De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infoavond 6 februari 2014. STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infoavond 6 februari 2014. STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS."— Transcript van de presentatie:

1 Infoavond 6 februari 2014

2

3 STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

4 • 6 schooljaren • 3 graden • 2 leerjaren

5 1 ste graad:  breed oriënterend  brede informatieverwerving  leerlingen observeren  talenten ontdekken  leiden naar een goede studiekeuze

6 2 de en 3 de graad:  4 onderwijsvormen  ASO  BSO  KSO  TSO

7 Middenschool met 4-jarige structuur 1 ste graad 2 de graad Optimale leerbegeleiding over 4 jaar

8 Getuigschrift basisonderwijs ja neen A stroom B stroom

9

10 • 28 uur voor alle leerlingen •1 uur: NW, MO, PO, Ges •2 uur: LBV, Aar, LO, Techniek, Engels •4 uur: Frans •5 uur: Nederlands, Wiskunde

11 •4 uur keuze: •4 uur Latijn •2 uur wetenschappen + 2 uur techniek •2 uur wetenschappen + 2 uur sport •4 uur sport

12 Welke optie kies je ? •Afhankelijk van je interesses. Wie kan je helpen? •Je leerkracht van het 6 de leerjaar.

13 Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, verhalen … ? Dan zal Latijn je zeker niet teleurstellen. Enkele uitspraken van leerlingen: •“Niets was zo nieuw als Latijn, al leek het in het begin nog zo op Frans …” •“De eerste drie jaar krijg je veel spraakkunst te verwerken. Ik deed dat ontzettend graag, want spraakkunst is puzzelen en logica. Dat vind ik juist boeiend aan Latijn.”

14 Wil je graag: •experimenteren? •werken in een laboratorium? •ontwerpen, onderzoeken en ontdekken? dan kies je de optie wetenschappen/techniek.

15 Wil je graag: •experimenteren? •werken in een laboratorium? •je conditie op peil houden? dan kies je de optie wetenschappen/sport.

16 •Wil je aan je fitheidattitude werken? •Wil je kennis maken met verschillende sporten? •Wil je het voetballen echt onder de knie krijgen? Dan kies je de optie sport. 2 x 2 uur sporten op verplaatsing

17

18 • 28 uur voor alle leerlingen •1 uur: Aar, MO, Ges •2 uur: LBV, Frans, LO, NW, PO, •4 uur: Wiskunde •5 uur: Nederlands •6 uur: Techniek

19 • 4 uur keuze •4 uur: Sport •4 uur: Techniek

20

21 Methode • Leerproces meer in eigen handenzelfstandig • Leraar wordt coach • 3 kernleerkrachten/7vakken/18 lesuren • Blokuren • Wisselend rooster • Vast lokaal

22 Methode • Leerinhouden, waar mogelijk, verwerkt in thema’s, projecten • Vakoverschrijdend: per jaar een aantal projectweken/halve weken • Vrije werkruimte • Klasoverleg (extra uur)/ Leren leren (traditioneel)

23 Methode? Traditioneel? De leerkrachten bewaken de leerplandoelen. Alle leerlingen bereiken dezelfde eindtermen.

24

25 • Vaardigheden zijn belangrijk maar er blijft voldoende aandacht voor kennis. • Activerende werkvormen • Smartboard bordboek •Vaklokalen met multimediaprojector

26 •Twee volledig uitgeruste informaticalokalen • Laptops • Tablets • Elektronisch leerplatform

27

28 • Handelingsplan bij leerstoornissen • Opgesteld door lk. leerbegeleiding • Toegepast in alle lessen • Leren leren • Studiemethode • Individuele studieplanning • Examenplanning • Studiebegeleiding (niet enkel 1 ste jaar)

29 • Differentiëren en remediëring • Vakleerkracht tijdens de les • Vrijwillige basis • Opgelegd door de leerkracht • Studiebegeleiding na de les • Frans • Nederlands • Wiskunde • Wetenschappen

30

31 • 4 rapporten DW • 2 rapporten EX • Per vak • Cijfer • Commentaar • Remediëring • Per vak • Kennis • Vaardigheden • Vakattitudes

32 • Attituderapport • Per rapport (DW) 2 attitudes: • aangeleerd • ingeoefend • geëvalueerd (rapport DW) • geremedieerd (attitudevolgklas)

33

34 • Digitale schoolagenda • Ouders en leerlingen • Lk. vullen lesonderwerpen in. • Lesonderwerp is steeds gekend. • Lesonderwerp is steeds correct ingevuld. • Taken en toetsen: opgavemoment /spreiding

35 • Skore puntenboekje • Ouders en leerlingen kunnen permanent de evaluaties opvolgen.

36

37 • 4 jaar intensieve begeleiding • Elke leerkracht = groene leerkracht • 3 leerkrachten: • overleggen wekelijks met CLB • zijn aanwezig tijdens klassenraden • geven onmiddellijk feedback aan collega’s

38

39 • Innoverende aanpak • Kleinschaligheid= individuele aanpak • Brede betrokkenheid van het team bij het schoolleven • Formeel en informeel overleg tussen de leerkrachten

40 • Vak- en klasoverschrijdende projecten • Gezondheidsproject • Wetenschapsdag • Taaldag • Gedichtendag • Dikke truiendag • Sportprojecten (schooloverstijgend)

41 •Theateravond 2 de graad •Themanamiddag 1 ste graad •GWP •1 ste graad •Zee/Ardennen •2 de graad •Parijs/Londen

42

43 “Jullie hebben nog een school die met haar leerlingen mag buitenkomen! ” Aan de kinderen van De Veerman “Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar de moed van de leerkrachten die elke dag de moed hebben om met de kinderen door te gaan ondanks hun apenkuren …”

44 Lieve leerkrachten van De Veerman “Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar jullie leerlingen, hoe ze uit de hoek kunnen komen, lief en oprecht, zorgzaam …”

45 22 februari!


Download ppt "Infoavond 6 februari 2014. STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS."

Verwante presentaties


Ads door Google