De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© HPO Center Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw? Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© HPO Center Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw? Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012."— Transcript van de presentatie:

1 © HPO Center Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw? Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012

2 Aandachtspunten voor de Tuinbouw •Hogere klanttevredenheid •Hogere medewerkertevredenheid •Lager verzuim •Lager verloop •Hogere kwaliteit •Sterke omzetgroei •Betere reputatie Beperkte houdbaarheid/ moeilijke productieprognose Calamiteiten (EHEC) Concurrentie uit buitenland Zwak imago/lage herkenbaarheid Korte- termijn- gerichtheid Verdeelde afzetstructuur

3 Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 jaar … ‘Peer’ groep HPO Transformeer naar HPO ! door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene dat echt belangrijk is voor de organisatie !

4 ‘Waarde’ van een HPO (uit de literatuur) … en dit geldt ook voor klanttevredenheid, klantloyaliteit, medewerkertevredenheid, verminderde klachten, hogere reputatie! + 4 to 42Total Shareholder Return groei + 2 to 18Return on Sales groei + 15 to 26Return on Investments groei + 9 to 25Return on Equity groei + 1 to 12Return on Assets groei + 14 to 44Winstgroei + 4 to 16Omzetgroei HPOs boven niet-HPOs (%)Prestatie-indicator

5 © HPO Center • Arbeidsvoorwaarden verbeteren? • Processen met ICT beter inrichten? • Betere doorgroeimogelijkheden creëren? • Vertrouwen in de leiding verbeteren? • Andere organisatiestructuur kiezen? • Competentiemanagement invoeren? • Sneller acteren? • Betere informatie? • Minder vriendjespolitiek? • Werkdruk verlagen? • Meer communicatie naar medewerkers? • Slechte mensen nu echt eens ontslaan? • Duidelijker strategie neerzetten? • Klantgerichter werken? • Meer waardering geven? • Beter beloftes nakomen? • Beter luisteren? • …. Maar … waar begin je?

6 •5 jaar wetenschappelijk onderzoek •Analyse van 290 internationale onderzoeken •1470 internationale enquêtes in alle branches •Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University Missie van het HPO Center: Wat doet er echt toe?

7 5 factoren en 35 aspecten: samen het vliegwiel voor verbeteren!

8 © HPO Center Vertrouwen Integer Zelfverzekerdheid Voorbeeldrol Snel besluiten Snel actie, ook in de omgang met medewerkers die onder de maat presteren Resultaatgericht Coachen Sterke leiders, die voortdurend zoeken naar de beste manier om het werk uit te voeren Kwaliteit van managers

9 © HPO Center HPO-medewerkers verwachten inspiratie en aanmoediging voor betere resultaten Ze zijn: -verantwoordelijk voor resultaten -flexibel en veerkrachtig -divers en complementair -goede samenwerkers Kwaliteit van medewerkers

10 © HPO Center Unieke strategie Processen voortdurend: verbeteren – vereenvoudigen - afstemmen Financiële en niet-financiële rapportage … naar iedereen Kerncompetenties verbeteren Diensten en producten vernieuwen Continue verbetering en vernieuwing ‘Laten we gewoon wachten … het gaat vanzelf over’ We willen HPO HPO ! HPO HPO !

11 © HPO Center Dialoog, dialoog, dialoog Medewerkers betrekken bij organisatieprocessen Kennis uitwisselen en leren van elkaar Fouten maken mag Open voor verandering Prestatiegericht Openheid en actiegerichtheid ´Ik beken, ik beken... het was mijn fout´

12 © HPO Center Klant staat altijd op no. 1 Uitstekende relaties met stakeholders Mensen blijven lange tijd bij de organisatie … en kunnen doorgroeien … en voelen zich veilig Langetermijngerichtheid ´Schat het wordt laat vanavond... we zijn namelijk klantgericht bezig´

13 Focus -Besteed meer tijd aan zaken die er echt toe doen -Besteed geen tijd aan zaken die het verschil niet maken De HPO-diagnose geeft de organisatie concrete aanwijzingen m.b.t. de zaken die meer of juist minder aandacht nodig hebben Gebruik in de praktijk

14 •Nederlandse organisatie (13 afdelingen) •Ruim 350 HPO-vragenlijsten •Strategische data (KPIs) Praktijkcase MKOAOLTOCV WK Top 3 Bottom 3

15 © HPO Center HPO-ScoreInterne score op de KPI’s Y1Y2Y3 LAAA ACCL CILJ ILHC MJMM HMII DHDK BDBD JEJE EFFH GBEB FKGF KGKG

16 © HPO Center HPO-ScoreInterne score op de KPI’s Y1Y2Y3 LAAA ACCL CILJ ILHC MJMM HMII DHDK BDBD JEJE EFFH GBEB FKGF KGKG

17 © HPO Center ‘Waarde’ van een HPO (uit de praktijk) Het Bewijs

18 © HPO Center Effect van het HPO-raamwerk tijd Groei Resultaten HPO score Organisaties die met het HPO-raamwerk aan de slag gaan, boeken betere resultaten!  Innovatiever  Beter in verbeteren  Positievere en betere mentaliteit  Meer openheid in de organisatie  Meer focus en discipline  Meer vertrouwen tussen partners  Betere samenwerking  Uniekere strategie  Betere reputatie  Makkelijker om nieuwe klanten en personeel te krijgen.  Hernieuwde ‘spirit’  Verhoogde winstgevendheid  Verhoogde productiviteit  Groter markaandeel

19 OrganisatieLeverancier Klant DE HIGH PERFORMANCE WAARDEKETEN HPO High performance partnership HPP • Openheid •Gelijkwaardigheid •Conflictmanagement Nog een stapje verder: HPP

20

21 Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw … VOLGENS U ? •In welke HPO-factor moet het meest gebeuren en waarom? - Managementkwaliteit, Medewerkerkwaliteit, Continue Verbetering & Vernieuwing, Openheid & Actiegerichtheid, Langetermijngerichtheid - •Wat moet daar dan verbeterd worden en hoe? •Hoe kunt u daar uw partners in de tuinbouwkolom bij inschakelen?


Download ppt "© HPO Center Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw? Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google