De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht de school Kennis maken met elkaar Inhoud: Stukje theorie De ICT-diamant 10 accenten Software Commercieel – Freeware - Internet Praktijkervaringen en tips Websites voor kleuterleerkrachten Arkorum

2 Theorie >De ICT-diamant
Beschrijving van de diamant vind je ophttp://www.arkorum.be/ark/ICT/diamant/ict.htm Heel wat voorbeelden vind je op

3 Theorie >De eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

4 Theorie > 10 accenten Een creatief werktuig Software met meerwaarde
Eerste positieve contact Correcte houding en muisgebruik Informatie en communicatie Leren communiceren met dit interactief medium Navigatiesysteem hanteren Ovraanbod software Een onmisbaar instrument Feedback

5 Theorie > 10 accenten Contact met de computer in de klas = eerste vorm van contact met het medium. Positieve ingesteldheid: Emotioneel goed voelen Gemotiveerd zijn Plezier beleven Nieuwsgierig zijn Initiatief (durven) nemen Eerste positieve contact

6 Theorie > 10 accenten Eerste gebruik van de computer: aandacht voor een correcte houding en juist hanteren van de muis. Correcte houding en muisgebruik

7 Theorie > 10 accenten Correcte houding: Scherm op ooghoogte
Steun in de rug Voorarm vlak Correcte houding en muisgebruik

8 Theorie > 10 accenten De computer is een INTERACTIEF medium:
kleuters moeten leren communiceren met de computer! Leren communiceren met dit interactief medium

9 Theorie > 10 accenten De computer communiceert in hoofdzaak via
visuele elementen - pictogrammen - vorm van de cursor - verborgen klikpunten - … auditieve elementen - aanduiding goed en fout - hulpfiguurtje Leren communiceren met dit interactief medium

10 Theorie > 10 accenten ZINTUIGLIJKE ONTWIKKELING
- Nauwkeurig waarnemen TAAL - Auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren - Visuele boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (pictogrammen – muiscursor) KLEINMOTORISCH BEWEGEN - Muishandelingen vlot uitvoeren (gericht bewegen, selectief aanklikken, slepen van figuren) Leren communiceren met dit interactief medium

11 Theorie > 10 accenten Het begrijpen en kunnen hanteren van het navigatiesysteem, eigen aan het pakket, en de wijze waarop de moeilijkheidgraad kan ingesteld worden. Navigatiesysteem hanteren

12 Theorie > 10 accenten Keuzes maken uit een menu, zelden op een zelfde manier voorgesteld. Ook via tekst. Het instellen van de moeilijkheidsgraad gebeurt meestal ook niet eenduidig. Navigatiesysteem hanteren

13 Theorie > 10 accenten De meeste spelletjes bevatten een opdracht, een TAAK. Meestal krijgt de kleuter ook FEEDBACK over het al dan niet goed uitvoeren van de taak. Feedback

14 Theorie > 10 accenten Om de taak goed uit te voeren moet de kleuter: beschikken over de nodige domeinspecifieke kennis zichzelf kunnen sturen een taak begrijpen, aanvatten, volhouden en afwerken problemen oplossingsgericht aanpakken - aandachtig en geconcentreerd bezig zijn Feedback

15 Theorie > 10 aacenten Tips: Zorg voor rustige sfeer in de klas
Let op de moeilijkheidsgraad Indien individueel: hou rekening met de emotionele ingesteldheid van de kleuter (Voorkom minderwaardigheidsgevoel) Let op voor te vroeg werken met cijfers en letters Feedback

16 Theorie > 10 accenten De computer is voor veel mensen een onmisbaar werktuig. Daardoor neemt hij een belangrijke plaats in hun leven in. Belangrijk is ook dat kleuters hiermee bij gelegenheid worden geconfronteerd. Tips: Laat bij een BC ook eens de functie van de computer ervaren Getuigenissen Verhaaltjes Een onmisbaar instrument

17 Theorie > 10 accenten Zelf de computer als creatief werktuig gebruiken Tips: Tekeningen aanvullen of inkleuren Zelf tekening maken (TuxPaint) Een creatief werktuig

18 Theorie > 10 accenten De computer hanteren als informatie- en communicatie-instrument. Kennismaken met internet. Tips: Afbeeldingen zoeken op het net tje sturen naar de ouders Skypen met kleuters in een andere klas Informatie en communicatie

19 Theorie > 10 accenten Softwarepakketten bevatten oefenvormen die rechtsreeks appelleren aan leerplandoelen. Sommige werkvormen zijn analoog aan het werken met ander materiaal. Bepaalde werkvormen zijn enkel mogelijk met de computer, of laten toe om het beoogde doel op een nieuwe manier te benaderen. Een duidelijke meerwaarde! Software met meerwaarde

20 Theorie > 10 accenten Het overgrote deel van het softwareaanbod richt zich tot het thuisgebruik. Dit maakt dat ze niet steeds geschikt is om gericht te werken aan ontwikkelingsdoelen. Edutainment: Gericht op de thuismarkt Niet doelgroep specifiek Multi-functioneel Geen informatie over leerproces Internationaal Sterk multimediaal Speels van karakter Vakoverschrijdende vaardigheden Overaanbod software

21 Theorie > 10 accenten Een eigentijds schoolpakket:
* Afgebakend aantal doelen (woordenschat verrijken..) * Steunt op een eigentijdse didactische visie op taalleren * Kleine doelgroep: vijf-zesjaren die taalvertraging hebben * Fijnmazige instelling van de moeilijkheidsgraad. * Adaptief ! * Leerkracht kan precies instellen welke kleuter welke oefening maakt * Gedetailleerde informatie over het oefenproces. * Eigentijdse vormgeving * Spijtig : Hollandse uitspraak… Overaanbod software

22 Software > Commercieel
socrates 100 en 101 musti 2 getallenrom spookjes om middernacht klikkerdeklik

23 Software < Freeware
Tekenprogramma (tuxpaint) Kleurboek (colariage) Puzzels (Zebulon) Logisch rangschikken (suites logiques) Constructiespellen (freecolor) Hoekenwerk (vormpje) Geheugenspelletje (sinterklaasmemory) Uw ICT-coördinator heeft een CD-rom met meer dan 100 gratis softwareprogramma’s. VRAAG ERNAAR !!!!

24 Software > online op het internet
  Vooral de klik en sleepoefeningen geef ik in het begin Een dikke aanrader een eenvoudig tekenprogramma voor kinderen.  Via de printscreenknop kan je toch een schermafdruk maken   Zie uitgebreide verzameling op

25 Praktijkervaringen: Hoe wordt ICT in jouw klas een SUCCESVERHAAL?
Enkele belangrijke elementen… Persoonlijke houding t.a.v. computergebruik Materiële situatie Organisatie Gebruik van betere software

26 PRAKTIJK: Demoles in de computerklas
Enkele filmpjes 2de kleuterklas (13 lln.) in de computerklas (20 pc’s) De Horizon, hoofdschool in Koolskamp

27 PRAKTIJK: Demoles in de computerklas
Enkele filmpjes 3de kleuterklas (27 lln.) in de computerklas (20 pc’s) De Horizon, hoofdschool in Koolskamp

28 PRAKTIJK: Demoles in de computerklas
Enkele filmpjes 2de EN 3de kleuterklas (30 lln.) in de computerklas (21 pc’s) De Horizon, afdeling De Tassche

29 PRAKTIJK: Demoles in de computerklas
Een uitdaging Begeleiding 1 maal aanbrengen Onmiddellijk oefenen Zelfstandig werk in de computerhoek Computergebruik beperken in tijd 1 lestijd computeren: verloop

30 PRAKTIJK: De computerhoek
2de kleuterklas in De Boomgaard 3de kleuterklas in de Boomgaard

31 PRAKTIJK: De computerhoek
Eén of meerdere pc’s? Welke computers? Kostprijs voor: Computer (tweedehands) 17 inch scherm (tweedehands) TB + Muis + Hoofdtelefoon (nieuw) 150 euro 5 jaar gebruiken = 30 euro per jaar

32 PRAKTIJK: De software

33 PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Musti Bellen blazen
Cijferfestijn De computer De indiaan De luchtballon De verkeerslichten Spelletjes Zijn vriendinnetje Zijn vriendjes De dierentuin De kermis Goochelen Het ziekenhuis

34 PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Edurom Zwijsen
Klanken en rijmen Luistervaardigheid Vormen en letters Woordenrijk Tellen en getallen Zwijsen Maan roos vis Levende letters Spelen met 1 2 3 De letterboom

35 PRAKTIJK: De software Lannoo Dainamic Overzicht per uitgeverij
Klikkerdeklik 1 Klikkerdeklik 2 Klop klop Spookjes om middernacht De klikbijbel Dainamic Studio 4 Studio 5 Pikazo Prefix Circus

36 PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij OWG Digikidz Puzzelen
Kleur en vorm Memospel Toetsie Stiptekenen Kikkermatrix Digikidz Vormenrom groep 1 en 2 Woordenrom groep 1 en 2

37 PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Averbode Bruna
100 keer griezelen 101 Oefeningen 102 Activiteiten Bruna Breinbrekers Floppie 1 2 3 Tomas de clown

38 PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Varia De boerderij Andy
De droomfabriek Ik zie, ik zie Junior Ik zie, ik zie in de poppenkast Ik oefen – Ik speel – Ik tover Tangram

39 PRAKTIJK: De software Kleutervriendelijke configuratie
Mapje voor de leerkracht Groeimapje voor de kleuters Starten vanaf bureaublad Opstartdiskettes niet gebruikt Cdrom-schijfjes niet nodig Alle programma’s werken vanaf de harde schijf Eénmalige installatie!

40 PRAKTIJK: Computergebruik in de EERSTE kleuterklas
In de klas van juf Veerle filmpje

41 PRAKTIJK: Computergebruik in de EERSTE kleuterklas
De pc als interactieve TV De leerkracht bedient de computer De kinderen kijken en luisteren Voorbeelden: Musti – Hopla – Nijntje - … Materiaal Eén tweedehandspc 21” monitor Stel degelijke boxen Liever DVD dan cd-romspeler

42 Websites voor kleuterleerkrachten
Biebels lespakket Juf Lisette Kennisnet Digijuf Kleutergroep Kennisnet de schatkist Beveiligd: gebruikersnaam = arkorum paswoord = 5oktober

43 ICT met kleuters Voorleesboeken PPT met kleuters Gezichten Jacobus de Bij …

44 www.arkorum.be Voorstelling website Arkorum ICT-lln ICT-lkr
Beveiligde leerkrachtenpagina Forum > zie menu links Elektronische nieuwsbrief adres bij Arkorum mail.arkorum.be Persoonlijk Overal toegankelijk meer uitleg vind je op ICT-lkr > Faq

45 Tot slot Bekijk alles eens rustig thuis.
ICT is niet altijd meerwerk, maar vooral meerwaarde Je ICT-coördinator is er voor jou: stuur eens een mailtje Bedankt dat je erbij wilde zijn!


Download ppt "Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht."

Verwante presentaties


Ads door Google