De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Computer en internet op een veilige, verantwoorde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Computer en internet op een veilige, verantwoorde."— Transcript van de presentatie:

1 Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. Zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Eigen ideeën creatief vorm geven met behulp van ICT. Voor hen bestemde digitale informatie opzoeken en verwerken. De computer gebruiken als ze informatie willen voorstellen aan anderen. Op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier communiceren. nieuwe eindtermen sedert sept Dia 1 eindtermen 4de leerjaar

2 1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Dia 2 eindtermen 4de leerjaar aantrekkelijk maken lokaal 4 de leerjaar speelkamer, bib (eigen interesses) P.S. In het leraarslokaal (knop leerkrachten) vind je ook alle websites die in deze presentatie besproken worden als voorbeeld. Ze zijn gerangschikt volgens eindterm.

3

4 1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Dia 4 eindtermen 4de leerjaar info: geschiedenis van de Sint

5 1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Dia 5 eindtermen 4de leerjaar taken gelinkt aan specifieke leerdoelen aanvullende rol remediërende rol hulplijn raadplegen mogelijkheid tot zelfcontrole

6 1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Dia 6 eindtermen 4de leerjaar gebruik de pc voor zaken die je niet op papier kan doen

7 2. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. Dia 7 eindtermen 4de leerjaar alert voor: schadelijke en discriminerende inhouden het bestaan van virussen, spam en pop-ups geen persoonlijke en vertrouwelijke info aan onbekenden geven dubieuze berichten, inhouden signaleren

8 Dia 8 eindtermen 4de leerjaar gsm: eerste gebruik kan tot misverstanden/of zelfs pesten leiden gsm: voorbeeld bij volwassenen ;-)

9 Dia 9 eindtermen 4de leerjaar Pestgedrag via gsm, mail of chat...

10 Dia 10 eindtermen 4de leerjaar dubieuze berichten, inhouden signaleren aan ouders of leerkracht!

11 Dia 11 eindtermen 4de leerjaar DUBIEUZE INHOUDEN: let op in Google: spel om pop aan te kleden tik niet in: meisjes aankleden, meisjes versieren...

12 2. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. Dia 12 eindtermen 4de leerjaar ICT enkel gebruiken wanneer het zinvol is vb. Powerpoint leren maken in functie van hoger doel België en de provincies Doelmatig werken is ook: werken met verschillende vensters, hyperlinks, knoppen,...

13 Dia 13 eindtermen 4de leerjaar België elke provincie bevat een link naar een door lln. gemaakte montage over deze provincie

14 Dia 14 eindtermen 4de leerjaar de website bij uitstek voor info over België !

15 3. Zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Dia 15 eindtermen 4de leerjaar voldoende mogelijkheden krijgen om te oefenen: oefenprogramma’s in functie van het leerdomein variatie, differentiatie (tempo en niveau), individualisatie, tijdwinst bij evaluatie UITDAGEND EN/OF PLEZIER AAN BELEVEN waar? hoe? computerklas contractwerk aan klascomputers (beurtsysteem: individuele momenten van verscheidene lessen samenvoegen)

16 contractwerk contractwerk aan klascomputers (leergebieddoorbrekend) beurtsysteem: individuele oefenmomenten van verscheidene lessen samenvoegen 1 of 2 vlugge lln. spelen “andrépeecee” om hier en daar te helpen (of noem die charlottebolleke...) lkr. heeft tijd om zwakke lln. te helpen bij schriftelijke oef.

17 tafelprogramma in functie van tempo en niveau uitdaging: wie kan de 20 tafels juist maken in minder dan 1 min?

18 gegevens blijven opgeslagen: naam, niveau, aantal, percentage juist, tijd,...

19 WOORDSPEL: spellingprogramma op cd (je kunt zelf woorden invoegen) gegevens blijven opgeslagen: naam, niveau, aantal, percentage juist, tijd,...

20 Winpakprogramma’s: bv. inoefenen soorten verkeersborden

21 EDUPAK 1: aanbod van verschillende oefenprogramma’s

22 EDUPAK 1: vb. hoofdrekenen tot (met rapport!)

23 zelfcontrole: alles juist?

24 VERKEERSLAND: de website i.v.m. alles over verkeer voor de basisschool!

25 te downloaden freeware: met woordpakketten volgens taalmethode

26 BLOCKCAD: te downloaden freeware WERKTEKENING VOOR DE LEERLING OP PAPIER

27 BLOCKCAD: het programma zelf de tekening op computer kan gedraaid worden: verschillende zichten

28 vb. DRAAISPEL: van plattegrond naar driedimensioneel bouwen bron: www. rekenweb.nl: wiskundig probleemoplossend denken

29 leer KLOKKIJKEN met een sprekende klok met remedieerknop (programma kan rol leerkracht overnemen: zie ook eindterm 4)

30 4. Zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Dia 30 eindtermen 4de leerjaar zelf nieuwe leerinhouden verwerven de computer neemt als het ware de rol van de leerkracht over = stap voor stap leren zelfstandig werken vb. webkwesties eigen gemaakte oef. (hot potatoes): leerstof stap voor stap zelfstandig herhalen met mogelijkheid om info op te zoeken op websites cluedospel, gebaseerd op de axenroos dyslexieprogramma’s

31 www. webkwestie.nl de leerling wordt stapsgewijs naar sites geleid waar info bij een opdracht te vinden is hij/zij moet deze informatie verwerken (bv. op papier)

32 basisleerstof met uitleg en modelvoorbeeld bovenaan de pagina: hoe vind je de pv.? hoe vind je het ond.?

33

34

35

36 een soort cluedospel, waarbij je op verscheidene manieren info moet opzoeken om de opdrachten te verwerken...

37

38

39 zelf ondervinden hoe het meten ontstaan is via opdrachten...

40 5. Eigen ideeën creatief vorm geven met behulp van ICT. Dia 40 eindtermen 4de leerjaar experimenteren met... tekenprogramma’s combinatie van beeld, tekst en ev. geluid van vrij experimenteren naar meer doelgerichte opdrachten creatief denken verscheidene voorbeelden: Paint (tekenen), Tux Paint (free download) Powerpoint (creatief met beeld, tekst, geluid) internetspelen: bv. Spookie (gebaseerd op Jinx)

41 “eigen ideeën creatief vorm geven” kunstwerk van Mondriaan nabootsen

42 Mondriaan vb. 2

43 “creatief denken” gecombineerd met zelfstandig leren

44

45 leren kaartlezen logisch denken surplus:

46 probleem- oplossend denken leren zelfstandig werken creatief denken!

47 6. Voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. Dia 47 eindtermen 4de leerjaar elektronische bibliotheek: BEELD, TEKST en GELUID (bv. bib oefenstof: afgebakend platform) vertaalwoordenboeken educatieve cd-roms (bv. Encarta) webpagina’s (bv. muziekinstrumenten) informatie leren bewaren (bv. op stick, op pc, op server,...)

48 de bib uit

49 muziekinstrumenten opzoeken in een alfabetisch register

50 ... binnen een website

51 7. ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. Dia 51 eindtermen 4de leerjaar met ondersteuning van multimedia: elektronische beelden, geluiden bv. bij spreekbeurt: fotoprogramma (Irfanview) beelden en geluiden van websites Powerpoint een klasblog (klaswebsite) maken

52 8. De computer als communicatiemiddel. Dia 52 leren mailen vanaf 4de lj. livegesprekken via microfoon en webcam met kinderen uit een andere school mailproject met een andere klas gastenboek op klaswebsite leren omgaan met netetiquette digitaal leerplatform: mailverkeer leerling-leerkracht: probleem bij taak zo juist mogelijk omschrijven (correct taalgebruik!) antwoorden correct doormailen eindtermen 4de leerjaar

53 interactief filmpje: ll. moet juiste beslissingen nemen

54 ouders blijven thuis verantwoordelijk, maar contact lkr.-ouders is essentieel meld cyberpestgedrag aan juf of meester 4de leerjaar: ideale leeftijd om leerlingen te begeleiden, ze staan nog open voor alles cyberpesten en verantwoord pcgebruik Dia 54 eindtermen 4de leerjaar

55 digitaal leerplatform

56

57 ouders beslissen zelf over het gebruik ervan (dezelfde online taken mogen ook op papier) bijkomende service voor ouders of lln.: hulplijn raadplegen mogelijkheid tot zelfcontrole beloning: ludiek educatief spel basisniveau oefeningen maken tot alles juist is voorwaarde: pc met internet nodig Word en Excel (zit in officepakket) DIGITAAL LEERPLATFORM 1. basisoefeningen Dia 57 digitaal leerplatform 4de leerjaar

58 samenspraak lkr.-ouder: wie werkt aan het pluspakket? hogere moeilijkheidsgraad meer zelfstandig werken variatie in werkvormen taken linken ~ avonturenspel met specifieke leerdoelen vraagt grotere inspanning voorwaarde: pc met internet nodig DIGITAAL LEERPLATFORM 2. pluspakket Dia 58 digitaal leerplatform 4de leerjaar

59 mogelijkheid tot differentiatie dit digitaal leerplatform is meer doelgericht op onze leerstof dan andere online oefeningen leerlingen die al op internet gaan: naast leren ook educatieve spelen leren omgaan met de overvloed aan informatie die op ons afkomt: geloof niet altijd alles wat op internet staat! computer als communicatiemiddel: eindantwoordsleutel van een reeks doormailen Dia 59 digitaal leerplatform 4de leerjaar DIGITAAL LEERPLATFORM bijkomende voordelen

60 waar? via of via klaswebsite de lln. zijn er in klas reeds mee vertrouwd geraakt al mijn leerlingen hebben thuis internet bijna alle lln. min. 2 x per week thuis op internet (ook spelletjes; ik bied een waardig alternatief) maandag en donderdag: 12 computers beschikbaar in de studie LEERPLATFORM concreet Dia 60 digitaal leerplatform 4de leerjaar


Download ppt "Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Computer en internet op een veilige, verantwoorde."

Verwante presentaties


Ads door Google