De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zomerschouw 6 juni 2013 Het regionaal co-makership laboratorium Anna Veeneman, Projectleider Jan Nap, Breuer Institute Procesmonitoring.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zomerschouw 6 juni 2013 Het regionaal co-makership laboratorium Anna Veeneman, Projectleider Jan Nap, Breuer Institute Procesmonitoring."— Transcript van de presentatie:

1 Zomerschouw 6 juni 2013 Het regionaal co-makership laboratorium Anna Veeneman, Projectleider Jan Nap, Breuer Institute Procesmonitoring

2 Lectoraatsopdracht Onderzoek en verdiep de ontwikkelde samenwerkingsformule voor regionaal co-makership tussen ROC Alfa-college, Stenden hogeschool en het regionale bedrijfsleven in ZuidOost Drenthe ReCoMa-lab opdracht Ontwikkel een aan de praktijk getoetst innovatiegericht onderwijsmodel bij Alfa- college en Stenden Hogeschool i.s.m. de regio Zuid-Drenthe en verken dit model op de overdraagbaarheid naar andere regio’s

3

4 Co-makership is het uitgangspunt Projectteams zijn multidisciplinair en multilevel van samenstelling Studenten, docenten en werknemers leren en werken in de praktijk middels innovatieopdrachten, docentstages en gastlessen De samenwerking leidt tot het ontwikkelen, delen en overdragen van nieuwe (innovatieve) kennis voor onderwijs en bedrijfsleven De samenwerking draagt bij aan het verwerven van competenties voor samenwerking rond innovaties met het regionale bedrijfsleven Kenmerken van het onderwijsmodel

5 netwerk competenties Overbruggen van structurele grenzen – bruggenbouwers-makelaars Kunnen veranderen en aanpassen, maar dit ook zelf initiëren Goede communicatieve vaardigheden (incl. luisteren) Probleem oplossend en flexibel zijn Relatiebeheer zowel hiërarchisch als horizontaal Kansen en mogelijkheden zien Kunnen geven en nemen 21st century skills: critical thinking, creativity, communication, collaboration

6 Wat maakt netwerkleren mogelijk? Aan de slag met netwerkleren SuccesfactorenStruikelblokken Tijd om deel te nemenOnregelmatig deelnemen Bereidheid om te willen lerenEigen mening voorop stellen Actieve deelname / brengenAlleen maar ‘halen’ Activiteiten plannen /leeragenda Denken dat je klaar bent Dialoog boven discussieReageren ipv waarderen Informele sfeerVergaderhouding Coenders, 2013

7 Hou het netwerk dynamisch Aan de slag met netwerkleren van binnenuit van buitenaf gestructureerd spontaan Kennis uitwisselen Inbrengen casuïstiek Op excursie gaan Sprekers en workshops Iets maken, creëren Dialoog voeren Productief zoeken Bronnen benutten Coenders, 2013

8 Het onderwijs model in de praktijk Opdrachtgever De Zorgzaak ‘Welke behoefte hebben cliënten met een lichte zorgvraag aan Domotica, zodat men langer zelfstandig thuis kan blijven wonen’ MBO Zorg en Techniek Uniformberoepen Hospitality/koksopleiding HBO Afstudeerproject Eventmanagement

9 Techniek/ICT opleiding ICT ontwerpt domotica toepassingen in een elektrotechnische installatie a.d.h.v. ontwerpgegevens uit de Zorg Zorgopleiding Verzorgenden beschikken over kennis van domotica toepassingen in de Zorg Techniek/ICT en Zorgopleidingen Gastlessen door Technische Unie, aanpassing organisatie van het onderwijs Minor Domotica in ontwikkeling HBO Afstudeerproject Eventmanagement Bedrijfsleven Installateurs ontdekken de meerwaarde van domotica als extra functionaliteit aan de woning De opdrachtgever Zorgverleners en vragers ervaren dat techniek ondersteunend kan zijn aan persoonlijke zorg Resultaten

10 HBO Stenden hogeschool Tourism, Leisure, Commerce, Business, Hotel/Hospitality, ICT, Techniek MBO ROC Alfa-college Toerisme, Facilitaire Dienstverlening, Economie, Zorg, Welzijn, Techniek: Bouw & Engineering, ICT & Domotica Onderzoek door: Breuer Institute Loek Nieuwenhuis Maarten de Laat Bedrijven: Van Boeijen Coresta Noord Domus Projectontwikkeling GGZ Beilen De Zorgzaak Hunebedcentrum Center Parcs De Huttenheugte Center Parcs Parc Sandur Recreatieschap Drenthe HANNN/Vita Link Samenwerkende partners

11 Onderzoek Zelfevaluatie ReCoMa-Lab Vragenlijst Schijf van Vijf HPBO Interviews Groepsbesprekingen Jan Nap Breuer Institute

12 Vijf sleutels leren van innoveren 1.Helder eigenaarschap 2.Een inspirerend concept 3.Professionele aanpak 4.Duidelijke resultaten 5.Expliciet leren + 6.Organisatie, facilitering, samenwerking en wettelijke ruimte

13 Respons vragenlijsten Verstuurd 58 Respons 32 Interviews 17

14 Gemiddelde scores alle groepen

15 Totalen onderwijs

16 Totalen bedrijvenpartners

17 Interview uitkomsten samengevat Enthousiasme over het ReCoMa-Lab neemt toe Inspirerend om aan deel te nemen ReCoMa-Lab gewaardeerd als toekomstig onderwijsconcept De wil is er om ReCoMa-Lab tot een succes te maken Experimenteren brengt onzekerheden mee; loslaten = kern van het Lab Moet nog wel op gang komen Aandacht voor: Drie werelden Samenwerking met bedrijven Management van verwachtingen Vraagstuk van flexibiliteit in het onderwijs

18 Interviews: uitkomsten samengevat II Kenniscirculatie. B enutten expertise,collegiaal leren, houding collega’s, (zelf)reflectie; gastdocentschappen, kennisdeling) Valorisatievraagstuk. Hoe komen de opbrengsten ten goede aan het onderwijs en omgeving/bedrijvenpartners? Breed intern draagvlak. Kloof Lab-betrokkenen - collegae en leidinggevenden Docentenstages. Komen onvoldoende tot stand (bedrijven en onderwijs) Inbedding. Project ReCoMa-Lab nog een ‘eiland’; te los van primaire proces, missiewerk richting collegae (docenten, leidinggevenden, deans e.a.) Eerst de basis primaire proces. Project één van de vele (leidinggevenden) Projectmatig werken. ‘Welk gesprek voer je aan welke tafel?’; hoe co-creëren? …. zelf vormgeven R-lab …. ‘R-Lab dat ben jij’? Onvoldoende helder ‘wanneer zijn we tevreden’. Prestatieafspraken R-lab; eigen leerdoelen PR&Communicatie: zichtbaar worden (intern/extern); successen vieren Praktisch: fysieke afstanden en budget voor reizen cursisten/studenten

19 Stelling 1 Innovaties à la ReCoMa-Lab zijn zinvol om het beroepsonderwijs doorlopend af te kunnen stemmen op duurzame ontwikkelingen in de arbeidsmarkt Stelling 2 Innovaties á la ReCoMa-lab bieden docenten een relevante en kansrijke werkomgeving voor persoonlijke en professionele ontwikkeling Stelling 3 Innovaties á la ReCoMa-lab zijn interessant maar te complex om in de dagelijkse onderwijspraktijk toe te passen


Download ppt "Zomerschouw 6 juni 2013 Het regionaal co-makership laboratorium Anna Veeneman, Projectleider Jan Nap, Breuer Institute Procesmonitoring."

Verwante presentaties


Ads door Google