De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het digitaal schoolbord De interactieve springplank.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het digitaal schoolbord De interactieve springplank."— Transcript van de presentatie:

1 Het digitaal schoolbord De interactieve springplank

2 Inhoud  Een digitaal schoolbord: Smartboard  Waarom een digitaal bord? Pro en contra.  Hoe gebruiken?  Een meerwaarde voor de klas?  En wat met zorg?  En de nieuwe eindtermen ICT?

3 Een digitaal schoolbord: Smartboard  Canadees bedrijf:  Smarttech  Distributie in België:  VSV (Kortrijk)  Gratis software.  Geen specifiek materiaal nodig.

4

5 Waarom een digitaal bord?  PRO  geen stof meer  motivatie  betrokkenheid  onmiddellijke toegang tot verschillende infobronnen  beeldmateriaal (werkboeken, geïntegreerde beeldbank)  betere zichtbaarheid  meer interactie  snellere voorbereiding (zoals bordplan)  uitwisselen van lesmateriaal met collega’s ……  CONTRA  GEEN  dure investering (bord, beamer, installatie, bekabeling, …)  wat bij stroompanne?  zichtbaarheid bij grotere afstand  zorgen voor goede verduistering  1 bewerking tegelijk  niet magnetisch

6 Hoe gebruiken?  Een korte demonstratie…

7 Een meerwaarde voor de klas?  Gebruiksvriendelijke software.  Voorwerpen aanraken, bewegen, vervormen, …  Betere visuele ondersteuning.  Rechtstreeks invullen op ingescande werkbladen.  Hulp bij klassikale instructie.  Hoge interactie – actief leren.  Schat aan beeldmateriaal.

8 Een meerwaarde voor de klas?  Opmerkingen, ideeën markeren en ordenen.  Integreerbaar in andere toepassingen (bv. PowerPoint).  Afspelen van video- en geluidsfragmenten.  Interactieve spreekbeurten.

9 Enkele voorbeelden

10 En wat met zorg?  Enkele praktijkvoorbeelden…

11 Eindtermen ICT  DE LLN. HEBBEN EEN POSITIEVE HOUDING TEGENOVER ICT EN ZIJN BEREID ICT TE GEBRUIKEN TER ONDERSTEUNING VAN HUN LEREN.  Leerlingen worden dagelijks geconfronteerd met het gebruik van de PC, zowel bij instructie als verwerking.

12 Eindtermen ICT  DE LLN. GEBRUIKEN ICT OP EEN VEILIGE, VERANTWOORDE EN DOELMATIGE MANIER.  Dit moet de leerkracht goed blijven bewaken.  Enkel toepassen waar nodig.

13 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN ZELFSTANDIG OEFENEN IN EEN DOOR ICT ONDERSTEUNDE LEEROMGEVING.  Educatieve software kan klassikaal gebruikt worden.  Mogelijkheid om een programma voor de hele groep uit te leggen.  Meer interactie door aanraken.

14 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN ZELFSTANDIG LEREN IN EEN DOOR ICT ONDERSTEUNDE LEEROMGEVING.  Gebruik van zoekrobotten.  Raadplegen van digitale encyclopedie.  Uitvoeren van internetopdrachten, zoals webquests, …

15 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN OM EIGEN IDEEËN CREATIEF VORM TE GEVEN.  Gebruik van beeld, geluid, teksten, video,...  Het meest doeltreffende programma/hulpmiddel kiezen bij het uitvoeren van ICT-taken.  Medeleerlingen kunnen onmiddellijk kritisch evalueren en beoordelen.

16 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE OPZOEKEN.  Onmiddellijke toegang tot allerlei informatiebronnen.

17 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE VERWERKEN.  Klassikaal mindmap maken.  Videoconference. ……

18 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE BEWAREN.  Klassikaal sensibiliseren.

19 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN BIJ HET VOORSTELLEN VAN INFORMATIE AAN ANDEREN.  Presentatie in PowerPoint.  Blog.  Videoconference (MSN, Skype, …).  Tonen van DVD (film, documentaire, …)

20 Eindtermen ICT  DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN OM OP EEN VEILIGE, VERANTWOORDE EN DOELMATIGE MANIER TE COMMUNICEREN.  Laat de lln. kennis maken met telefoon, gsm, chatten, msn, skypen, bloggen, mailen, gastenboeken, forum, weblog, …  Leer ze de inhoudelijke en technische gevaren van internet (surfen, skype, msn, gsm, chat, virussen) …) inschatten.

21 Links     

22 Links   oef.13.1 tachoscopie van getalsplitsingen    leesoefeningen veilig leren lezen 

23 Links  school/index-kids.htm school/index-kids.htm  

24 Links       htm htm  (zelf bordboeken maken)

25 Tot slot  Wil u deze presentatie toegestuurd krijgen?  Surf naar: ofwww.pulhof-ls.be/smart.htm  Mail naar:

26 Tot ziens !


Download ppt "Het digitaal schoolbord De interactieve springplank."

Verwante presentaties


Ads door Google