De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inhoud workshop •Even kort voorstellen… •Achtergrond ReCoMa Lab •Samenwerkingsformule ReCoMa Lab •Achtergrond 18 Holes Project •Samenwerking 18 Holes.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inhoud workshop •Even kort voorstellen… •Achtergrond ReCoMa Lab •Samenwerkingsformule ReCoMa Lab •Achtergrond 18 Holes Project •Samenwerking 18 Holes."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inhoud workshop •Even kort voorstellen… •Achtergrond ReCoMa Lab •Samenwerkingsformule ReCoMa Lab •Achtergrond 18 Holes Project •Samenwerking 18 Holes Project •Groepsdiscussie

3 Even kort voorstellen… Edou Hilverda Stenden Hogeschool Leeuwarden Coördinator ReCoMa Lab HBO Steffen Fokkema Stenden Hogeschool Leeuwarden Lectoraatslid / PhD student

4

5 Een aan de praktijk getoetst innovatiegericht onderwijsmodel bij Alfa-college en Stenden hogeschool beschikbaar te hebben in Zuidoost-Drenthe. De kenmerken van het model zijn: • Co-makership is het leidende principe • Teams zijn multidisciplinair en multilevel van samenstelling • Studenten, docenten en werknemers leren en werken in de praktijk • Iedereen leert zelf én je leert van elkaar via leergemeenschappen • De samenwerking leidt tot het ontwikkelen, delen en overdragen van nieuwe (innovatieve) kennis • Diplomeren en certificeren is mogelijk Doelen van het ReCoMa-lab

6 HBO Stenden hogeschool Tourism, Leisure, Commerce, Business, Hotel/Hospitality, ICT, Techniek MBO ROC Alfa-college Toerisme, Facilitaire Dienstverlening, Economie, Zorg, Welzijn, Techniek: Bouw & Engineering, ICT & Domotica Onderzoek door: Breuer Institute Loek Nieuwenhuis Maarten de Laat Bedrijven: Van Boeijen Coresta Noord Domus Projectontwikkeling GGZ Beilen De Zorgzaak Hunebedcentrum Center Parcs De Huttenheugte Center Parcs Parc Sandur Recreatieschap Drenthe Healthy Ageing Netwerk Noord-Nederland Samenwerkende partners

7 Onderzoeksvraag van partner De Zorgzaak ‘Welke behoefte hebben cliënten met een lichte zorgvraag aan Domotica, zodat men langer zelfstandig thuis kan blijven wonen’ MBO Zorg en Techniek Uniformberoepen Hospitality/koksopleiding HBO Afstudeerproject Eventmanagement

8 Techniek Ontwerpen en toepassen van domotica in een elektrotechnische installatie a.d.h.v. ontwerpgegevens uit de Zorg Zorg Kennis van domotica en de toepassingen hiervan in de Zorg HBO Afstudeerproject Eventmanagement Onderwijs duurzaam Vaste gastlessen door Technische Unie, aanpassing organisatie van het onderwijs; zorg- en techniekdeelnemers volgen samen onderwijs Bedrijfsleven Installateurs ontdekken de meerwaarde van domotica als extra functionaliteit aan de woning De opdrachtgever Zorgverleners en Zorgvragers ervaren dat techniek ondersteunend aan persoonlijke zorg kan zijn Opbrengsten van het Co-makership

9 1. Eigenaarschap Onderwijs Bedrijfsleven 1a 2,83,4 1b 2,62,8 1c 3,04,4 1d 3,04,0 1e Totaal indruk2,84,0 2. Inspirerend concept 2a 3,4 2b 3,23,4 2c 3,73,6 2d Totaal indruk3,73,8 3. Profess. aanpak 3a 2,62,5 3b 3,13,8 3c 3,42,8 3d 3,53,0 3e Totaal indruk3,33,0 4. Duidelijke result. 4a 2,52,6 4b 3,03,2 4c 2,73,2 4d Totaal indruk2,73,5 5. Expliciet leren 5a 3,33,4 5b 2,73,0 5c 2,6 5d Totaalindruk2,72,8 Nulmeting Feb. 2013

10 4.Indicatoren 'duidelijke resultaten' a. Voor het ReCoMa-Lab zijn door betrokkenen zelf - dus niet top down - kwantitatieve en kwalitatieve prestaties (streefwaarden) geformuleerd. b Betrokken medewerkers en projectleiding monitoren voortdurend het vernieuwingsproces en de realisatie van de geformuleerde prestaties c Er zijn interne prestatieafspraken over de bijdrage van het ReCoMa-Lab aan de innovatie van het onderwijs op het terrein van programmering, didactiek, organisatie, enzovoort. 5.Indicatoren 'expliciet leren' a. Reflectie op de doelen, voortgang en het leren - binnen een open, veilige en professionele leercultuur - maken deel uit van het ReCoMa-Lab. b Opgedane kennis en kunde van betrokkenen binnen het ReCoMa-Lab worden op instellingsniveau opgeslagen en geborgd cEr zijn afspraken hoe de transfer van opgedane kennis en kunde wordt verzorgd

11 Even voorstellen… • Edou Hilverda Stenden Hogeschool (Leeuwarden) ReCoMa Lab – coördinator HBO • Steffen Fokkema Stenden Hogeschool (Leeuwarden) Kenniskringlid – PhD student Casuïstiek : 18 Holes project

12 Achtergronden samenwerking •In veel gebieden (vooral buitenland) kant-en-klare arrangementen voor golftoeristen •Meer vraag dan aanbod in bijv. De Randstad •Faciliteiten en imago Drenthe past goed bij golfsport •Abonnementen lopen achteruit, het aantal leden groeit

13 • Hier jouw slides graag invoegen Edou Ik heb nu een voorbeeld gedaan hoe ik het voor me zie. Het is rechtstreeks gekopieerd uit Anna haar verhaal in Hengelo Doelen •Meer golfers naar de regio Drenthe en Niedersachsen trekken •De provincie Drenthe dé golfprovincie van Nederland maken •Meer multidisciplinaire en euregionale samenwerking tussen golfbanen en hotels (bijv. in de vorm van arrangementen) •Golf als healthy aging variant positioneren

14 4 fases – gezamenlijk 2 jaar 1. Voorlopers golfsector Drenthe 2. Peloton multidisciplinair Drenthe 3. Voorlopers golfsector Euregio 4. Peloton multidisciplinair Euregio

15 Multidisciplinair

16 Activiteiten – rol lectoraat •Leren op de werkplek •Docentenstages en gastcolleges •Innovaties op het gebied van curricula, competenties en leercontext ontwikkelen voor de aangesloten MBO en HBO opleidingen •Scholing van werknemers •Kennisdeling •Onderzoek naar bijv.: De nieuwe generatie golfer Healthy Aging en de rol die golf/hospitality daarin kunnen spelen Nieuwe golfarrangementen Hoe verblijfsrecreatie aan golfbanen te koppelen

17 Samenwerking tot dusver •Begonnen met lector, projectleider, vertegenwoordiger golfbaan (initiatiefnemer) en vertegenwoordiger financier •Twee andere golfbanen uitgenodigd •Financiering rond •Eerste groep studenten (MBO + HBO) van start gegaan •Onderzoeken afgebroken •Nu op zoek naar externe tussenpaus

18 Samenwerking Projectleider Golfbaan C Golfbaan B Golfbaan A KvK MKB ZO Drenthe Docenten Stenden Docenten Alfa Studenten Stenden Studenten Alfa

19 Samenwerking - leerpunten •Projectteam uitgebreid nadat de studenten al waren begonnen •Te snelle opstart •Studenten HBO – MBO communicatie •Studenten HBO – MBO niveauverschil •Teveel communicatielijnen •Weinig direct contact studenten – golfbanen •Onderlinge scepsis •Projectgroep zelf niet altijd op één lijn

20

21 Discussie Kunt u een voorbeeld geven in uw beroepspraktijk waar multidisciplinair samenwerken een belangrijke rol speelt? Waar zou dit juist meer toegepast kunnen worden? Hoe ziet u de rol van een lectoraat in een project als deze? Hoe kunnen we de samenwerking tussen de betrokkenen (studenten, docenten, bedrijven) beter laten verlopen?


Download ppt "Inhoud workshop •Even kort voorstellen… •Achtergrond ReCoMa Lab •Samenwerkingsformule ReCoMa Lab •Achtergrond 18 Holes Project •Samenwerking 18 Holes."

Verwante presentaties


Ads door Google