De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Communicatie & Mediation Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Communicatie & Mediation Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management1."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Communicatie & Mediation Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management1

2 • Virginie de Zanger en Niels Kooijman • Gediplomeerd en geregistreerd NMI Mediators • Arbeidsconflicten, echtscheiding, zakelijke conflicten, nalatenschap conflicten en workshops Workshop onder leiding van: Workshop Communicatie & Mediation Kooijman Mediation & Management2

3 Live voor de klas, hoe lang nog? Kooijman Mediation & Management3

4 De hele wereld binnen handbereik • Twitteren • Hyves • MSN • Skype • Mail • Pingen • SMS • Whatsapp Kooijman Mediation & Management4

5 Hoofdcommissaris van Politie mevrouw Dijksman. Kooijman Mediation & Management5

6 Vergroeide Black Berry Kooijman Mediation & Management6

7 Communicatie anno 20?? Kooijman Mediation & Management7

8 Nieuwe Dialecten Street,MSN,Twitter,Whatsapp, • 8R## • X • BBN • DDWW • DRM • DIDO • EOL • LOCO • Spieren • Tanplan Vertaling/betekenis Nederlands • Achter de hekken • Kus • Doei • Dat dan weer wel • Daarom • Dat is dan opgelost • Einde les • Nadenken • Erectie • Blijven zitten Kooijman Mediation & Management8

9 Je spreekt elkaar zonder gesprek Het is de kunst elkaar te verstaan Kooijman Mediation & Management9

10 Wat is communicatie? Zender Ontvanger Gewenst effect Reëel effect Communicatiemiddel Kanaal Kooijman Mediation & Management10

11 Geslaagde communicatie Gewenst effect = Gerealiseerd effect Kooijman Mediation & Management11

12 Mislukte communicatie Kooijman Mediation & Management12

13 Communicatie is een ingewikkeld proces Kooijman Mediation & Management13

14 Manieren van communiceren • Verbale communicatie – Communicatie via taal. • Direct – gesproken woord of telefoon • Indirect – via brief, , social media • Non verbale communicatie – Onder non-verbale communicatie verstaan we alle informatie die wordt verzonden en/of ontvangen zonder dat er gesproken woorden worden gebruikt. • Lichaamstaal • Kleding • Symbool Kooijman Mediation & Management14

15 Verbale communicatie Kooijman Mediation & Management15

16 Deur dicht • ‘Deur dicht!’ • ‘Doe de deur eens dicht!’ • ‘Ik wil graag dat je de deur dicht doet’ • ‘Wil je alsjeblieft de deur dicht doen?’ • ‘Mag de deur misschien dicht?’ Kooijman Mediation & Management16

17 Inhoud-relatiewens • Elke boodschap kent een inhoud (betekenis van de woorden) en een relatiewens. • Hoe herken je de relatiewens? – Woordkeus – Intonatie – Gebaren – Gezichtsuitdrukking – E.d. Kooijman Mediation & Management17

18 Elke boodschap heeft 2 niveau’s inhoudsniveau relatieniveau Kooijman Mediation & Management18

19 Leary Bij de relatiewens gaat het om twee vragen: – Wie is de baas (wie zit boven en wie zit onder) boven onder – Met elkaar of tegen elkaar? Samen of tegen? ik wij Kooijman Mediation & Management19

20 Roos van Leary Boven WijIk Onder Kooijman Mediation & Management20

21 Boven: dominant gedrag – Spreekt duidelijk – Staat rechtop met hoofd omhoog – Je neemt veel ruimte in – Je hebt de leiding in handen – Stapt op mensen af en neemt het woord – Je treedt op de voorgrond en stelt je actief op – Anderen moeten naar je opkijken en krijgen weinig ruimte. Kooijman Mediation & Management21

22 Onder: niet dominant gedrag • Je spreekt zacht • Je vermijdt oogcontact, neemt weinig plaats in en geeft daardoor veel ruimte aan anderen. • Je stelt je passief op en neemt opdrachten van de ander aan. Je bent volgzaam. Kooijman Mediation & Management22

23 Wij of relatiegericht gedrag • Laat zien dat je interesse hebt in de persoon tegenover je. • Je vindt de relatie en sfeer belangrijk • Je wilt de ander op zijn gemak stellen • Je stelt vragen • Je wilt samen voor iets werken. Kooijman Mediation & Management23

24 Ik of taakgericht gedrag • De taak die volbracht moet worden is de hoofdzaak • Je houding is gericht op resultaat • Het werk moet gedaan worden • Je kijkt serieus en bent gericht op doelen die gehaald moeten worden. • Je onderbreekt een gesprek, geeft kritiek en stelt regels Kooijman Mediation & Management24

25 Roos van Leary Agressief ConcurrerendLeidend Helpend Betrokken AfhankelijkTerug- getrokken Opstandig Boven Onder Ik/tegen Wij/samen Kooijman Mediation & Management25

26 Waarom is de Roos van Leary zo belangrijk? • De meeste ruzies tussen mensen gaan helemaal niet over de inhoud van de communicatie, maar over de relatiewens. • Een ruzie ontstaat als je de relatiewens van de ander niet accepteert Kooijman Mediation & Management26

27 SAMENGEVAT ziet het er dus als volgt uit: JIJ DE ANDER Boven Onder Onder Boven Samen Samen Tegen Tegen Kooijman Mediation & Management27

28 Wat goede communicatie in de weg staat • Taalprobleem Hoe gaat het? D ₮ ₭Ɽⱦ Kooijman Mediation & Management28

29 • De wil is er niet Wat goede communicatie in de weg staat Kooijman Mediation & Management29

30 Wat goede communicatie in de weg staat • De wil is er wel. Het lukt alleen niet Kooijman Mediation & Management30

31 Wat goede communicatie in de weg staat Anna • Altijd • Nagaan • Nooit • Aannemen Kooijman Mediation & Management31

32 Wat goede communicatie in de weg staat Denk jij wel eens voor de ander? Kooijman Mediation & Management32

33 Fluister estafette Kooijman Mediation & Management33

34 Om met iemand te kunnen praten, moet je hem eerst hebben gehoord! Kooijman Mediation & Management34

35 Sinaasappel Kooijman Mediation & Management35

36 Passief luisteren • Aanhoren wat een ander zegt, zonder inspanning om te begrijpen welke ‘boodschap’ achter de woorden verborgen zit. • Je bent al bezig met je eigen verhaal Kooijman Mediation & Management36

37 Actief luisteren • Probeer te verplaatsten in wat de ander te zeggen heeft. • Laat zien dat je luistert. • Zet je eigen mening, wensen opzij om te kunnen begrijpen wat in de ander omgaat. • Kom niet met een oplossing. • Goede vragen helpen de ander om zijn verhaal te vertellen en bevorderen de kwaliteit van de communicatie. • Vat samen van hetgeen zojuist gezegd is om te kijken of het beeld van de situatie correct is. Kooijman Mediation & Management37

38 Goede vragen • Wie • Wat • Waar • Wanneer • Hoe (lang/veel) Niet waarom Kooijman Mediation & Management38

39 Goed gegeven kritiek voorkomt ruzie en conflicten! 1.Kies de omstandigheden goed uit: onder vier ogen en roddel niet. 2.Geef kritiek op tijd. 3.Hou de kritiek kort: pak niet meer dan één punt tegelijk en haal geen oude koeien uit de sloot. 4.Praat alleen over concreet gedrag. 5.Geef een reden voor kritiek 6.Kies de omstandigheden goed uit: onder vier ogen en roddel niet. 7.Kijk naar je eigen aandeel of rol. 8.Wat verwacht je van de ander? Kooijman Mediation & Management39

40 Kooijman Mediation & Management40

41 Voor een goede communicatie is het onder andere noodzakelijk: • dat je het juiste medium kiest • dat je je bewust bent welke relatie je met de ander wenst en daar naar handelt • dat je actief luistert • dat je de juiste lichaamstaal aanneemt Kooijman Mediation & Management41

42 Lichaamstaal 01 Kooijman Mediation & Management42

43 Lichaamstaal 02 Hopeloos, angst, verdriet Kooijman Mediation & Management43

44 Lichaamstaal 03 Geen zin meer in dit feestje Kooijman Mediation & Management44

45 Lichaamstaal 04 Non-verbalen communicatie ten top Kooijman Mediation & Management45

46 Lichaamstaal 05 Voetbal Kooijman Mediation & Management46

47 Lichaamstaal 06 Of is het liefde voor de sport? Kooijman Mediation & Management47

48 Lichaamstaal 07 De verloren WK finale 2010 Kooijman Mediation & Management48

49 Lichaamstaal 08 Scheidsrechter Collina Kooijman Mediation & Management49

50 De taal van de liefde, zonder woorden Lichaamstaal 09 Kooijman Mediation & Management50

51 Alexandertechniek Wie is de baas? Jij of je lichaam? Het lichaam denkt mee, maak daar gebruik van! Kooijman Mediation & Management51

52 Mediation Kooijman Mediation & Management52

53 Waarom mediation? • Samen oplossen! • Met behulp van een derde persoon. Kooijman Mediation & Management53

54 Wat is de rol van een mediator • Gesprek in goede banen leiden. • Open en actief luisteren • Verhelderen • Gevoelens benoemen • Door het stellen van bepaalde vragen tot de kern van de zaak te komen Kooijman Mediation & Management54

55 Docent & Mediation Kooijman Mediation & Management55

56 Escalatieladder van Glasl Kooijman Mediation & Management56

57 Peer mediation Kooijman Mediation & Management57

58 Wat heeft leerling mediation als doel? • Leerlingen ervaren dat conflicten oplosbaar zijn. • Leerlingen leren vaardigheden om conflicten te herkennen en op te lossen • Doordat leerlingen zelf de conflicten oplossen groeit hun zelfbeeld en hun zelfvertrouwen. Kooijman Mediation & Management58

59 Zonder communicatie staat de wereld stil Communicatie: dat wat ik wil zeggen, dat wat ik geloof te zeggen, dat wat ik zeg, dat wat jij wilt horen, dat wat jij gelooft te horen, dat wat jij begrijpt en dat wat jij hoopt te horen. Communicatie is de bron van veel conflicten door miscommunicatie, elkaar niet begrijpen, verschillende interpretaties, de verkeerde lichaamstaal. En niet in de laatste plaats door de moderne communicatiemiddelen waarachter mensen zich verschuilen. Ofwel de boodschap overbrengen via geavanceerde technologie zonder de confrontatie aan te gaan. Al deze elementen dragen bij aan de oorzaak van nagenoeg elk, groter of kleiner, conflict. Het is de kunst elkaar te verstaan. Daar kom je verder mee! Kooijman Mediation & Management59

60 De nieuwe generatie? Kooijman Mediation & Management60

61 Het is de kunst elkaar te verstaan! Dank voor uw aandacht. Kooijman Mediation & Management61


Download ppt "Workshop Communicatie & Mediation Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management1."

Verwante presentaties


Ads door Google