De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere."— Transcript van de presentatie:

1 Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere

2 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Toekomstbeeld: 3 grote trends 1.Wereldwijd, de welvaart stijgt 2.De wereldbevolking stijgt tot ongeveer 9 miljard mensen in klimaatverandering méér en méér mensen gaan méér en méér consumeren

3 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Wat betekent dit voor onze grondstoffen en materialen? •De Vraag naar materialen zal enkel maar stijgen. •Naarmate we materialen VERbruiken in plaats van HERbruiken, daalt het aanbod van niet-hernieuwbare grondstoffen. •Conclusie: Grondstoffen en materialen zullen schaarser en dus duurder worden.

4 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Mogelijke reacties van bedrijven Optie 1: niets doen en afwachten. •Grondstoffen zullen voor iedereen duurder worden. •Duurdere materialen zullen leiden tot duurdere producten, gevolgd door dalende koopkracht, dalende vraag, dalende productie, dalende werkgelegenheid en dalende welvaart. •Consumeren wordt terug iets voor de Rijken. •De Rest van de maatschappij verliest. •Uitputting niet-hernieuwbare grondstoffen is onomkeerbaar, vooral als producten nadien ingezet worden voor éénmalige energieproductie tijdens afvalfase. Volle kracht vóóruit een doodlopende straat inrijden…

5 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Mogelijke reacties van bedrijven Optie 2: efficiënter gaan werken. •Bedrijven gaan efficiënter om met hun grondstoffen / materialen. –Eco-efficientië voordelen worden indirect teniet gedaan door globaal groeiende markt en/of rebound effect. –Dit kan tijd kopen zolang dat de efficiëntie winsten groter zijn dan de toename van het verbruik. –Dit kan een (tijdelijk) competitief voordeel opleveren, maar is fundamenteel niet verschillend van het eerste scenario daar de uitputting van niet-herniewbare grondstoffen gewoon verder gaat. Wat trager de doodlopende straat inrijden…

6 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Mogelijke reacties van bedrijven Optie 3: Inzetten op hernieuwbare materialen •Vervangen van niet-hernieuwbare materialen door hernieuwbare alternatieven. –Bv: biobrandstoffen, biokunststoffen. •De draagkracht van de Aarde is echter beperkt. –Voeden van 9 miljard mensen in 2050 én –Biodiversiteit én –Eco-systeem diensten én –Vervanging niet-hernieuwbare grondstoffen? •Kan wel een deel van de oplossing worden als –Er geen competitie met ander landgebruik ontstaat en –De klimaatimpact positief is en –De duurzaam geteelde hernieuwbare grondstoffen vooral worden gebruikt voor de productie van niet degradeerbare producten die gerecycleerd worden. Een onderdeel van de ommezwaai?

7 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Mogelijke reacties van bedrijven Optie 4: kringloopdenken. Lokale/Regionale/Globale kringloopeconomieën. –Mechanische of Chemische kringlopen –Technische, logistieke en commerciële expertise & innovatie in het sluiten van kringlopen medebepalend voor competitiviteit van economie. –Her/Opwaardering van materialen wordt belangrijke sector: economisch én sociaal met belangrijke milieuvoordelen (klimaat, ontginning, biodiversiteit, afval,..). –Materialenbeheer neemt een sleutelpositie in binnen de bedrijfsstrategieën wat bv. kan resulteren in aangepaste business modellen, nieuwe parternerships, wijzigingen in de producten en hun design. –Werkgelegenheid. •Mechanisch recycleren meer arbeidsintensief dan storten en verbranden. •Betaalbare producten en hun lokale productie ondersteunen de welvaart. ZELF het stuur in handen nemen en andere, duurzame richting inslaan.


Download ppt "Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere."

Verwante presentaties


Ads door Google