De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KERK EN WERELD LEZING PROF. DR. IR. GERT SPAARGAREN WAGENINGEN UNIVERSITEIT GROEP MILIEUBELEID (ENP) Duurzamer Consumptie: de Burger-Consument aan zet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KERK EN WERELD LEZING PROF. DR. IR. GERT SPAARGAREN WAGENINGEN UNIVERSITEIT GROEP MILIEUBELEID (ENP) Duurzamer Consumptie: de Burger-Consument aan zet."— Transcript van de presentatie:

1 KERK EN WERELD LEZING PROF. DR. IR. GERT SPAARGAREN WAGENINGEN UNIVERSITEIT GROEP MILIEUBELEID (ENP) Duurzamer Consumptie: de Burger-Consument aan zet

2

3 Kenmerken van de ‘moderne’ burger consument? ‘de’ burger-consument = ‘zo goed als de situatie toestaat’

4 Stellingen voor discussie  Er is ruim aanbod aan duurzame producten, maar  Het wordt te weinig gebruikt, vanwege  Gebrek aan ‘afstemming’ op wat consument wil en kan  Slecht ‘imago’ van duurzame consumptie: geitenwollensokken verhaal dat niet meer aanspreekt  [‘Gebrek aan organisatie’ van de kant van de burger- consument]  Bedrijven, overheden en milieu-organisaties moeten dit oppakken en de burger-consument assisteren bij het gericht ontwikkelen van een duurzamer leefstijl

5 Sinds jaren 1990: Geleidelijk meer Duurzame Producten en Diensten  Brundtland-rapport, 1987  Keerpunt in milieubeleid  Bedrijven gaan actief meedoen: meer groene produkten  Duurzame ontwikkeling  (Inplaats van ‘grenzen aan de groei’ : Club van Rome)  Reframing economie- milieu

6 Bron: the Cooperative Bank, the Ethical consumerism report (2007) GROEN GEBRUIK (voorbeeld UK): NEEMT WEL TOE

7 Verkenning van het ‘Groene Aanbod’ Stelling: het is anno 2010 in Nederland moeilijk om niet op de een of andere wijze geconfronteerd te worden met groen aanbod/ duurzamer alternatieven •(Auto)mobiliteit: energielabel; aftrek/bijtelling duurzame auto’s; mobiliteitspakketten werkgevers; fietsplannen •Wonen: milieulabel woning; subsidies energiebesparing; klimaat-hypotheek; duurzame woonwijken; smart grids •Voeden: Supermarkten vergroenen (labels, producten, imago/beelden); streekproducten; CO2-labeling voedsel; aandacht dierenwelzijn

8 MOBILITEIT EN DUURZAAMHEID

9 DUURZAAM WONEN

10 DUURZAMER VOEDSEL CONSUMPTIE DUURZAMER VOEDSEL CONSUMPTIE

11 Conclusie: e r is steeds meer en redelijk gevarieerd groen aanbod. MAAR:  Meer AANBOD leidt niet tot evenredig meer GEBRUIK WANT  1. Milieu/duurzaamheid vaak benaderd als ‘technisch probleem’ met technische oplossing  Energie/ water/ afval/ PV-tech etc. binnen domein wonen  CO 2 -emissies; Modal-shifts; e-car; fuel efficiency binnen mobiliteit  Pesticiden en kunstmest en watergebruik binnen voedseldomein  2. Duurzamer aanbod onvoldoende ‘doorvertaald’ naar en aangepast aan de burger-consument als beoogd gebruiker;

12 (WUR, UVT, PBL, LEI): ONDERZOEKSPROJECT  HOE KAN DUURZAME CONSUMPTIE WORDEN BEVORDERD  DOOR FREQUENTER GEBRUIK VAN GROEN AANBOD  IN ALLEDAAGSE CONSUMPTIEPRAKTIJKEN  VAN GEWONE (OOK LICHT-GROENE) BURGER-CONSUMENTEN  4 AIO’S EN 2 POSTDOCS ONDERZOEK NAAR GROEN AANBOD EN GEBRUIK OP GESELECTEERD AANTAL ALLEDAAGSE, MILIEURELEVANTE PRAKTIJKEN

13 36 Gedragsroutines/praktijken in 6 consumptiedomeinen VOEDENVRIJE TIJD EN TOURISME WONENMOBILITEITKLEDING EN VERZORGING HOBBY EN SPORT UIT ETENWINTERSPORT VAKANTIE TUINIERENZAKELIJK REIZEN‘SHOPPEN’ VOOR KLEREN VISSEN BOODSCHAP- PEN DOEN IN SUPERMARKT STEDENTRIPKEUKEN OF BADKAMER RENOVEREN GEBRUIK MAKEN VAN STADS- FIETSENPLAN JACUZZING/ FITNESS BAL-SPELLEN DOEN KOKEN VOOR VRIENDEN VERRE STRANDVAKANTIE VERWARMEN EN VERLICHTEN WOON-WERK VERKEER DOUCHENPAARDRIJDEN ‘FOOD TO GO’GRAN DORADO MIDWEEK VERHUIZEN‘SLOW TRAVEL’KLEDING WASSENHUISDIEREN HOUDEN IN KANTINE ETEN BACKPACKINGEEN CARPORT (LATEN) BOUWEN EEN AUTO KOPENBREIEN, NAAIEN EN HERSTELLEN HARDLOPEN EN FIETSEN UIT DE MOESTUIN ETEN WANDELVAKATIEHET HUIS OPNIEUW INRICHTEN RECREATIEF VERPLAATSEN KLEDING INZAMELEN KLUSSEN

14 Vraagkant: eindgebruikersAanbodskant: Aanbieders

15 CONCLUSIES ONDERZOEK: GEBRUIK GROENE AANBOD KAN TOENEMEN WANNEER  BEDRIJVEN EEN STERKERE ORIENTATIE ONTWIKKELEN OP DE BURGER-CONSUMENT  (inplaats van alleen) BUSINESS-TO-BUSINESS  (nu ook aandacht voor) BUSINESS-TO-CONSUMER  HET GROENE AANBOD WORDT AFGESTEMD OP ALLEDAAGSE GEBRUIKSPRAKTIJKEN VAN BURGER- CONSUMENTEN  BETER AFSTEMMEN OP KENMERKEN VAN GEBRUIKSPRAKTIJKEN  BETER ‘VERHAAL’ ERBIJ OOK VOOR DE ‘LICHTGROENE’ CONSUMENT

16 EEN VOORBEELD: VOEDSELCONSUMPTIE  Manieren van aanbieden van groene producten, diensten en ideeen (door overheden en bedrijven)  Aan ‘gestandaardiseerde’ groepen van eindgebruikers, (middelbare scholieren op zoek naar kleding, mensen die in restaurant eten, etc.)  Die voor specifieke gedragspraktijken er heel gerichte milieuwensen en –eisen op na houden

17 Twee praktijken van voedselgebruik Boodschappen doen in supermarkt Albert Heyn; Unilever; Sodexo/Albron; Douwe Egberts etc. met eigen DO-strategie Leefstijl Groepen van burger- consumenten met eigen ‘voedsel-concerns’’ Lunchen in de kantine AANBODGEBRUIK

18 Afstemmen op gebruikspraktijken =  Groen aanbod ‘on the spot’ d.w.z. in de winkel en de kantine waar de consument altijd winkelt/eet  Duurzame produkten als strategische produkten positioneren in de supermartk/kantine  Schappen op ooghoogte  Labeling/etikettering  Groene produkten in groene omgeving (koelvitrine-discussie etc)  Groene produkten die aansluiten bij bestaande manier van bewaren, bereiden en gebruiken/opmaken  Etc.

19 Een goed verhaal erbij =  Nadenken over de vraag voor wie het verhaal bedoeld is  Voor welke portemonnaie?  Voor mensen met donkergroene of lichtgroene levensstijl?  Voor ‘de’ burger-consument of voor de voedsel-consument?

20 beelden en zorgen m.b.t. duurzaamheid voor de voedselconsument (Nederland, 2008)  RISIKO-MIJDING;  GEEN PESTICIDEN (RESIDUEN)  GEZONDHEID;  STREEK-IDENTITEIT;  LANDSCHAP  BIODIVERSITEIT  GEZOND ECOSYSTEEM  KLIMAATVERANDERING  WATERBESPARING  DIERENWELZIJN  FAIR-TRADE;  GOED INKOMEN BOEREN

21 Een goed verhaal erbij = (qua inhoud)  Aansluiten bij een ‘post-Brundtland’- visie op duurzame consumptie anno 2010:  Geen tegenstelling tussen ‘consumeren’ en ‘duurzaamheid’  Wel: substantiële verschuivingen in consumptiegedrag  Geen: ‘apocalyps’ en uitsluitend negatieve logica (risico)  Wel: ruimte voor andere beleving van (groene) consumptie  Geen: uitsluitend westers welvaarts probleem  Wel: wereldwijde uitdaging vanuit ecologie en rechtvaardigheid

22 ALS SPRAKE IS VAN PASSEND GROEN AANBOD MET GOED VERHAAL, DAN  BURGER-CONSUMENT UIT DE HANGMAT  BEREID TOT DEELNEMEN AAN NIEUWE VORMEN VAN BETROKKENHEID (OOK BIJ PRODUKTIE-PROCESSEN)  ACCEPTATIE VAN VERNIEUWING/TRANSITIES IN ALLEDAAGSE LEVEN  5 – 10 JAAR PROCESSEN  MET GEORGANISEERDE LEERPROCESSEN ROND (DE COMPLEXITEIT VAN) DUURZAME CONSUMPTIE

23 DANK VOOR UW AANDACHT EN VOOR DE GELEGENHEID;


Download ppt "KERK EN WERELD LEZING PROF. DR. IR. GERT SPAARGAREN WAGENINGEN UNIVERSITEIT GROEP MILIEUBELEID (ENP) Duurzamer Consumptie: de Burger-Consument aan zet."

Verwante presentaties


Ads door Google