De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001"— Transcript van de presentatie:

1 Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001

2 Fons Vernooij - 18 november 2001 Doel van deze presentatie n Ingangen vinden voor virtueel leren: –Relatie leerdoelen en media –Kader voor ontwerpprocessen –Uitsplitsing leeractiviteiten –Uitsplitsing functionaliteiten van media

3 Fons Vernooij - 18 november 2001 Uitgangspunt: de innovatie-matrix Traditioneel onderwijs Efficiënt onderwijs Innovatief onderwijs Spin off INNOVATIE MATRIX Traditionele leerdoelen Traditionele media Nieuwe media Nieuwe leerdoelen

4 Fons Vernooij - 18 november 2001 De opbouw van een applicatie n Belangrijkste keuzes bij innovatie: –Welke competenties staan centraal? –Welke leerdoelen komen binnen bereik? –Welke nieuwe media kun je gebruiken? n Belangrijkste afweging bij invoering: –Welke mix van leerdoelen resulteert? –Welke mix van media resulteert?

5 Fons Vernooij - 18 november 2001 Het functionaliteitenmodel n Het model legt verband tussen: –de competenties en de leeractiviteiten –de beschikbare media en hun (dis)functionaliteiten n En het creëert een raakvlak voor: –pedagogische kenmerken en –mediakenmerken

6 Fons Vernooij - 18 november 2001 Competenties

7 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media Competenties

8 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media Ontwerp -proces Competenties

9 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

10 Fons Vernooij - 18 november 2001 Pedagogische kenmerken Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

11 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

12 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

13 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

14 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

15 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

16 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Media Ontwerp -proces Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

17 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

18 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

19 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Potentiële Functionaliteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

20 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Potentiële Functionaliteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

21 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Actieve Functionaliteiten Potentiële Functionaliteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

22 Fons Vernooij - 18 november 2001 Media- kenmerken Pedagogische kenmerken Leerdoelen Leeractiviteiten Cognitieve leeractiviteiten Communicatieve leeractiviteiten Affectieve leeractiviteiten Actieve Functionaliteiten Potentiële Functionaliteiten Actieve Disfunctionaliteiten Media Ontwerp -proces Regulatieve leeractiviteiten Potentiële Disfunctionaliteiten Competenties Kritisch snijvlak voor optimalisering

23 Fons Vernooij - 18 november 2001 Pedagogische aandachtspunten n Welke virtuele hulp is mogelijk? –Bij cognitieve activiteiten? –Bij communicatieve activiteiten? –Bij regulatieve activiteiten? –Bij affectieve activiteiten?

24 Fons Vernooij - 18 november 2001 Criteria voor de media (cognitief) n Welke functionaliteiten staan centraal bij de cognitieve activiteiten? –Welke media zijn ingeschakeld? –Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? –Welke disfunctionaliteiten zijn er? –Welke functionaliteiten blijven onbenut?

25 Fons Vernooij - 18 november 2001 Criteria voor de media (communicatief) n Welke functionaliteiten staan centraal bij de communicatieve activiteiten? –Welke media zijn ingeschakeld? –Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? –Welke disfunctionaliteiten zijn er? –Welke functionaliteiten blijven onbenut?

26 Fons Vernooij - 18 november 2001 Criteria voor de media (regulatief) n Welke functionaliteiten staan centraal bij de regulatieve activiteiten? –Welke media zijn ingeschakeld? –Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? –Welke disfunctionaliteiten zijn er? –Welke functionaliteiten blijven onbenut?

27 Fons Vernooij - 18 november 2001 Criteria voor de media (affectief) n Welke functionaliteiten staan centraal bij de affectieve activiteiten? –Welke media zijn ingeschakeld? –Welke functionaliteiten zijn geactiveerd? –Welke disfunctionaliteiten zijn er? –Welke functionaliteiten blijven onbenut?

28 Fons Vernooij - 18 november 2001 Afweging van media n Welke functionaliteiten voeg je toe? n Welke disfunctionaliteiten krijg je er ongevraagd bij? n Hoe kun je die met andere media opvangen? n Welke potentiële functionaliteiten krijg je er dan bij?

29 Fons Vernooij - 18 november 2001 Literatuur


Download ppt "Innovatiematrix en functionaliteiten Denkkader voor het combineren van leerdoelen en media Fons Vernooij: 18 november 2001"

Verwante presentaties


Ads door Google