De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ondernemen in de praktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ondernemen in de praktijk"— Transcript van de presentatie:

1 Ondernemen in de praktijk
Symposium De wijk als werkterrein HAN 21 maart 2013 Rudie van den Berg Caransscoop Jaap Luchies MKBAdviseurs

2 Korte kennismaking Caransscoop Rudie van den Berg Adviseur eerste lijn
MKB Adviseurs Jaap Luchies Adviseur strategie en management

3 Caransscoop? Stimuleren integratie en samenwerking binnen de eerstelijnszorg Maatschappelijke opdracht Geen belangenbehartiging Zelfstandige organisaties / stichting (RvT-model) Maatschappelijke onderneming: verantwoording naar RvT, zorgverzekeraars, VWS e.a.

4 MKB Adviseurs Overname en opvolging Praktijkvoering
Financiering en subsidies Vastgoed Personeel en organisatie Franchise en samenwerking Ondernemen en rendement rendement in:

5 Programma 1. Wat is ondernemen 2. Welke rollen kun je daarin vervullen
3. Weet wat je zelf in huis hebt 4. Met wie werk je samen/zou je samen willen werken in je wijk 5. En hoe promoot ik dat in je wijk

6 Wat is ondernemen?

7 Wat is ondernemen? Keuzes maken
Het zelfstandig en voor eigen risico creëren van een (nieuwe) match tussen vraag en aanbod (door productinnovatie of marktinnovatie) waarmee de ondernemer zijn beoogde (zakelijk) resultaat behaalt.

8 Ondernemersrollen De koopman (m/v) De vakman (m/v) De manager (m/v)

9 De koopman Voordelen: Extern gericht Let sterk op de markt/omgeving
Wil steeds inspelen op (nieuwe) vraag van (nieuwe) patiënten/stakeholders Aandachtspunten: Minder aandacht voor interne zaken Denkt niet: wat kost het en wat brengt het?

10 De vakman Voordelen: Let op product Meer intern gericht
Aandachtspunten: Minder aandacht voor externe zaken/marktontwikkelingen Maakt op termijn producten die de patiënt/stakeholder niet meer wil

11 De manager Voordelen: Goede interne focus Goede organisator
Aandachtspunten: Minder aandacht voor externe zaken Kan minder “creëren”

12 Wie bent u? Koopman Manager Vakman

13 Wat heb je te bieden? Weet je wel wat je zelf te bieden hebt: wat is je product en wat is je markt? Weet je waarom je mogelijk een aantrekkelijke samenwerkingpartner bent? Ken je je eigen praktijk wel?

14 Product-marktcombinaties
Product-marktcombinatie (=PMC) PMC = specifieke dienst voor een specifieke groep klanten Welke dienst lever je welke patiënten/klanten? Is deze dienst winstgevend? Moet dat?

15 Eigen product-marktcombinaties invullen
Hulpmiddelen Wat doe ik voor wie? - wie zijn mijn klanten? - wie betalen mij voor mijn diensten? - welke diensten bied ik aan? Oefening praktijk PMC invullen

16 Uw eigen productmarktcombinatie
Markt Product

17 Met wie werk je (samen) in de wijk
En zijn dat ook de mensen waar je mee samen wíl/kán werken Welke stakeholders (=belanghebbenden) beïnvloeden mij? Met wie heb je te maken en Waarom zouden je daar tijd aan besteden?

18 Ondernemer/praktijkhouder
Stakeholderanalyse Patiënten Concurrenten Opleiding Verzekeraars VWS Specialisten Ondernemer/praktijkhouder Wonen/welzijn Thuiszorg Huisartsen

19 Stakeholderanalyse… Stakeholder Invloed (++/+/0/-/--)
Coalitie (met wie?) Belang (wat?) Toelichting Patiënt Specialist Therapeut Huisarts Collega/ concurrent

20 En dan nu Je weet wat je rol is Je weet wat je product is
Je weet met wie je zou willen samenwerken in de buurt Je weet wie je belanghebbenden zijn En dan nu? Hoe ‘zet ik dat in de markt’

21 Karin Romme Calimeromarketing 2.0

22 Calimeromarketing: 10 spelregels
Stel jezelf vragen en durf te kiezen Bouw structureel aan een krachtig netwerk Ga actief jouw boodschap verkondigen Gebruik de pers/social media voor jouw praktijk Zorg voor goede ondersteunende middelen Leid actieve zoekers naar jouw praktijk Geef bestaande klanten voorrang Werf nieuwe klanten op persoonlijke wijze Wees trots op jouw status van kleine ondernemer Plan, balanceer, evalueer en floreer

23 Discussie?


Download ppt "Ondernemen in de praktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google