De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad"— Transcript van de presentatie:

1 Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad
Beleef Aalsmeer, Ervaar de Westeinder! Toegevoegd : Beleef Aalsmeer, Ervaar de Westeinder!

2 Watersport in Aalsmeer is een kansrijke ontwikkelingsrichting
Waar liggen de kansen? Wat kunnen ondernemers doen om kansen te verzilveren? Wat verwachten zij van anderen? Wat is hun wenkend perspectief? Kortom: Hoe ziet de watersport en ondernemer van de toekomst eruit?

3 "Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad"
Centrale ligging binnen het Hollandse plassen gebied Metropool Amsterdam binnen handbereik Vanwege nieuwe teelt methodes en veranderde marktontwikkelingen komen sierteelt gebieden beschikbaar Door ruimte te geven aan watertoerisme zal het gebied zich kunnen ontwikkelen tot een hoogwaardig watersportcentrum vergelijkbaar met Friese meren en Kagerplassen Combinatie van watersportrecreatie, verblijfstoerisme, watersport gebonden bedrijvigheid, diverse woon/recreatie functies Behoud van karakter van landschap is essentieel Op termijn één van de 5 grote watersportgebieden van NL. (uitspraak Provincie)

4 Watersport Oosteinderweg (Farregat)
Gebied Jac Takkade Oosterbad uitbreiden met kano’s, theehuis, etc. Passantenhaven aan de Pontweg/Oosteinderweg Clustering watersport gerelateerde Bedrijvigheid ten zuiden van “Bloemenlust” Gebied Jac Takkade : de land/water verbinding zichtbaar maken. Gebied Oosterbad : het gebied uitbreiden met “stille watersport” (kano’s, fluisterboten, trapfietsen, survivalvlotten) Op loopafstand van Nieuw Oosteinde (bewoners) Passantenhaven Pontweg : In ere herstellen (winkelgebied/overdekte sportfaciliteiten, horeca)

5 Watersport Aalsmeer Centrum
Aalsmeer moet met het gezicht naar het water gaan liggen Praamplein: Passantenhaven/Nautisch centrum Zomer voorzieningen Verbreden activiteiten Historische tuin Ligplaatsen varend erfgoed Horeca voorziening met faciliteiten voor passanten Vaarverbindingen uitbreiden/ herstellen (CAV, Molenvliet) Marketing : Flyers / Bebording / Entree Dorp - zeer belangrijk!

6 Watersport Uiterweg De water-land combinatie is een unique selling point Legakker structuur is uniek Door aankomende veranderingen in het gebied ontstaat ruimte voor: Natuurcampings Electroboten Campers Kampeervlotten Botel Waterwoningen Duurzame recreatieverblijven Het voordeel van de bestaande legakker structuur gebruiken. Andere gebieden moeten compleet afgegraven worden. (Uittdam/Giethoorn).

7 De ketting is zo sterk als de zwakste schakel
Aalsmeer Ondernemers De ketting is zo sterk als de zwakste schakel Toegevoegd : De ketting is zo sterk als de zwakste schakel

8 Watersport ondernemers Aalsmeer
Full service Marina Uiterweg Kleinschalige ondernemingen bieden grote verscheidenheid watersport voorzieningen aan: Overdekte ligplaatsen Recreatiearken Landjes met aanlegplaats Camping met aanlegplaats Winterstalling Verkoophaven Verhuur van boten Onderhoudsmogelijkheden Eigenlijk is de Uiterweg een full service marina, als je alle bedrijfsjes bij elkaar optelt. Zet een slagboom voor de Uiterweg en je hebt een resort bij wijze van spreken.

9 Ondernemen in Aalsmeer
Economie is veranderd – staat onder druk Onderscheidende woonmilieus en nieuwe economische sectoren winnen terrein Er liggen volop kansen in dit groengebied voor toerisme en recreatie Ondernemers zoeken naar marktkansen middels: verkoop, opheffing, fusie of aankoop grond

10 Aalsmeer, Economische visie en toekomstplan

11 Economische visie en toekomstplan
Hoogwaardig watersportgebied Versterken economisch belang Verbreding van doelgroepen Bestaande bedrijven worden versterkt  nieuwe bedrijven en ontwikkelingen gestimuleerd Voorwaarde: Stimulerende overheid Goed ondernemerschap Oog voor elkaars belangen Bereidheid tot vernieuwing

12 Gebiedsvisie en nieuw bestemmingsplan
De beleidsvisie moet duurzaam en toekomstbestendig zijn Centrale gedachte: formulering van marktkansen, ambitiebepaling en concrete vervolgstappen Benadering partners en andere belangengroepen om mogelijkheden te scheppen en synergie te bereiken Toekomstbestendig : de rode loper moet zichtbaar worden. Inrichtingsmogelijkheden moeten simpeler door te voeren zijn. Niet alles kan in één keer, maar als het mogelijk wordt, moet het tempo kunnen maken.

13 Aalsmeer moet bestemming worden
Bestemming Aalsmeer Ter versterking van Aalsmeer als watersportplaats Gastenboten moeten zich tijdelijk goed thuis voelen Gebiedseigen boten moeten bestemming voor korte vaartocht hebben. Horeca aan water met aanlegmogelijkheden Verblijfsrecreanten moeten zich “thuis” voelen Aalsmeer moet bestemming worden en bestemming hebben Toegevoegd : Verblijfsrecreanten moeten zich “thuis” voelen.

14 Verblijfsplek Aalsmeer
Verbinding tussen land en water is uniek! Aalsmeer heeft de meest M1 oever per hectare Diverse mogelijkheden van verblijfstoerisme: Gekoppeld aan water Luxe en eenvoudig Drijvend en op het land Voor groepen en individuelen Vaste gasten en dagtoerisme Veelzijdigheid als verblijfbestemming!

15 Special Services Verborgen slide
De landschappelijke structuur en de kleinschaligheid van bedrijven nodigt uit tot specialisatie Bedrijven ontberen ruimte om hetzelfde te doen op gewenste schaal Specialisatie in specifieke activiteit genereert meerwaarde Genereer mogelijkheden om specifieke klanten met specifieke motieven te binden aan Aalsmeer (haventypologieën) Let wel op dat de Gemeente dit niet TE LETTERLIJK gaat nemen. Niet iedereen kan en wil specialiseren of te fuseren. Verborgen slide

16 Toekomst perspectief Alle belanghebbenden moeten optimaal samenwerken
Gemeente is partner bij bieden van ruimte en doorontwikkeling van toeristisch Aalsmeer De afwisseling van het landschap vormt de aantrekkingskracht van het gebied Ondernemers Kiezen: welke richting zij uit willen Uitbreiden: waar mogelijk Samenwerken: noodzakelijk, niet vanzelfsprekend Verdelen: afstemmen zodat niet iedereen voor zelfde kiest Gemeente is faciliterend partner en moet geen beperkende overheid zijn, maar juist handvatten bieden. Kiezen : kan ook zijn verkopen

17 Conclusie Ondernemers
Ondernemers staan voor uitdaging wat te doen met hun bedrijf: samenwerking specialisatie uitbreiding doorontwikkelen verkoop De ketting is zo sterk als de zwakste schakel Verborgen slide

18 Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad
“Op de wind van gisteren kun je niet zeilen” Ik zou deze laatste slogan er niet in zetten, omdat je het zo op de spits drijft hiermee. Ik zou liever eindigen met : Op de Wind van gisteren kun je niet zeilen.

19 Quotes: “Wij willen blijven ondernemen op de plek waar we dat al generaties lang doen”. “je kunt alleen samenwerken als je een ander ook een boterham gunt”. “Je moet niet allemaal alles een beetje blijven doen…”. Deze slide is een beetje overbodig, omdat alle slogan al voorbij zijn gegaan, maar prima om achter de hand te houden. Ik zou dan nog toevoegen : De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. En de uitspraak die in de Troonrede werd genoemd over een beperkende overheid. Kan deze zo gauw niet meer vinden. “Op de wind van gister kun je vandaag niet zeilen”. Verborgen slide


Download ppt "Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad"

Verwante presentaties


Ads door Google