De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga.

Verwante presentaties


Presentatie over: "10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga."— Transcript van de presentatie:

1 10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga

2

3 Formatief toetsen •Voorbereiding voor competentietoets •Ondersteuning van het onderwijsproces •Oefentoetsen aan een “ketting” •Differentiëren naar verschillende niveaus •Voor elk vak geschikt

4 Valkuil 1 •“Ingangstoets” •Ontmoedigend •Ingangstraject i.p.v. ingangstoets •Afsluitende eindtoets •Analyse op studentniveau

5 Valkuil 2 •“Te uitgebreide oefentoetsen” •Oefentoetsen moeten kort zijn (15-20 minuten) •Stop de student bij onvoldoende •Ruime mogelijkheden voor randomiseren •Feed back vrijgeven voor oefentoetsen •Nummer de toetsen

6 Valkuil 3 •“Onbeperkt aantal pogingen aanbieden” •Het magische getal 4 •Het frustratie omslagpunt •Studenten gaan beter om met het systeem bij instelling van 4 pogingen

7 Valkuil 4 •“Een 6 is voldoende” •Minimumscore van 80% •Niet meer overslaan van moeilijke vragen •Minder giswerk •Hoge cijfers geeft een goed gevoel

8 Valkuil 5 •Geen analyse van de gemaakte toetsen doen •Analyse op item-niveau •Moeilijkheidsgraad in verhouding van de stroomlijn aanpassen •Hints en feedback aanpassen •Taalgebruik aanpassen •Taaltoets ertussen voegen

9 Valkuil 6 •Vrijblijvendheid •Strakke aanpak •Verplicht stellen van oefentraject •Differentiëren naar niveau en leercurve •Drie routes is ideaal bij de start

10 Differentiëren naar niveau en leercurve

11 Valkuil 7 •Bonuspunten •Geen bonuspunten •Risico voor fraude •Toegangskaartje voor de eindtoets •Aantal geslaagden voor eindtoets 90%

12 Valkuil 8 •Tijdslimiet instellen •Bij eindtoetsen wel tijdslimiet •Bij oefentoetsen beslist geen tijdslimiet –Veilige omgeving in eigen tijd –Geen frustratie –Halverwege kan gestopt worden

13 Valkuil 9 •Geen communicatie •Feedback geven in het toetsprogramma •Schriften controleren •Regelmatig vragen beantwoorden via digitale leeromgeving (geen )

14 Valkuil 10 •Geen controle op omgaan met het toetssysteem •In het begin strakke begeleiding •Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten en assistenten •Scholing voor docenten! •Scholing voor item-makers!

15 Waarom scoort student niet? •Mogelijke diagnoses: •Niet kritisch kijken naar eigen verrichtingen •Student zit in verkeerde route •Vraag niet goed lezen •Teveel “geholpen” tijdens de oefeningen •Teveel werken op klad •…….

16

17 Einde •Vragen? •http://www.methakamminga.nlhttp://www.methakamminga.nl


Download ppt "10 Valkuilen van Digitaal Toetsen Digitaal Toetsen met Maple T.A. Metha Kamminga."

Verwante presentaties


Ads door Google