De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2011-06-07/081 Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls 07-08 juni 2011 voorstelling Module versie 2012 Campus Vesta Politieopleidingen Noorderlaan 500.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2011-06-07/081 Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls 07-08 juni 2011 voorstelling Module versie 2012 Campus Vesta Politieopleidingen Noorderlaan 500."— Transcript van de presentatie:

1 /081 Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls juni 2011 voorstelling Module versie 2012 Campus Vesta Politieopleidingen Noorderlaan Antwerpen 03/

2 / /04/2011 •Docent : Piet Van Hoylandt SSGPI/Coord/ICT/Rapporten tel 02/ •Verloop van de twee-daagse in drie halve dagen: I) De voedingsbestanden ophalen via SSGPI Processen (Nieuw) II) De module downloaden en bestanden inlezen - Inhoud van de tabbladen - Toegang tot en gebruik van de ingebouwde procedures - Handelingen/interventies zelf (leren) uitvoeren •Doel : - Inhoud van de tabbladen begrijpen - De procedures kennen en kunnen gebruiken => de output 1. HRM - Statistieken grafieken aanmaken en aanpassen - kostprijsberekening(schatting) van een evenement (geactualiseerd) 2. Rekenplichtige(ontvanger) +creatie bladen toezicht

3 /083 Indeling de Opleiding I.SSGPI Processen Ophalen van de bestanden via in 22 stappen II.De Module BudgPersPZAutomNL.xls 11 waar terug te vinden rand info III.Bewaren van de Module 12 IV.Het menu V.Toegang tot de Tabbladen 16 VI.Toekenning ZPnr & Opladen vd bestanden VII.Baremische elementen VIII.Supplementen 23 IX.ParaN Consultatie van www;planbe & inhoud X.ConsultatiesThemis en LCD 30 XI.Procedure : Verwerken van de gegevens 31 XII.“Totaal” & “Totaal X-1” XIII. Ops & Calog 35 XIV.Controle “Totaal” &”Totaal X XV. XV. Totaal_Code & Totaal_code X-1 45 XVI.Bar O Bar C Bar R 46 XVII.Hlpform of Hulpformulier 47 XVIII.Zones 48 XIX.UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht XX.Blad Form – Formules 51 XXI.INTERVENTIES XXII.OpsFiltM & CALog FiltM 60 XXIII.Verwijderen van een personeelslid 61 XXIV.Toevoegen van een personeelslid XXV.HRM: macro aanmaak opsplitsing per kader-Niveau 64 XXVI.Berekening kostprijs van een Prestatie 65-68

4 /084 I. SSGPI Processen •2 bestanden zijn noodzakelijk om de Module te voeden : - De baremische elementen - De supplementen •Voorheen werd u via flash op de hoogte gebracht wanneer de bestanden via Vera konden opgehaald worden. •De bestanden worden nu ter beschikking gesteld van de zone via Themis. •Via “SSGPI processen” kan u: - het proces “Begrotingsmodule Lokaal” aanklikken. - hierdoor kan u beide bestanden zelf aanmaken. •De bestanden worden aangemaakt op basis van de gekende toestand uit Themis. Als resultaat ontvangt u: -een dag extractie met de baremische elementen -een jaaruitreksel met de supplementen met gegevens van de laatste 12 maanden

5 /085 Te volgen stappen in SSGPI - processen 1. Bestaande waarde zoeken 2. Vul “ %” in en klik =>indien reeds aangemaakt in recent verleden of 3. Om een nieuwe waarde toe te voegen a. U geeft uw eigen zonenummer in b. U klikt vervolgens op om de waarde toe te voegen c. In volgende scherm geef opnieuw uw zonenr in achter business unit d. Om de processen aan te vragen klik op

6 / Vink de beide bestanden aan en klik vervolgens op “OK” 5.De procesnummers worden toegewezen : 6. De processen lopen en u kan via klik op “ “de distributiestatus opvolgen. 7. Afhankelijk van de grootte van je zone kan het enkele minuten in beslag nemen voor de statussen “Voltooid” en “Verzonden” verschijnen 8.Door klik op kan je de vordering van het verwerken volgen.

7 / Beide bestanden zijn niet samen beschikbaar of gelijktijdig afhaalbaar: Het bestand PB_BM_BAR of het bestand “ Baremische elementen” is beschikbaar wanneer “Voltooid” en “Verzonden” achter de naam verschijnt. Om het bestand te openen klik je achter de woorden : “Voltooid” en “Verzonden” op. 10. Het scherm “Procesdetails” wordt geopend :

8 / Elk proces behandelt een afzonderlijk bestand. Om beide bestanden in te lezen dienen 2 processen op gelijkaardige wijze geopend en verwerkt te worden. => Het bestand Logboek openen door klik op 12. Om het betrokken bestand te downloaden klik je in de Bestandlijst op de naam van het aangevraagde bestand =>hier :

9 / Een gewoon Microsoft Window venster verschijnt : 14. Klik op Bewaren (Save) 15. Bewaar in een reeds aangemaakte /of aan te maken folder. Behoud bij voorkeur de naam van het bestand. De datum en uurgroep van de extractie zijn meegegeven in de naam bestand. 16. Bevestiging van het ophalen volgt :

10 / In het Themisscherm keer je nu terug naar van het zopas bewaarde bestand. 18. Klik hier op “ “ om naar het vorige scherm te gaan. 19. In het scherm klik je “ “ aan. 20. In het scherm vraag je desgevallend de actualisatie aan door te klikken op. 21. Herhaal nu de stappen 9 tot 16 om ook te beschikken over de “Supplementen” in de aangemaakte folder. 22. Sluit vervolgens Themis af.

11 /0811 II. De Module BudgPersPZAutomNL.xls & Powerpoint als tijdelijke handleiding & richtlijnen •De Blanco module is permanent beschikbaar via de site SSGPI via Downloaden van de Budgettaire Module •Inflatie vooruitzichten 201x en tips/aanpassingen •Handleiding => Deze powerpoint De handleiding dient nog volledig herwerkt te worden

12 /0812 III. Bewaren van de Module •De Module wordt als zip bestand ter beschikking gesteld. •Belangrijk ! Ze wordt na het downloaden “unzipped” of “extract”. •Een kopie van de Module maken met een eigen prefix - of versie nummer- is aangewezen. => Nooit “save as” of “bewaren als”. <= •De backupversie (met xlk-uitbreiding) dient als backup. •De module wordt best bewaard in eenzefde folder als de bestanden uit Themis gehaald.

13 /0813 IV. Het menu A.Hoofdmenu Bij het opstarten verschijnt het menu « PZ-Personeelsbudget» tussen «Venster» en «Help». Is dit niet het geval dan kunnen de procedures (of macro’s) niet geactiveerd worden. B.Beveiliging Wanneer dit menu niet verschijnt ontvangt u mogelijks volgende waarschuwing : C.U moet als gebruiker de macro-beveiliging wijzigen. 1° Kies in het standaard menu : Extra  Macro  Beveiliging 2° Vink het laagste of tweede laagste niveau aan--  3° Sluit Excel af 4° Start Excel op of open de Module via de «Explorer»

14 /0814 D.Aangepast Hoofdmenu Wanneer de macro beveiliging correct staat verschijnt een Hoofdmenu met 8 items. Het menu kan op 2 wijzen worden gebruikt: 1. Navigatie in het werkboek De items : Voorblad, Wijzigbare werkbladen, Consultaties Barema’s, Bijzondere rekenplichtige (BRP) en HRM geven via de submenu’s de toegang tot de bladtabs of « sheets » 2. Aanroepen Procedures De items : Opladen bestanden Themis en Verwerken Gegevens (Nieuw) Via klik op het item activeert de gebruiker de hierna besproken procedures. E.De submenu’s Via klik op worden de submenu’s geopend. Via het submenu kunnen eveneens macro’s geactiveerd worden of kan de gebruiker een tabblad consulteren

15 /0815 F.Overzicht van Hoofd- en submenu’s

16 /0816 V.Toegang tot de Tabbladen  Optie 1: Via de menu of submenus  Optie 2. Instelling via Extra –Opties • Weergave –Vensteropties-Bladtabs  Optie 3. Na activatie in het menu van zullen de gegevens verwerkt worden en zijn alle tabbladen BESCHIKBAAR doch niet steeds zichtbaar.  Via rechtermuisknop klik links onder op cursorknoppen kan de gebruiker naar de niet (altijd) zichtbare werkbladen navigeren.

17 / Open de module vanuit Excel of uit de explorer 2.Op het voorblad in het enige invulbare vak wordt het zonenummer ingegeven: 3.Zodra het nummer ingevuld is verschijnt ook de samenstelling van de zone : 4.Vervolgens wordt via het Menu “PZ- Personeelsbudget” de procedure van het inlezen gestart door klik op ”Opladen bestanden Themis” 5.Het inlezen gebeurt nog steeds in twee stappen. Dit wordt in een eerste mededeling meegeven.“ Bevestig door klik op OK VI. Toekenning ZPnr & Opladen vd bestanden

18 /0818 VI. Toekenning ZPnr & Opladen vd bestanden 6.Stap1 : Opladen van de baremische elementen bevestigen door Klik op OK 7.U wordt naar de Explorer geleid waar u de folder met de gegevens gaat openen 8.Klik nu eerst het bestand baremische elementen aan en klik vervolgens op OK of dubbelklik op dit bestand 9.Wanneer dit gebeurde verschijnt de derde medeling in de procedure met als achtergrond het blad baremische elementen van uw zone. Ga verder door klik op OK 10.De explorer wordt opnieuw geopend: Dubbelklik op het bestand met de supplementen 11.Deze procedure opladen is beëindigd. 12.Het voorblad verschijnt zonder enig bericht.

19 /0819 VII. Blad ”Budget baremische elementen”(1)  A.Toegang via het menu  B.Rubrieken (1)  Ops/CALog : Operationeel en leden van het administratief of Logistiek kader wordt toegekend bij het opladen op basis van de Code statuut bij het inlezen  C(2)/S(1): Statutair, contractueel & 3 = GesCo en 4 = vervangcontract 4/5 => bepalend voor de berekening van de patronale bijdrage  Vooraf (1) of nabebetaald (2) noodzakelijk voor de opsplitsing 2009/2010  Identificatienummer Naam en Voornaam, geboortedatum =NationaalNummer  Functionele code : New &33099 worden opgenomen in de bar elementen  Code statuut : Deze is bepalend voor toekenning of weigering rechten bv WE,Nacht… &voor berekening patronale bijdrage => verklaring van de codering

20 /0820 VII.Budget baremische elementen(2)  B.vervolg Rubrieken (2)  Weddeschaal (I) en Anciënniteitdatum (J): bepalen de 100% in functie van datum van de Module  B in 2012 (-2006)  => 6 * ,44 (trap 5)  + 6 * ,50 (trap 6)  gemiddeld ,97 (kolom UV Ops-CALog)  Kolom K : Datum Volgende verhoging – weddetrap NIEUW sedert 2011 : geeft de volgende schaal & datum van de voorziene aanpassing zoals die in Themis is gekend.  In de kolom L & M wordt de schaal en de Geldelijke Anciënniteitdatum van de Vrijwaring vermeld. Beide zijn noodzakelijk voor tweede berekening.  V.PB in 2012(-1999)  = 4 * ,00 (trap 12)  + 8 * ,95 (trap 13)  gemiddeld ,63 (Is niet zichtbaar in UV wanneer gemiddelde lager is dan effectieve schaal) •Kolom N : Is het type van de vrijwaring zoals gekend in Themis (Pro Memorie).

21 /0821 VII.”Budget baremische elementen”(3)  B.Rubrieken (3)  Contract: wordt toegekend in oplopende lijn 0 is het 1 ste contract of Arbeidsrelatie vb: contractueel halftijdse als bediende D1A 1 is het 2 de contract statutair halftijds in andere gemeente/zone als bediende CC1 Contract wordt eveneens gewijzigd bij mobiliteit =andere werkgever  Code Wedde :  H00W1 = Voltijdse tewerkstelling  H40W1 = Deeltijdse tewerkstelling van 30H40 per week het percentage wedde in 6 cijfers wordt ingelezen = deeltijds/volledig afwijkend uurrooster (6 cijfers)  ! De vrijwillige vierdagen week wordt als 100% vermeld Themis werkt met afwezigheden !  Haard standplaats :Rechten van ambtenaren op basis van gezinssituatie en inkomen 1= Haard - 2 Standplaats

22 /0822 VII. Baremische elementen (4)  1.De filter als controle  2.Sorteren is optioneel, en gebeurt ook automatisch wanneer de procedure VERWERKEN VAN DE GEGEVENS wordt opgestart. =>Het sorteren gebeurt in dit blad op 1) Functionele code 2) Code statuut 3) Alfabetisch  3.Macroprocedure starten Klik op de tekst of in het hoofdmenu Wat doet de procedure => kopiëren van de gegevens in bladen “Ops” en “Calog” =>activeren link met de prestaties uit blad supplementen => kopiëren van de berekeningen lijn 17 in “Ops” en lijn 15 in “Calog” =>Ventilatie “Totaal Code”& “ Totaal_Code X-1” en permanente link met blad “Totaal” & “ Totaal X-1”  C. FILTER – SORTEREN – VERWERKEN VAN DE GEGEVENS

23 /0823 VIII.Supplementen  De procedures « filter » & « sorteren » zijn mogelijk  Kolomnummers  Economische code met verschillende achtergrond kleuring  Benaming  Looncode of Looncode M => geeft aantal => +M uitgekeerd jaarbedrag  Identificatienummer + NAAM  Alle supplementen van de periode van extractie  Voor de maaltijden wordt per type maaltijd het aantal in de betrokken kolom vermeld.  Tweetaligheid wordt per Kennisniveau vermeld Supplementen heeft enkele hoofdinglijnen Het wordt ingevuld bij de tweede stap Het is eveneens een zoekarea of bereik voor de bladen Ops en Calog

24 /0824 IX. ParaN(1) 1.Controle via Internet : Federaal planbureau

25 /0825 IX.Blad ParaN(2) Deze indexen of verhogingscoëfficiënten worden in de tabel TbIndN opgezocht =VLOOKUP($C$1;TbIndN;2;0) Drie groepen basisindexen sturen de module: wedde :IndexW - IndW_N1 & IndW_N (Lijn 4) Toelagen/Verg :IndexT - IndT_N1 & IndT_N (Lijn 5) Samenstelling : Index W(T) worden gebruikt voor de voorafbetaalde Het is het voorziene gemiddelde voor 2012 =(IndR22*5+IndR23*7)/12= OF (1,5460*5+1,5769*7)/12 2.De indexen of verhogingscoëfficienten (1) De berekeningdatum «ANNEE» stuurt de module Enkel het jaar wordt ingevuld (Cel C1) Vier groepen van indexen zijn noodzakelijk: Groep 1 & 2 : Wedde en Toelagen 1 INDEX voor de wedde/toel voorafbetaalden 2 INDEXEN voor de nabetaalden waarvan IndTN1 (december x-1) ook wordt gebruikt voor de prestatiegebonden Toel &Verg

26 /0826 IX. Blad ParaN(3) Groep 3 :Extractieperiode •bevat de index van de periode extractie supplementen of IndRef (Cel C10) •Dit gegeven bevat de gemiddelde index van de periode van de extractie. •De verhogingscoéficienten 1,4859 van toepassing op de toelagen en vergoedingen tot september 2010 en 1,5157 vanaf oktober 2010 hetgeen een gemiddelde index voor de referentieriode geeft van 1,5008 •De formules worden meegegeven in de module I10 –K14. •Via klik (macro) passen zij de cellen B10:D10 aan Groep 4 : de verhogingscoëfficienten • IndDiff, IndDiffDec& IndDiffNab (Cel C10-D10) Ze herberekenen de in het blad supplementen vermelde uitgekeerde bedragen 2.De indexen of verhogingscoëfficienten (2)

27 /0827 IX. Blad ParaN (4) 3.Geïndexeerde bedragen •De meeste bedragen van het blad ParaN worden na aanpassing van het jaartal automatisch geïndexeerd •Dit is het geval voor alle gebruikte toelagen en vergoedingen =>zie IX.G 4.Plafond Patronale bijdrage •Het plafond patronale bijdrage wordt bekomen door het ingeven van het trimestriële bedrag in te vullen in Cel B13. Het jaarbedrag niet geïndexeerd dat verschijnt in Cel C13. Het geindexeerde jaarbedrag verschijnt in het blad Totaal Cel G46 Het wordt NIET opgesplitst voor het jaar x ! 5.Percentages Patronale bijdragen & sociale Toelage 2 •De percentages voor de Statutairen,Contractuelen en Gesco’s & contract 4/5 met betrekking tot de Pensioen en Ziekteverzekering en de individuele berekening van de Sociale Toelage II worden hier opgenomen •De inhoudingen ten laste van de werkgever voor Sociale Dienst en Arbeidsongevallen zijn eveneens vermeld • Wordt opgesplitst : => in al dan niet interventie => woonwerk => met/zonder patronale => Ipv 1,70 % voor allen

28 /0828 IX. ParaN (5) 6.Percentage en Bedragen •Vakantiegeld Vanaf 2011 heeft iedereen 92% van het loon van maart(in de module van het gemiddeld loon) •Eindejaarstoelage: vier delen 1) Vast bedrag 2) Wijzigbaar 2,5% Wedde Oktober 3) 7,5 %maar Min en Max 4) Patronaal deel VG en EJT zijn gekoppeld aan de prestaties => Kolom U •Haard/Standplaats geen berekening tussenliggende bedragen •Rekenplichtige Secretaris => eventuele tussenkomst •Pensioendata (p.m.)

29 /0829 IX. ParaN (6) 7.Vergoedingen en toelagen Per toelage of vergoeding zijn Wettelijke verwijzing, benaming, het kader/niveau, periode, het bedrag aan 100%, 3 geïndexeerde bedragen evenals de Supan -en Themislooncode voorzien

30 /0830 X. Consultatie Themis en LCD 1.Via Consultaties wordt in het blad Themis de verklaring gegeven van enkele gebruikte codes in baremische elementen. 2.Via consultaties kunnen eveneens de looncodes gebruikt in themis terug gevondne worden

31 /0831 XI. Procedure : Verwerken van de gegevens 1.De procedure verwerken van de gegevens kan via twee kanalen opgestart worden: Via het hoofdmenu klik op of in het blad Baremische elementen via klik op 2.Na het aanklikken verschijnt de mededeling met op de achtergrond het blad totaal_Code X-1 3.De personeelsleden van de zone werden in volgorde - per functionele code, per schaal en alfabetisch gerangschikt 4.De tabbladen zijn nu zichtbaar werden in deze stap. 5.Vervolgens klik op OK in de mededeling 6.Het voorblad wordt opnieuw geactiveerd Vanaf hier beginnen de eerste controles

32 /0832 XII. “Totaal” & “Totaal X-1” (1) voor te begroten jaar X (Totaal) en het jaar X-1 (Totaal X-1) worden: 1.per Categorie van het personeel (Rekenplichtige & Secr, CALOG &GesCo en Ops) 2.voor elke Economische code met suffix Wanneer het recht niet bestaat is de desbetreffende cel grijs ingevuld 3.de totalen uit de bladen « OPS » en « CALOG » overgenomen 4.Per Categorie van het personeel wordt het aantal personeelsleden vermeld 5.Een algemeen TOTAAL voor de PZ is zichbaar voor elke Economische code met suffix

33 / Per kolom of per Categorie van het personeel wordt (sub-) totaal gemaakt 7.De Sociale Toelage 2 wordt per jaar berekend op basis van de voor de CALog en Operationelen opgehaalde gegevens en het bedrag ingegeven in het blad ParaN 8.De som van de afzonderlijke opgehaalde bedragen per economische code wordt op de laatste lijn vergeleken met het getotaliseerde algemeen totaal van de bladen “ Ops ” en “ Calog ” XII. “Totaal” & “Totaal X-1” (2)

34 / In het groen CONTROLEGEBIED wordt nagegaan of verschil is tussen het blad Totaal of Totaal_code van het betrokken jaar 10.Op het blad Totaal wordt in de kolommen N, O, P, R & T aangeduid: - welke items aan welke patronale last onderworpen zijn of - welke elementen in rekening worden gebracht voor de social toelage 2 => Het berekende totaal resultaat vermeldt onder de kolomen aangeduid met de sigma verschijnt in de overeenstemmende lijn XII. “Totaal”(3) 9.Controle 10.Informatie

35 / De bladen zij n toegankelijk via het menu : 2.Het blad “Ops” voor de operationelen en het blad CALog voor de leden van het administratief en logistiek kader zijn opgedeeld in 3 delen: A.De totalisatie en gemiddelden (lijn1-8) B.De hoofdingen lijn 9 tot 16 (tot 14 op blad CALog) C.De gegevens vanaf lijn 17 (Ops) of 15(CALog) 3.Bij het opstarten van de module zijn deze tabbladen niet ingevuld. •Bij de procedure “Verwerken van de gegevens” ontvangen ze de gegevens uit baremische elementen •Ze bevatten standaard op lijn 15 (CALog) of lijn 17(Ops) de modelformules die alle opzoekingen en berekeningen mogelijk maken XIII Bladen « Ops » en « Calog »(1)

36 /0836 XIII. Ops & Calog (2) 4.Beide tabbladen hebben een gelijke kolominhoud tot en met kolom BG 5.Het blad Ops bevat op lijn 14 en 15 een standaard berekening Deze berekening is niet op naam voor rekenplichtige en secretaris 6.Beide tabbladen bezitten enkel procedureknoppen en kunnen voor een extractie een eigen titel ontvangen

37 /0837 XIII. Ops & Calog (3) 7.In dit blad werden de baremische elementen bij “Verwerken van de gegevens” overgebracht in de kolommen D tot S 8.Van lijn 9 tot en met lijn 13 staan per kolom mogelijks een titel en of verduidelijking of aanwijzing, een economische codes en steeds het kolomnr op lijn13, 9.Bij het overbrengen van de gegevens worden de formules uit de kolommen A,D en van T tot GE (Ops) gekopieerd van lijn 17 voor elk operationeel lid 10.Op het blad CALog gebeurt dit uit lijn 15 voor de kolommen A, D en van T tot FG Vb van een formule

38 / Meerdere elementen worden berekend:  Interpretatie omzetting van de baremische elementen zoals de bepaling van het kader/niveau, het uurrooster, vooraf-nabetaald in aanmerking nemen van de Bevorderingsdatum enz  Zuivere berekening van een gemiddelde wedde (kolom AA tot AV) met o.a. bepaling van de voordeligste schaal, wedde trap voor elke schaal  Berekening van de van elementen afgeleid van beide voorgaande Geïndexeerde wedde, Vakantiegeld, haard en standplaats enz voor het eigenlijke begrotingsjaar en het voorgaande dienstjaar  Ophalen van de supplementen - vergoedingen - toelagen beiden vast en variabel Ze worden in een gele, groene of okerkleurige kolom vermeld  supplementenberekening op basis van de opgehaalde rechten & vertaalde baremische elementen XIII. Ops & Calog (4)

39 /0839 XIII. Ops & Calog (5)  Voor elke lijn worden eveneens patronale lasten berekend en het individueel totaal  Voor de berekeningen van de patronale lasten, van de sociale toelage 2 en voor controles worden sub-totalen aangemaakt in FK tot FS

40 /0840 XIII. Ops & Calog (6) 10.Van de meeste kolommen worden algemeen totaal en gemiddelde berekend (lijn 1 & 2) Van lijn 3 tot 8 worden de totaallijn, het gemiddelde enz berekend voor de geactualiseerde filters. =>lijn 1 en 3 & 2 en 4 zijn gelijk wanneer geen filters is geactiveerd. 9.In de cel I-S3, I4-S4 en I5-S5 kunnen drie titel lijnen ingevuld worden voor een eventuele titel bij export via een procedure 9.Beide bladen geven enkele aanwijzingen in de cellen: D1 => totaal aanleden van het betrokken blad D8 => hert aantal leden dat bantwoord aan de filter F1-2 => hetzone nummer F4-F5 : Pijl ter activatie van export naar overeenstemmend exportblad

41 /0841 XIV. Controle “Totaal” & ”Totaal X-1”(1) 1.Indien geen « error » na het verwerken van de gegevens gebeurt de Cntl => bewaren/opslaan 2.Controle = Lichtgroene ZONE •van het geseinde # Ops en CALog-leden op (niet) correcte verwerking •Blad “Totaal” wordt steeds eerst gekontroleerd alvorens wordt bewaard •Plaats van de foutmeldingen op blad “Totaal” is de indicatie waar de verbetering dient te gebeuren •Hier blad “CALog” in rubriek wedde ttz Schaal/vrijwaring/dbb •Opm : Totaal X-1 => geen foutmelding in de wedde wanneer een voorafbetaalde • => echter wel voor de bijzondere prestaties vermits de basisuurloon niet kan bepaald worden

42 /0842 XIV. Controle “Totaal” &”Totaal X-1”(2) 3.Filter op blad “Ops” of “Calog” a)# Ref of #N/A in rubriek Calog op het blad “Totaal” traceren => Controle blad “Calog “ => Eventueel inschakelen van de filter b)door selectie van lijn 14 van het blad Calog of lijn 16 van het blad Ops c)via standaard menu Excel =>Data=>Filter =>Autofilter  Nieuw Activering via pijltoets en onderliggende macro sluit vergissingen uit Filter Ops = Selectie lijn 17 blad Ops + Inschakelen Filter Uit = Uitschakelen filter

43 / Totaal BEWAREN & INHOUD •Bij controle van het blad “Totaal” en “Totaal” verdwijnt elke foutmelding nadat deze via ‘Calog’ of ‘Ops’ zijn opgelost •Dit blad bevat bijna alle berekeningselementen nodig voor de samenstelling van de begroting. •In dit STADIUM hebben we voorlopige resultaten •Op dit blad wordt NOOIT een bedrag of titel gewijzigd Enkel verbergen van Kolommen of Rijen kan •Enkele ingrepen dienen nog uitgevoerd te worden XIV. Controle “Totaal” &”Totaal X-1”(3)

44 /0844 XV. Totaal_Code & Totaal_Code X-1(1) Ze bevatten elk 3 luiken (horizontaal) 1.Titels  Economische codes  Verwijzende cijfers (verborgen lijn 2 & 3)  Benaming van het loonelement 2.4 Groepen  Bijzonder Rekenpl en Secr (lijn 6 & 7)  Operationelen (uit blad Ops gehaald)  CALoggers (is uit blad Calog gefilterd)  Gesco’s (is uit blad Calog gefilterd) Steeds twee lege lijnen tussen laatste lid en subtotaal In de grijze lijnen na totaal per kader zit controle op <> # 3.C.Totalen  Groepering van de Totalen  Deze totalen worden vergeleken in het Controlegebied van het blad Totaal met de totalen (lijn1) van de bladen Calog en Ops

45 /0845 •Kol A:Teller Kol B : Functionele code Kol C: Kader Kol D.Functie of naam •Kol E tot AY: Individuele jaartotalen per economische-sub code Grijze achtergrond (geen recht mogelijk) •Kol AZ: Eerste subtotaal van de kolommen E tot AY (grijze achtergrond) •Kol BZ-BO : Individuele jaartotalen per effectieve economische code gegroepeerd •Kol BP: Totaal van de kolommen BZ tot BO (grijze achtergrond) •Kol BQ: Individuele basis Eindejaarstoelage Noorzakelijk voor Patronale Bijdrage •Kol BR : Controle per lijn van verschillen tussen beide eindtotalen AR en BE XV. Totaal_Code & Totaal_code X-1(2)

46 /0846 XVI. Bar O, C en R 3 bladen met barema’s of wedde schalen zijn in de module verwerkt met per schaal: 1.Benaming PS/Acerta op lijn 1 voor nieuwe schalen de officiële benaming zonder préfix a) Voor de oude schalen steeds letter : V(Vlaanderen) W Wallonië en W voor Brussel F federale gebruikte schalen b) gevolgd door :. een punt voor Ops of _ underscore voor Calog 2. De benaming CDVU op lijn Op lijn 3: aard statuut - lijn 4: Ops/Calog - lijn 5: Kader/Niveau - Lijn 6- 7: info 8. Deze lijn bevat het kolomnr in het blad (Gebruikt in de VLOOKUP van Ops en Calog) resterende lijnen 0-59 =>Het totale weddenverloop van 0 jaar tot 50

47 /0847 XVII. Hlpform of Hulpformulier •Het blad Hulpform bevat economische codes met suffix (zoals opgenomen in PLP of KB Het is de database voor het blad Totaal_Code (X & X-1) •De rubriek /99 herneemt de gegevens zoals in de Themis aangerekend voor Ops en Calog •Slechts de lijn /99 blijft beschikbaar als vrij te gebruiken titel •De rubrriek met de gegvens uit L096 is nog niet opgenomen in de Module

48 /0848 XVIII. Zones 1.Dit blad is niet opgenomen in het Menu 2.In dit blad zones werden het zone nummer de provincie en de samenstelling van de zone opgenomen. 3.Dit blad is het bronbestand voor de benaming die wordt aangevuld op het voorblad zodra het zonenummer daar is ingevuld. 4.Voor elke zone werd de categorie vermeld evenals de erkenning als tweetalige zone of zone met faciliteitengemeente. De cel I1 = « Bil » 5.Zowel de categorie als de toekenning tweetaligheid zijn bepalend voor de toekenning van de bedragen voor de leden van een politiezone.

49 /0849 XIX UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht2 (1) 1.Drie bladen toezicht zijn in de module opgenomen. 2.Het blad «UitgPers Export» heeft een permanente binding met de bladen «Totaal_Code» et «Totaal_Code X-1» 3.Met de toetsencombinatie + of activatie van worden de bladen «Toezicht1» en «Toezicht2» ingevuld Opmerking : Deze automatische procedure is bruikbaar voor de zones die slechts de 2 functionele codes & gebruiken voor Ops en Calog

50 /0850 XIX UitgPers Export - Toezicht1 - Toezicht2 (2) 5.Deze procedure activeert opeenvolgende filters op code statuut en functionele code in « Totaal_Code X » en « Totaal_Code X-1 » gevolgd door kopie van de totaallijnen in het blad Toezicht 1. 6.Gelijktijdig wordt «Toezicht 2» voorzien van een samenvatting. 7.Bij afsluiten van de procedure is «Toezicht 2» geactiveerd met de boodschap op de lijn 49 en 50. =>de totalen per dienstjaar worden eveneens vermeld => Via scroll up kan per functionele aanrekeningscode de totaliteit van het budget ingelezen worden voor elk de beide vermelde jaren 7. Ook Toezicht 1 geeft een controle melding

51 /0851 XX. Blad Form – Formules •Bevat de formules om de cellen van de overeenstemmende kolommen uit de werkbladen Ops, Calog en Totaal_Code & Totaal-Code X-1, te herstellen. •Procedure:  In blad ‘Ops’ (Calog of Totaal) : Vastelling van de gewijzigde (foute) of verdwenen formule in een of meerdere cellen van eenzelfde rij => Adres van de eerste cel noteren bv BB18  Blad ‘Formules’ openen : •Selectie van een cel of opeenvolgende cellen BB18:BD18 (met formules)=> Copy (Ctrl +C) •Selectie in één lijn van met zelfde bereik (met foute inhoud) of de eerste cel aanklikken uit het blad Ops [Calog of Totaal (X-1))] =>Paste/Plakken (Ctrl+V) •Filter eventueel eerst uitschakelen •Verbeterde lijn naar beneden/naar boven verder kopiëren

52 /0852 XXI. INTERVENTIES (1) – 1. Fout in totaalblad A.De schaal of anciënniteitsdatum zijn niet gekend -> kolom F en G gaven op Totaal een foutmelding ! B.De filter activeren in Ops in de kolom AV aangepaste filter “gelijk aan” parameter: “#REF !” de fout opgezocht. # N/B (wanneer een personeelslid in het betrokken jaar werd aangeworven) De niet gekende schaal is normaal beschikbaar in de zone (vorige versies op papieren drager in het dossier Of is deze schaal is terug te vinden in blad “BarR”) vb: Kolom W 1)In de laatste kolom IV van blad « BarO» voor Ops (“BarC” voor Calog) wordt de gevonden kolom gekopiëerd =>selectie van de kolom => & Anders de bedragen vanaf 0 jaar in te vullen 2)Na de correctie gebeurt de berekening op blad Ops: C.Tussenkomst op BarR en BarO

53 /0853 XXI. INTERVENTIES (2) D.Resultaat in detail van de tussenkomst E.De berekening van de voordeligste wedde gebeurt automatisch in de kolommen AC tot AU Voor 2 schalen –de eigenlijke schaal EN de vrijwaring- of bevorderings schaal) wordt de anciënniteit bepaald het aantal maanden voor elke trap of 100% F.Hierdoor ontstaat een recht van maximaal 3 perioden op jaarbasis G.Het resultaat bevindt zich in AV en is de basis van alle berekeningen of de theoretisch jaarwedde aan 100%

54 /0854 XXI. Interventie (3) - 2. Het Werkregime •In de kolom R(18) van de bladen Ops of Calog wordt het werkregime in Code meegegeven. •In kolom U(21) wordt dit vertaald in %; •Dit percentage bepaald het deel van de wedde,Vakantiegeld,eindejaartoealge en alle vaste loonelementen. •De kolom U (21) kan aangepast worden in functie van de voorzieningen. •Ook het opgegeven contract themis in kolom R(18) mag gewijzigd worden wanneer dit gegven voor het te begroten jaar verschillend is. •Indien echter tijdens aanwezigheids termijn in het te begroten jaar onderhevig is aan schommelingen in het werkregime kan wordt de formule in kolom U bij voorkeur aangepast: Vb U weet dat betrokkene tot 31/3/12 :50 % zal werken en voor de rest van het jaar aan 80 % =>Dan overschrijft u de cel in kolom U met volgende formule ongeacht welke formule er oorsponkelijk stond. =(0,5*3/12+0,8*9/12)

55 /0855 XXI. Interventie (3) - 3. Bevorderingen A.In dit kader moeten enkele aanpassingen nog gebeuren in de DB Themis en worden minder interventies noodzakelijk B.In de kolom M worden volgende schaal en datum van de verhoging meeggegeven C.In de kolom T wordt de datum door een fomule ingelezen wanneer hij valt binnen het te begroten jaar D.Enkel indien T een datum vermeld wordt de verhoging in de berekening AA tot AV opgenomen voor de bepaling van het jaar gemiddelde

56 /0856 XXI. Interventie (3) - 3. Bevorderingen (2) A. Resultaat via de toegepaste filters/opslaan in het blad OpsFiltM 1)In de filtertitel (cellen I3 tot I5) wordt de aanwijzing - tekst ingevoerd Cel D1 => het aantal Ops(CALog) van de zone Cel D8 => het aantal personen door de filter (of meerdere filters) geselecteerd 2)Cel F3-4=>Klik op de pijl voor activeren van de Macro op blad TotOpsFiltM worden de waarden van kolom B naar C geplakt en doorgeschoven => ,46 lijn 62 van TotOpsFiltM is de som van ,52 (2011) kolom FI lijn ,93 (2010) kolom FJ lijn 3 beiden zijn de som van de individuele totalen van de filter

57 /0857 2)In de filtertitel (cellen I3 tot I5) wordt de aanwijzing - gewijzigd 3)De formule mbt de bevorderingen worden tijdelijk verwijderd in de cel T(Clear Contents) 4)=>Klik op de pijl voor activeren van de Macro (opnieuw wegschrijven gegevens) B. Tweede reultaat voorbereiden en opslaan in het blad OpsFiltM XXI. Interventie (3) - 3. Bevorderingen (2)

58 /0858 1)In de eerste lege kolom E wordt de verschilberekening gemaakt 2)Vervolgens wordt deze formule gekopieerd 3)De opmaak van het resultaat wordt desgewenst aangepast Kopiëren van de model kolom Edit EN plakken speciaal formaat XXI. Interventie (3) - 3. Bevorderingen (3) C. De kostrprijs van het verschil berekenen in OpsFiltM Opmerking: De kolom M bevat een permanente link met het Bronblad Ops of Calog En mag nooit gewist worden

59 /0859 •In kolom A: De gegroepeerde loonelementen voor Ops of Calog •In kolom B:  Een permanente verbinding met de totaallijnen en totalen van de Filters  Subtotalen/percentages voor de gedane selectie voor latere exploitatie •De macro activeren =>kopiëren van de « waarden » kolom B in de naastliggende kolom C Bij elke klik op de procedure pijl worden alle andere eventueel aangemaakte kolommen worden eveneens 1 kolom naar rechts verschoven. XXII. OpsFiltM & CALog FiltM (1)

60 /0860 XXII. OpsFiltM & CALog FiltM (2) De totale kostprijs en het detail per loonelement van de bevordering van de basiskaders van een zone. Hier gemaakt in kolom E (C4-D4)geeft het eind resultaat voor deze oefening =2 059,61 €

61 /0861 XXIII. Verwijderen van een personeelslid 1.Wanneer een lijn werd verwijderd op het blad “Ops“ of “Calog” zal de nummering verdwijnen na de verwijderde lijn; •=>DE nummering wordt hersteld door de laatste cel met correcte formule (met nummer) naar beneden te kopiëren. 2.Zonder deze correctie zal het blad “Totaal“ in het Controlegebied # N/A weergeven na elke economische code; dit geldt eveneens voor elke regel na de verwijderde lijn en het totaal van het blad “Totaal_Code“. De nummering kan immers niet gelezen worden zolang de herstelling niet is uitgevoerd. 3.Zelfs indien dit euvel werd hersteld en zonder toevoeging van een vervanger of nieuw personeelslid onderaan het blad “Ops“ of “Calog“ zal de laatste lijn op “Totaal_Code“ in de overeenstemmende catégorie #N/A vermelden •=>het volstaat deze lijn te verwijderen of de inhoud te « cleanen - wissen ». Aantallen 233 zijn gelijk Blad Totaal Controle geen fourmelding = Bewaren !

62 /0862 XXIV. Toevoegen van een personeelslid (1) •Het toevoegen op de bladen “Ops“ of “Calog“ gebeurt bij voorkeur uitgaande van een modellijn. Deze keuze gebeurt in functie van de toegekende toelagen en vergoedingen. •De baremische elementen worden overschreven door de gegevens van betrokkene. •Het identificatienummer blijft behouden. Opzoeking toelagen en vergoedingen •Het percentage van de kolom [U(21)] kan opgelegd worden Vb: een personeelslid dat aan 80% wordt aangeworven vanaf 01 maart: =0,8 *10/12

63 /0863 XXIV. Toevoegen van een personeelslid (2) •Na deze interventie zal het blad “Totaal “ de foutcode vertonen in het CONTROLEGEBIED voor elk onderwerp of recht verschillend van 0. •Het aantal personen van het blad “Totaal-Code“ moet gelijk zijn aan het aantal op het blad “Ops“/”Calog”. Indicatie : een foutmelding : en verschillende totale aantal getelde Ops (227) en het aantal opgezochte leden: de laatste lijn (226) •Om deze fout te herstellen wordt er na het laatste personeelslid een lijn ingevoegd, vervolgens kopieert u de lijn van dit laatste personeelslid en kopieert u deze lijn op de zonet ingevoegde lege lijn. Het volgnummer wordt automatisch aangepast en stemt overeen met het totale aantal van de categorie. •Deze verschillende stappen worden hierna weergegeven. •OPGELET ! : Voor het Calogpersoneel- wanneer een Gesco deel uitmaakt van de zone- dient u er over te waken dat de nummer van het toegevoegde lid wordt aangepast in de desbetreffende rubriek van de bladen Totaal_code &(X- 1).Desgevallend dienen enkele nummers aangepast te worden

64 /0864 XXV. HRM: macro aanmaak opsplitsing per kader-Niveau •In het Menu HRM bestaat de mogelijkheid om 2 taartgrafieken aan te maken : 1 Ops + 1 Calog •Steeds een andere dan Ops of Calog ingeven : zowel voor Ops en Calog •Per filter worden 4 kolommen aangemaakt •De taartgrafieken worden in een afzonderlijke sheet geplaatst -  ”menu “budget..” verdwijnt tijdelijk •De grafieken kunnen aangevuld worden met pct/en waarden •Korte demo ! •Na invoer van BELEIDOPTIES en of bevorderingen kan op eenvoudige wijze de kostprijs per Kader(Ops) en/of niveau bepaald worden door nogmaals de macro in het HRM menu te activeren; •Vervolgens worden de verschillen berekend door in de 11 kolom de verschil berekening te maken tussen overeenstemmende cel van de officieren/nivA •Vervolgens de cel naar onder kopiëren de bekomen kolom => 3 kolommen naar rechts kopiëren zodat men het verschil per kader niveau bekomt voor elk loonelement •Het vastleggen van andere situaties gebeurd door klik op de pijl onder het zone nummer op het blad/Calog •Vergeet uw Titels niet aan te passen. •Andere extracties blijven steeds mogelijk via :

65 /0865 XXVI.Berekening kostprijs van een Prestatie (1) •De module laat toe de kostprijs van een prestatie te berekenen. •Via het sub menu DRH wordt -in een kopie van de module- het blad “Prest” opgeroepen via  Een datum mag ingegeven worden in cel OP 5  Vervolgens wordt de lijst een stamnummers lijst en aan te rekenen prestaties ingevuld of geplakt. Om een gepresteerd uur te berekenen wordt het als overuur ingegeven ! De module maakt een berekening als gerecupereerd uur EN als overuur

66 /0866 •Drie procedures of stappen worden achtereenvolgens geactiveerd.  Klik op de pijl Stap 2 om de onderliggende makroprocedure te activeren. •Na uitvoering Stap 2 wordt op het blad « TotOpsFiltM » een eerste uittreksel (lijn 3) van « Ops » bewaard. Dit resultaat bevat geen enkele prestatie meer ttz variabele toelage of vergoeding noch aantal noch berekend bedrag. Wedde en vaste toelagen blijven ongewijzigd (zij worden gebruikt voor het rekuperatieuur) XXVI.Berekening kostprijs van een Prestatie (2)

67 /0867 Switchen tussen «Prest» & «TotOpsFiltM» om de resultaten te zien of terug te keren naar de te doorlopen stappen is mogelijk.  Stap 3 : Na aanklikken worden de formules om blad «Prest» te lezen in «Ops» geplakt en wordt de resultaten in «TotOpsFiltM» in een kolom C geplakt (nadat een de titel «Nieuwe Sit» werd ingegeven) •2 XVI.Berekening kostprijs van een Prestatie (3)

68 /0868  2 opeenvolgende berekeningen •De verschilberekening wordt gemaakt tussen voor en na de invoer prestaties •Op TotOpsFiltM krijgt wordt in kolom F (later G) dit verschil over de hele kolom berekend. •Vervolgens verschijnt de tussenboodschap dat ook de berekening wordt gemaakt als recuperatieuur •Er wordt een kolom ingevoegd => kolom F met titel “Kostprijs Als recup” •De overuren worden weggehaald in het blad Ops •Het jaarloon en alle vaste componeneten (zonder de variabelen) worden gedeeld door (38*52) voor alle personen die oorspronkelijk met een overuur voorkwamen XVI.Berekening kostprijs van een Prestatie (4)

69 /0869 Aandachtspunten •Bij het beschikbaar stellen van de beide bestanden wordt de Module in blad Para aangepast (referteperiode en Index Planbureau) => Module en Bestanden gelijktijdig downloaden •VERA Bestanden niet hernoemen ! Module duidelijke naam geven : vb : PZAUTOM versie 1 via explorer NOOIT Save as in EXCEL •Nagaan of het Model 9BIS tijdig ter beschikking werd gesteld. •Lijst bevorderingen moet beschikbaar zijn evenals de lijst met de (geplande) loopbaanincidenden qua tewerkstelling •Vaste gegevens ter beschikking hebben: Plafond patronale bijdrage (Trimestrieel bedrag) •Shortcuts : Crtrl+ +M => menu terug zichtbaarmaken Ctrl +T => aanmaken/update bald toezicht


Download ppt "2011-06-07/081 Begrotingsmodule BudgPersPZautom NL.xls 07-08 juni 2011 voorstelling Module versie 2012 Campus Vesta Politieopleidingen Noorderlaan 500."

Verwante presentaties


Ads door Google