De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met kansarmoede in de basisschool Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met kansarmoede in de basisschool Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke."— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met kansarmoede in de basisschool Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke

2 Inhoudstafel  Kansarmoede in onderwijs  Armoede en onderwijs  Risicofactoren  Kansarmoede als variant  Minder schoolondersteunend gezinsklimaat  Pijnpunten

3 Kansarmoede en onderwijs  Omwille van:  de economische situatie van het gezin  regelmatige of permanente financiële bestaansonzekerheid  materiële en culturele gevolgen  Gevolg:  vallen ‘buiten het gewone’  lopen het risico geen kansen te krijgen  hun ontwikkelingspotentieel blijft onbenut

4 Risicofactoren  beperkt inkomen = hét knelpunt  bijkomende uitgaven wordt te overziene schuldenberg  Ouders kopen niet noodzakelijk spullen  Meestal goedkope omwille de beperkte middelen  onderzoek van het HIVA  overgang van kleuter naar eerste leerjaar een meerkost van 50 % voor ouders

5 Armoede en onderwijs  Behoort tot één van de hefbomen  Arme kinderen zwakkere startpositie  Kinderen rijke milieus: betere bagage   ongelijke start  Leefomstandigheden spelen ook rol  ‘achterstelling’ van kinderen  opvallende link tussen sociale afkomst  ± 25% van kansarme kinderen in buitengewoon onderwijs

6 Kansarmoede als variant  armoedecontext gaat soms gepaard met een subcultuur  Bij kinderen aanleiding tot: stereotypes én denigrerende houding  kinderen brengen cultureel referentiekader naar school  Leven in armoede vraagt zeer veel energie   spanningen  veel conflicten  kinderen gaan ‘zwaarbeladen’ naar school

7 Minder schoolondersteunend gezinsklimaat  Een gebrek aan structuur  structuurzwakheid is een grote risicofactor  Minder stimulerende impulsen  Soms zijn die verwachtingen onrealistisch  Leefwereld staat ver af van schoolwereld  beschuldigende vinger gewezen naar de ouders  Gebruiken meer streektaal  Taal vormt barrière in het contact tussen ouders en school

8 Pijnpunten  Risicomomenten gedurende een doorsnee klasdag  Arme kinderen voelen aan hoe het is om ‘minder’ te zijn  Geldophalingsmomenten  Drink- en eetmomenten  De speelplaats  Leerinhouden en didactische werkvormen  Momenten waarop taal een rol speelt  Materiaal van thuis meebrengen

9 Pijnpunten  Het sociale component  Een vriend kiezen  Conflictsituaties  Feesten op school  Uitstappen  Samenwerking tussen school en ouders  Informatie-uitwisseling tussen school en ouders

10 Bronnen  Omgaan met kansarmoede in de basisschool, Pijnpunten – beleving – aanpak,Leuven, 2003


Download ppt "Omgaan met kansarmoede in de basisschool Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke."

Verwante presentaties


Ads door Google