De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanpak van slapeloosheid door de eerste lijn. Dr. B. ARIENS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanpak van slapeloosheid door de eerste lijn. Dr. B. ARIENS."— Transcript van de presentatie:

1 Aanpak van slapeloosheid door de eerste lijn. Dr. B. ARIENS

2 Definitie slapeloosheid  klachten over slechte slaapkwaliteit of aantal uren slaap, waarbij je overdag minder goed functioneert.  Acute = kortdurende slapeloosheid, dwz minder dan 3 weken.  Chronische = langdurende slapeloosheid, dwz langer dan 3 weken.

3 Aanpak van slapeloosheid 1.Mogelijke oorzaken uitsluiten 2.Niet-medicamenteuze behandeling • Informatie over slaap en slaapstructuur • Slaaphygiëne: alles rond het slapengaan • Relaxatie, autosuggestie, verdere verwijzing 3.Medicatie: best alleen in uitzonderlijke situaties

4 Oorzaken van slapeloosheid 1.Eerst uitsluiten van:  Depressie met gevaar voor zelfdoding  Psychose  Acute intoxicatie: alcohol, drugs of medicijnen  Hyperthyroidie  Slaapapneusyndroom en narcolepsie 2. In een tweede tijd nakijken voor:  Psychosociale oorzaken, depressie en angststoornissen  Lichamelijke aandoeningen  Verstoring dag- en nachtritme en problemen met de biologische klok  Medicaties  Rusteloze benen en periodieke beenbewegingen

5 Niet-medicamenteuze aanpak: 1. Slaapeducatie 1. De structuur van de slaap 2.Het belang van de eerste 4 uur slaap 3.Invloed van de leeftijd op de slaapstructuur © Bart Leroy

6 4.Kort- en langslapers 5.De slaap is de spiegel van de toestand overdag 6.Slapen is een normale overgang na ontspanning 7. Effect van slaapmedicatie  benzodiazepines verstoren de slaaparchitectuur:  “hang-over” effect  Bijwerkingen  Gewenning  Ontwenningsverschijnselen 8. Het belang van conditionering na ongeveer drie weken slecht slapen  T.g.v. piekeren  Door een verkeerde gewoonte

7 2. Slaaphygiëne: alles rond het slapengaan 1.Altijd rond hetzelfde tijdstip opstaan 2.Het bed dient best alleen om in te slapen of te vrijen. 3.Dutjes overdag vermijden kwaliteit van de slaap intensiteit van de dag 4.Beperk het gebruik van alcohol, koffie, cola, zwarte thee of nicotine. 5.Geen zware maaltijden vóór het slapengaan

8 6.Geen inspannende activiteiten enkele uren voor het slapengaan 7.Lichamelijke activiteit overdag is gewenst 8.Rustpauze voor het slapengaan en een slaapritueel 9.De klok wegzetten 10.Vermijden om lang wakker te liggen in bed: stimuluscontrole  na 20 minuten niet in slaap: opstaan, naar een andere kamer en je ontspannen  pas terug naar bed als je je slaperig voelt  Elke keer opnieuw opstaan

9 3. Relaxatie, autosuggestie, verdere verwijzing 1.Relaxatie heeft haar nut al vaak bewezen 2.Cognitieve gedragstherapie combinatie van slaapeducatie (informatie), slaaphygiëne, stimuluscontrole, slaaprestrictie, relaxatie en slaapdagboeken 3. Groepsaanpak van slaapklachten groep patiënten krijgt verschillende sessies aangeboden onder de vorm van een slaapcursus 4. Slaap- en waakcentrum

10 3. Medicatie  Acute slapeloosheid (minder dan 3 weken)  Als zeer ernstig  Als je onder extreme druk staat  Onder strikte voorwaarden  beperkt in de tijd: liefst niet langer dan 1 week  minimaal effectieve dosis  Eerste keuze is een benzodiazepine van halflange werkingsduur.

11 Autosuggestie 1.Wat is autosuggestie  auto (zelf) +  suggestie (denkbeeld) we passen dus denkbeelden toe op onszelf  niet zomaar losse ideeën  suggesties die inwerken op het onbewuste  combinatie van relaxatie + gerichte concentratie  aandachtsafleiding  visualisaties

12 Voor meer informatie: Uitgeslapen wakker worden Gids voor een betere nachtrust Bruno Ariens gezond leven blog: slapeloosheid aanbevelingen


Download ppt "Aanpak van slapeloosheid door de eerste lijn. Dr. B. ARIENS."

Verwante presentaties


Ads door Google