De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. 2 Jongerencampagne 2009-2010 5001redenen om door te leren Zomeractie In opdracht van de partners uit het actieplan Jeugdwerkloosheid en de Uitvoeringsgroep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. 2 Jongerencampagne 2009-2010 5001redenen om door te leren Zomeractie In opdracht van de partners uit het actieplan Jeugdwerkloosheid en de Uitvoeringsgroep."— Transcript van de presentatie:

1 1

2 2 Jongerencampagne redenen om door te leren Zomeractie In opdracht van de partners uit het actieplan Jeugdwerkloosheid en de Uitvoeringsgroep Aanval op de Uitval Uitvoerder: Bureau Leerplicht Plus, gemeente Amsterdam Janine Koelemeijer, Eva Gijsbers en stagiaire Mei 2010

3 3 Doel Campagnedoel:  ter ondersteuning van maatregelen tegen jeugdwerkloosheid  Jongeren bewustmaken van het nut en de noodzaak van doorleren Extra impuls rond de zomervakantie met tot doel scholen te ondersteunen om de doorstroom van leerlingen te bevorderen.  Dreigende uitvallers via school nog bereikbaar.  Examenkandidaten voor de keuze: doorleren of werken?

4 4 Doelgroepen Binnen gemeente Amsterdam en Regio Groot Amsterdam Primair  Examenkandidaten mbo  Dreigende afhakers mbo Secundair  Afhakers mbo  Ouders  Onderwijsinstellingen mbo  Gemeente

5 5 Boodschap jongeren  Examenkandidaten mbo → Vergroot je kansen voor je toekomst. Leer door en schrijf je nu in voor een vervolgopleiding. Wat is jouw reden om door te leren?  Dreigende afhakers mbo en afhakers → Maak je dromen voor je toekomst waar. Leer door of combineer werk en leren. Ga in gesprek met iemand op school, een leerplichtambtenaar of iemand van het jongerenloket van DWI. Zij helpen je op weg. Wat is jouw reden om door te leren?

6 6 Boodschap onderwijs en ouders Persoonlijke aandacht voor jongeren in een veilige en vertrouwde omgeving is het meest effectieve instrument om jongeren bewust te maken van doorleren. Geef die extra aandacht en ga in gesprek met een leerling. Maak ze bewust van het nut en de noodzaak om door te leren. De banen liggen niet voor het oprapen.

7 7 Strategie algemeen Campagnestrategie algemeen:  Jongeren motiveren jongeren met hun eigen reden om door te leren. Redenen opgeven via post-its op campagnesite, mobiel schoolbord en in filmpjes.  Voor de meest opvallende redenen zijn prijzen te winnen  campagneperiode september 2009 tot en met september 2010.

8 8

9 9 Strategie zomeractie  Ondersteunen contactmomenten met leerlingen op scholen (mentor en exitgesprekken, diploma- uitreikingen) door doorleren boodschap op ansichtkaarten.  Radiocampagne i.s.m. de Amsterdamse jongerenzender FUNX in juni en september (spotje, tag-on en redactionele ruimte)

10 10 Randvoorwaarden  Scholen onmisbare intermediairs.  Scholen organiseren gesprekken met leerlingen.  Scholen verspreiden kaarten.  Medewerking scholen en wethouder aan free publicity acties

11 11 Zomeractie 1 Mei / juni  Ansichtkaartenactie en prijsvraag op mbo scholen Oplage: kaarten.  Deelname jongerenevenementen  Met regelmaat redactionele ruimte in FunX programma De Avondwinkel m.m.v. rapper Salah Edin.  Vijf keer per dag radiospotjes en tag-on  Prominente banner op FunX.nl  Sociale media (twitter, Hyves, xxxs, YA.nl)

12 12 Zomeractie 2  Advertenties  Werkwoord, klantenmagazine DWI, mei – bereik  Schoolmagazine juni – bereik 3500 vo leerlingen  Echo en stadsblad juni – gericht op ouders  Bannering  Free publicity  Wethouder aanwezig op diploma-uitreiking mbo 1 en 2 met korte toespraak over doorleren. Locale media uitnodigen en reportage FunX (o.v.b.)  Wethouder deelt prijzen uit aan winnaars (begin juli, o.v.b.)  Persbericht 3 juni over zomeractie van 5001redenen.  Nieuwsbericht op diverse gemeentesites en sites onderwijs

13 13 Zomeractie 3 September  Herhaling acties mei/juni met uitzondering van de kaartenactie.

14 14 Resultaten zomeractie Bereik  Actief: meetbaar aan de hand van de opgegeven redenen vanaf mei.  Passief: onduidelijk hoeveel jongeren de boodschap daadwerkelijk oppikken en er actief iets meedoen.  Hoe te meten?  Jongerenloket vraagt naar bekendheid met campagne  Monitorscholen mbo vragen naar bekendheid met campagne  Leerplichtambtenaren vragen naar bekendheid met campagne

15 15 Huidige resultaten  Op website 5001redenen  700 redenen via post-its  200 redenen via filmpjes  5 winnaars  Advertenties  7 x Metropagina Amsterdam Werkt – oplage ….  6 x Schoolmagazine VO – bereik  1 x Paroolonderwijs bijlage  Digitaal schoolbord  Op 6 locaties (scholen of evenementen) - bereik totaal ca jongeren  Postercampagne mbo en vmbo  Bereik … leerlingen

16 16 Inbedding Aansluiten bij de regio Groot Amsterdam  Twee winnaars uit de regio  Mobiel schoolbord in Hoofddorp  Verspreiding posters en ansichtkaarten in regio  Aanbod pakket voor de Regio Overig  Presentatie i.k.v. actieplan Jeugdwerkloosheid  Gezamenlijke afzender  Onderdeel toolbox Actiemarathon min OCW  Deelname landelijke voorbeeldmarkt


Download ppt "1. 2 Jongerencampagne 2009-2010 5001redenen om door te leren Zomeractie In opdracht van de partners uit het actieplan Jeugdwerkloosheid en de Uitvoeringsgroep."

Verwante presentaties


Ads door Google