De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Multimediaal project Pop Art via ThinkQuest Projects.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Multimediaal project Pop Art via ThinkQuest Projects."— Transcript van de presentatie:

1 Multimediaal project Pop Art via ThinkQuest Projects

2 2 Inhoud presentatie • Doelstelling • ThinkQuest Projects in het kort • Korte inhoud van de projectpagina’s op ThinkQuest Projects • Inhoud gebruikte werkbalken van ThinkQuest Projects • Korte inhoud werkbladen MS Office Word • Inhoud Muzisch gedeelte • Inhoud SMART Notebook • Inhoud videomoment

3 Doelstelling 3 Dit project rond Pop Art start en eindigt met een muzische activiteit. Tussendoor maken de leerlingen, via het internet, kennis met deze kunststroming en enkele van zijn belangrijkste vertegenwoordigers. Deze les is multimediaal en maakt gebruikt van: • ThinkQuest Projects • MS Office • SMART Notebook • Videotoepassingen Een dubbel lesplan (zonder en met gebruik van het Notebook- bestand) met eindtermen en doelen is beschikbaar.

4 ThinkQuest Projects in het kort 4 Belangrijk: TQP is wereldwijd gratis, maar vereist een login en een wachtwoord. Content op TQP is niet openbaar te zien, maar enkel zichtbaar voor scholen die lid zijn ervan. Belangrijk: TQP is wereldwijd gratis, maar vereist een login en een wachtwoord. Content op TQP is niet openbaar te zien, maar enkel zichtbaar voor scholen die lid zijn ervan. ThinkQuest Projects (TQP) is een vrolijke, gebruiksvriendelijke en gratis online projectomgeving, ontwikkeld om leerlingen en leerkrachten uit het basisonderwijs via collaboratief leren samen te brengen. Met dit initiatief zorgt Oracle Education Foundation voor een veilige schoolomgeving, maar dan op de computer, zonder reclame, spam, ongepaste taal of foto’s en ongenode gasten. Leerlingen kunnen er zelf interactieve webpagina’s bouwen, online discussiëren en samenwerken aan projecten binnen de klas, school of op (inter)nationaal niveau. Met TQP vergaar je nuttige kennis in groepsverband. Het maakt van de leerlingen echte multimedia-auteurs. Leerlingen leren samenwerken en leren samen leren. Het internationale karakter kan het contact met andere culturen bevorderen.

5 5 TQP onderscheidt zich van de meeste elektronische leeromgevingen omdat het ook en vooral een webomgeving is. Dit betekent dat het vooral de kinderen zijn die (onder deskundige begeleiding) aan hun kennis bouwen. TQP helpt de scholen en de leerkrachten bij het realiseren van de ICT- eindtermen. Voorstellen, creatief vormgeven, zelfstandig leren, zoeken, verwerken en bewaren, oefenen en niet in het minste communiceren vinden in TQP een goede partner. Onderliggend leren de leerlingen noodzakelijke vaardigheden in een veilige en beschermde omgeving. Integreer TQP in je leer– en schoolplan en je bent weer een stap vooruit! Korte impressie van ThinkQuest Projects

6 6 Het project bestaat uit een aantal projectpagina’s. Bij elk onderdeel staat een beknopte omschrijving. Projectpagina: Alledaagse dingen Met behulp van een digitale camera maken de leerlingen foto's van allerlei alledaagse dingen. Daarna proberen de leerlingen de foto zo juist mogelijk na te tekenen en in te kleuren. Projectpagina: Wat is Popt Art? De leerlingen maken kennis met deze kunststrekking. Ze ontdekken waarvoor Pop Art staat en welke de kenmerken zijn van deze kunstvorm. Projectpagina: Kunstenaars beter leren kennen De leerlingen maken kennis met een aantal kunstenaars en hun werk. Ze proberen in dit werk ook de typische kenmerken van de Pop Art terug te vinden. Inhoud projectpagina’s

7 7 Projectpagina: Jouw favorieten Uit het aanbod van tekeningen selecteren de leerlingen vijf tekeningen naar eigen keuze. Bij iedere tekening verantwoorden ze hun keuze. Als hulpmiddel krijgen ze hier een cursus "Kunst Kijken " aangeboden. Projectpagina: Mijn Pop Art Tekening De leerlingen nemen terug hun foto en de eerste tekening ervan. Ze komen nu tot de ontdekking dat dit eigenlijk niks te maken heeft met Pop Art. Met wat ze nu weten over deze kunststrekking proberen ze er een echt Pop Art werk van te maken. Projectpagina: TIP! Maak een film van dit project De leerlingen filmen de verschillende stadia van het project en maken er een projectfilm van..

8 Inhoud onderdelen ThinkQuest Projects 8 Tijdens het verwerken van de inhoud, maken de leerlingen al lerend gebruik van alle instrumenten die beschikbaar zijn binnen ThinkQuest Projects. In de vorm: van ThinkQuest Projects naar de gebruiker. Tijdens het verwerken van de inhoud, maken de leerlingen al lerend gebruik van alle instrumenten die beschikbaar zijn binnen ThinkQuest Projects. In de vorm: van ThinkQuest Projects naar de gebruiker. 1. Gebruik van de werkbalk Interactie

9 9 2. Gebruik van de werkbalk Schrijven

10 10 3. Gebruik van de werkbalk Uploaden

11 11 Tijdens het verwerken van de inhoud, maken de leerlingen al lerend gebruik van alle instrumenten die beschikbaar zijn binnen ThinkQuest Projects. In de vorm: van de gebruiker naar ThinkQuest Projects Op hun eigen pagina’s (dus in hun account) kunnen de leerlingen zelf een aantal interactieve bestanden aanmaken over dit project: Bijvoorbeeld: • Stemmen: Wat vinden de andere leerlingen van je schilderij? • Forum: Wat vond jij leuk aan de opdracht? • Debat: Zijn die schilderijen nu echt zoveel geld waard? 1. Gebruik van de werkbalk Interactie

12 12 Op hun eigen pagina’s (dus in hun account) kunnen de leerlingen zelf een aantal bestanden aanmaken over dit project: Bijvoorbeeld: • Reflecteren op hun eigen werk; • Eigen hyperlinks van websites toevoegen; • Extra informatie zoeken en schrijven; • Lijst van links naar eigen videomateriaal op You Tube; • Gebruik van de werkbalk Schrijven

13 13 3. Gebruik van de werkbalk Uploaden De leerlingen kunnen via deze werkbalk een aantal eigen bestanden uploaden naar hun eigen pagina’s: Bijvoorbeeld: • Ingevulde werkbladen uploaden naar hun pagina; • Foto’s van de evolutie van hun eigen schilderijen uploaden naar hun pagina’s; • Korte videofragmenten uploaden naar hun eigen pagina’s; •...

14 14 Inhoud werkbladen MS Office Word Leerkracht : • Lesplan zonder gebruik van het Notebookbestand. • Lesplan met gebruik van het Notebookbestand. • Lesplan: doelen, eindtermen, stappenplan.

15 15 Leerlingen • Opdrachten rond de kenmerken van Pop Art; • Nadere kennismaking met schilders gelinkt aan Pop Art; • Gebruik van hyperlinks; • Gebruik van zoekmachine; • Taken oplossen via de computer; • Alleen of per twee; •...

16 16 Inhoud Muzisch gedeelte Startactiviteit Het zoeken naar, het fotograferen van en het exact naschilderen van een alledaags ding is de aanzet van dit project. Slotactiviteit Het opnieuw schilderen van hun gekozen item, maar nu volgens de kenmerken van de Pop Art. De twee werken worden ter vergelijking naast mekaar geplaatst.

17 17 Inhoud bestand SMART Notebook Dit bestand is bedoeld voor leerkrachten die beschikken over een SMART Board. Het dient als leidraad doorheen de werkbladen. Het is gedeeltelijk bedoeld als instructie, maar er zijn ook voldoende interactieve momenten in verwerkt.

18 18

19 19 Inhoud onderdeel video (facultatief) Tijdens dit project zijn er veel momenten waar leerlingen op verschillende domeinen werkzaam zijn. Indien je in je school beschikt over een aantal eenvoudige videocamera’s, kan je de leerlingen veel van deze momenten laten filmen. Deze filmpjes kan je ze zelfstandig laten verwerken op de computer. Er bestaan hier eenvoudige programma’s voor. Door dit stelselmatig te verweven doorheen het project creëer je eigenlijk een projectfilm. Op de projectpagina zelf vind je hierover een aantal tips.

20 20 Wil je meedoen aan dit project? Vraag een account op ThinkQuest Projects aan via Meer informatie over ThinkQuest Projects?


Download ppt "Multimediaal project Pop Art via ThinkQuest Projects."

Verwante presentaties


Ads door Google