De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BREIN EN DYSLEXIE ANNEKE SMITS Hoopgevend voor dyslectici.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BREIN EN DYSLEXIE ANNEKE SMITS Hoopgevend voor dyslectici."— Transcript van de presentatie:

1 BREIN EN DYSLEXIE ANNEKE SMITS Hoopgevend voor dyslectici

2 Dyslexie: een verwarrende term

3 Vragen: klopt het of klopt het niet  b/d verwisselingen zijn symptomen van dyslexie ja/nee  Leesproblemen ontstaan door problemen in de visuele waarneming ja/nee  Dyslexie is een neurologische stoornisja/nee  Dyslexie is volledig te verklaren vanuit neurologische factorenja/nee  De hersenen kunnen compenseren voor dyslexieja/nee  Bij die compensatie spelen betekenis en emotie een rolja/nee  De school heeft veel invloed op het leesniveau van dyslecticija/nee  Lezen is een onnatuurlijke handeling voor de hersenenja/nee  Na de leeftijd van 9 jaar kunnen dyslectici niet meer leren lezen ja/nee  Dyslexie komt door onvoldoende lateralisatie van de li hersenhelft ja/nee  Breinscans vormen een betrouwbare maat voor dyslexieja/nee  Dyslexie komt meer voor bij jongens dan bij meisjesja/nee

4 Overkoepelende vraag  Waarom is ‘brein en dyslexie’ hoopgevend?

5 Dyslexie definitie  Dyslexia is a specific learning disability that is neurobiological in origin. It is characterized by difficulties with accurate and/or fluent word recognition and by poor spelling and decoding abilities. These difficulties typically result from a deficit in the phonological component of language that is often unexpected in relation to other cognitive abilities and the provision of effective classroom instruction. (Lyon, Shaywitz, & Shaywitz, 2003, p. 2)

6 Ontwikkeling van de hersenen  Interactie tussen omgeving / aanleg / hersenontwikkeling  Plasticiteit van de hersenen  Individuele variatie

7 Indeling van de hersenen  Bepaalde gebieden in de hersenen zijn gekoppeld aan of verantwoordelijk voor specifieke cognitieve functies.  Cognitieve functies worden doorgaans ‘aangestuurd’ door een circuit waarbij meerdere hersengebieden betrokken kunnen zijn.

8 Boven: Achter en voor (Zull, 2002) Geheugen en begrip; Verleden Keuzes, actie, organisatie, nieuwe ideeën, strategieën Heden

9 Binnenin (onder) Motivatie Emotie Geheugen Don’t worry how to motivate children, identify what is already motivating them. (Zull, 2002, p. 53)

10 Onder en boven, oud en nieuw Oude structuren zijn sterker dan nieuwe: Emoties overrulen cognities

11 ‘Spreken is natuurlijk, lezen niet’

12 Goede lezers

13 Breinactivatie in groep dyslectici

14 Compensaties in zwakke lezers

15 Lateralisatie van de hersenen  Gecompenseerde dyslexie: minder lateralisatie  Oorzaak van dyslexie?

16 Fonologische problemen

17 Asynchroniciteit (Breznitz) Neurons that fire together, wire together (Hebb, 1949)

18 Leren is connecties leggen  Leraren creëren de condities waaronder hersenen kunnen veranderen.

19 Remediëren?  Aylward et al. (2003)  Shaywitz et al. (2004)  Hoge frequentie; klank/tekenkoppelingen, woorden, tekst lezen, schrijven  Spelling Richards et al. (2006) Good spellers may be taught, not born, as is often assumed.

20 Leren is verandering

21 Kunnen imaging technieken gebruikt worden voor diagnose?  Onbetrouwbaar voor individuen: vals positief en vals negatief  Duur  fMRI Lastig met jongere kinderen

22 Vragen  Hoopgevend?

23 Vragen: klopt het of klopt het niet  b/d verwisselingen zijn symptomen van dyslexie nee  Leesproblemen ontstaan door problemen in de visuele waarneming nee  Dyslexie is een neurologische stoornisnee  Dyslexie is volledig te verklaren vanuit neurologische factorennee  De hersenen kunnen compenseren voor dyslexieja  Bij die compensatie spelen betekenis en emotie een rolja  De school heeft veel invloed op het leesniveau van dyslecticija  Lezen is een onnatuurlijke handeling voor de hersenenja  Na de leeftijd van 9 jaar kunnen dyslectici niet meer leren lezen nee  Dyslexie komt door onvoldoende lateralisatie van de li hersenhelft nee  Breinscans vormen een betrouwbare maat voor dyslexienee  Dyslexie komt meer voor bij jongens dan bij meisjesnee

24 Hoopgevend en voorzichtig…


Download ppt "BREIN EN DYSLEXIE ANNEKE SMITS Hoopgevend voor dyslectici."

Verwante presentaties


Ads door Google