOUW O EN O ( ONDERZOEK EN ONTWERPEN) Welkom Bij.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OFTEWEL IN DE BOVENBOUW O EN O ( ONDERZOEK EN ONTWERPEN) Welkom Bij."— Transcript van de presentatie:

1 OFTEWEL IN DE BOVENBOUW O EN O ( ONDERZOEK EN ONTWERPEN) Welkom Bij

2 Enkele cijfers en gegevens  Technasium bestaat sinds 2003 in Nederland. Wij zijn met netwerk Overijssel het tweede netwerk van ons land  Wij waren volgschool van de Waardenborgh.  In totaal zijn er zo’n 50 technasiumscholen verdeeld over 10 netwerken  Technasium Overijssel wordt aangestuurd Marieke Rinket van Universiteit Twente.

3 Scholen Netwerk Overijssel  Bonhoeffer College, Enschede  OSG Erasmus, Almelo  CSG Reggesteyn, Nijverdal   Thorbecke Scholengemeenschap, Zwolle  De Waerdenborch, Holten

4 Doel Hoe kan het leuker, interessanter, en Uitdagender voor leerlingen worden met een hoofd vol verstand en ook nog interesse in beta en techniek.

5 leerdoelen Wat leert een technasiumleerling?  Zelfstandig werken.  Samenwerken in teams  Overleggen(vergaderen)  Planmatig en procesmatig werken  Initiatief nemen  Verantwoordelijkheid nemen  Plannen (door eigen planner samen te stellen)  Problemen oplossen  Presenteren (voor de jury)  enz

6 Aansluiting Vervolg-onderwijs  Kortom: het kind heeft de perfecte voorbereiding getroffen op het hoger onderwijs.  Ze zien de leerling met een (technasium-achtergrond graag op hun HO/TU school studeren Presentatie voorrondes Top Award

7 • Team, max 4 leerlingen, werken aan dezelfde opdracht. • Zij krijgen de opdracht op het bedrijf aangeboden en het bedrijf is dus formeel de opdrachtgever. • De opdrachtgever of andere experts begeleidt de groepen en is aanwezig bij de beoordeling van het project • Elke groep heeft een • teamleider (die het proces aanstuurt). “vanaf klas 2” • Notulist • Tijdsbewaker • Vergadervoorzitter • De docent stuurt de teamleider en het team aan.

8 Project verloop • Aan het begin van het project wordt er een lange termijnplanning gemaakt. • Tevens maken ze een duidelijke taakverdeling. • Tijdens het project wordt een logboek bijgehouden. Team overleg klas 2

9 Vervolg  In elk project staat een ander bètatechnisch beroep centraal en een ander vraagstuk. Zo kunnen leerlingen onderzoeken wat bij ze past.  Elk project duurt 1 periode (10 weken), 4 / 5 lessenuur per week. (eis van technasium)  In een willekeurige periode bieden we ze tevens:  Gereedschappenleer  Materialenleer  Workshop samenwerken  Technisch tekenen  Ruimtelijk Schetsen  Solid Egde (tekenprogramma)  Sollicitatiebrief schrijven  enz

10 Welke Projecten doen we in welke leerjaren Presentatie top award klas 2 locatie Waardenborg

11 Wat doen we in klas 1  Klas 1 is een kennismakingsjaar  Ze krijgen 2 projecten aangeboden  Project 1: Oldtimerbaan verbeteren bij het avonturenpark  Project 2 (einde jaar 1): Bruggenbouw (hegeman bv)  Ter afsluiting : t’Heim techniekmuseum  April: keuzemoment technasium. (nu zitten er 34 in klas 2 Havo en 26 in 2VWO, samen 60 van de circa 180 leerlingen)

12 Informatie voor onderbouw bij Eve Architecten

13 Welke opdrachten gaan we doen in klas 2?  Zorgboerderij (‘t zandeinde Lemele)  Top award (landelijke wedstrijd, Dit jaar was dit voor Veilig verkeer Nederland)  Uitkijktoren (landschap Overijssel)  Snoezelkamer (Dac de Burg)  Nieuw : Ola Informatiecentrum

14 En in Klas 3?  Poedercoaterij (van Keulen bv)  Multifunctionele rolstoel (Dac de burg)  Beweegbaar speeltoestel(Lindeberg bv)  Jongerencentrum (gemeente Hellendoorn en stichting de Welle) Vergaderen binnen het team

15 Trots op het eindproduct

16 Welke projecten in 4Havo  Staatbosbeheer (waterspeeltoestel speelbos)  Schothans/Hofman (energieneutrale appartementen smidstraat)  Waterschap/Gemeente en expertbegeleiding Hegeman bv (fietsbrug boskronkel)  Hogenelst en Sanderink Tandartsen (website)

17 Uitleg situatie boskronkel door gemeente en waterschap Regge en Dinkel

18 Klas 5 havo Meesterproef  Voorafgaand aan hun meesterproef doen zij een beroepskeuze onderzoek. (Fase 1)  Elk team bestaat uit leerlingen met dezelfde beroepen/ opleidingsinteresse dat voortkomt uit fase 1  Teams zoeken een opdracht bij bedrijven en instellingen (fase 2) dmv sollicitatie

19 Samenwerking Saxion en UT  Leerlingen in 5 havo krijgen een expert (gecommitteerde) van Saxion toegewezen voor extra ondersteuning bij hun meesterproef. Zij hebben veelvuldig contact met de gecommitteerde en bezoeken Saxion.  Na een periode van circa 18 weken sluiten zij de meesterproef af.

20 Afronding 5 havo meesterproef Vervolgens dienen zij hun oplossingen te presenteren aan de jury. Betrokkenen zoals:  directie van het bedrijf  Gecommitteerde van Ut of Hogeschool  Begeleiders  Experts en ander betrokkenen.  Studenten Ook ouders worden t.z.t. uitgenodigd

21 Presentatie aan Opdrachtgevers

22 Veel meiden kiezen Technasium Ben Oldelmans waterschap Johan ten Dam Gemeente Leerlingen 4 Havo

23 Informatie van een expert.

24 Opzet VWO Klas 4 VWO: (4 projecten)  Ten Cate (biogas)  Waterschap/Gemeente en expertbegeleiding Hegeman bv (fietsbrug boskronkel)  Schothans/Hofman (energieneutrale woning)  Akso Nobel(?) Bolletje(?) Markc van Coeverden van Ten Cate helpt op school de leerling met de proef

25 Druk bezig met biogas- onderzoek voor Ten Cate

26 VWO leerjaar 5 Projecten 3 stuks • Cystic fibrose (UT) • Architectuurwoning (Madmax Diesajn) Kozakkenveld. • Keuzeproject, waarbij teams zelf een opdrachtgever zoeken en opdracht schijven. Na uitwerking volgt een presentatie voor dit bedrijf. (half jaar)

27 VWO leerjaar 6  Ook zij sluiten Technasium af met hun meesterproef voor UT.  In tegenstelling tot 5 Havo is daar niet een bedrijf aan gekoppeld.

28 Situatie Nu  klas 1U (gymnasium) maatwerk  Alle klassen gaan in principe door elkaar.  Klas 1U gaat gem 2 uur extra naar school  Overige 1 uur extra  Halverwege klas 3 Fa /Du laten vallen. 3 uur minder naar school.  Certificaat na klas 3.  Leerlingen wennen erg snel in nieuwe klas  Leerlingen vinden het overwegend leuk en interessant blijkt uit enquête uit klas 1, klas 2 en klas 4 ( jaarlijks bijgehouden )  Leerlingen hebben gem ½ jaar nodig om in dit systeem te leren.  Tussentijds stoppen in principe niet mogelijk. (pretvak, tegenvallende cijfers)

29 Einde  Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "OFTEWEL IN DE BOVENBOUW O EN O ( ONDERZOEK EN ONTWERPEN) Welkom Bij."

Verwante presentaties


Ads door Google