De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Middelengebruik bij personen met een beperking Draft Sessie voor ouders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Middelengebruik bij personen met een beperking Draft Sessie voor ouders."— Transcript van de presentatie:

1 Middelengebruik bij personen met een beperking Draft Sessie voor ouders

2 Effect op: • Waarneming • Gevoel • Gedrag • Bewustzij n

3 Soorten Drugs Verdovende middelen Opwekkende middelen Bewustzijns- veranderende

4 Niet alle gebruik is problematisch… • gebruiken middelen op een recreatieve manier, zonder zichzelf of anderen schade te berokkenen • meeste mensen • alcohol meest gebruikt

5 …maar soms wel: problematisch gebruik • = een gezondheidsprobleem met (ernstige) gevolgen op andere domeinen bijvoorbeeld gezin, werk … • door continu gebruik OF door occasioneel gebruik op de verkeerde plaats en het verkeerde tijdstip • kan leiden tot afhankelijkheid

6 Wat is een verslaving? • afhankelijkheid • Je bent niet meer de baas over jezelf, je hebt geen vrije keuze meer over je gebruik. • 2 soorten afhankelijkheid bij alcohol- en drugproblemen: – geestelijke afhankelijkheid – lichamelijke afhankelijkheid

7 • Ene persoon heeft meer kans op problemen dan andere • Geldt voor alle middelen Lopen sommige mensen meer risico op problemen dan andere?

8 Lopen sommige personen meer risico op problemen dan anderen?

9 MensMilieuMiddel Lopen sommige mensen meer risico op problemen dan andere?

10 • geslacht • leeftijd • persoonlijkheid • gemoedstoestand • kennis • opvattingen • risicofactoren • verwachtingen • waarden en normen • biochemische eigenschappen • sociale vaardigheden Mens Belangrijk bij een verstandelijke beperking

11 • aanbod • werking • invloed • gebruik van meerdere middelen Middel

12 • context van het gebruik • gezin • school • werk • vrienden • socio-economische factoren • subcultuur • uitgaanscultuur • media • cultuur • wetgeving Milieu

13 Wanneer is gebruik problematisch?

14 Wanneer is gebruik problematisch? (1) • Meer drinken of gebruiken dan gepland • De dag slecht beginnen zonder te drinken of te gebruiken • Zich slecht voelen als men niet gebruikt of drinkt • Aan niks anders meer kunnen denken dan aan kopen of gebruiken

15 Wanneer is gebruik problematisch? (2) • Gebruiken of drinken om problemen van zich af te zetten • Veranderen van vrienden • Ander gedrag of uiterlijk • Afvallen, meer of net minder slapen, niet helder zijn • Ander gedrag wanneer men zakgeld krijgt

16 Wanneer is gebruik problematisch? (3) • Stoere verhalen vertellen over gebruik • Contacten met mensen die veel drinken of drugs gebruiken • Vervroegd medicatie vragen • Geen geld meer hebben voor boodschappen

17 Wanneer is gebruik problematisch? (4) • Niet meer naar school/werk gaan, niet komen opdagen op afspraken • Problemen met de politie • Veranderd gedrag tegenover familie, vrienden en/of begeleiding

18 Praten met je kind

19 Hoe praat ik met mijn zoon/dochter? Spreek met je kind over alcohol en drugs, ook al vind je dat moeilijk. Of je kind al lang gebruikt, nog maar pas, of uiteindelijk toch niet: praten blijft belangrijk.

20 Praten moét… • Ook al heb je geen aanleiding om te denken dat je kind alcohol of drugs gebruikt • Wanneer je vermoedens hebt, maar ze niet kunt staven • Als je zeker weet dat je kind alcohol of drugs gebruikt

21 Praten zonder aanleiding • Er nooit over praten = er altijd over praten • Maak er een gewoonte van Gebruik gewone dingen die je ziet op TV, in de krant… • Banaliseer of dramatiseer niet

22 Praten wanneer je vermoedens hebt of zeker bent • Praat vanuit je bezorgdheid • Zie ‘wat doe je’ en ‘wat zeg je’

23 Voor het gesprek • Zoek informatie op over alcohol en andere drugs • Kies een geschikt moment • Geloof in jezelf

24 Wat doe je? • Praat • Luister • Probeer te begrijpen • Pauzeer op tijd • Laat de deur op een kier

25 Wat zeg je? • Speel in op wat je kind zegt • Vertel over je gevoelens, zorgen en jouw standpunt • Spreek in de ik-vorm • Focus op ‘nu’, niet op later • Praat over de signalen die je opmerkt • Keur het gedrag af, niet de persoon

26 Struikelblokken • Vermijd welles-nietesspelletjes • Vel geen oordeel • Praat niet enkel over drugs • Wat als je kind ontkent? • Hou het niet bij één poging

27 DOEN: Grenzen stellen • Grenzen: – Duidelijkheid & houvast – Gedrag + gevolgen – Realistische grenzen en consequenties – Vooraf vastleggen – Leg uit waarom – Herhaling! – Afbeeldingen

28 DOEN… • Speel kort op de bal • Bevestig positief • Wees zelf een goed rolmodel • Help je kind groepsdruk te herkennen

29 Is er materiaal dat mij kan helpen?

30

31

32 Vorming – Handicum & VIBEG

33

34

35

36

37

38 Waar kan ik terecht met vragen? • De Druglijn – Telefoneren, en, skypen… – Een luisterend oor… – Kan je doorverwijzen naar een huisdokter, een Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG)…

39 Hoe zit de alcohol- en drugsector eruit?

40 Wat is preventie? • Doel: problemen als gevolg van middelengebruik voorkomen individuele personen én de samenleving leren omgaan met alcohol/drugs • Werken op maat!

41 Wat omvat alcohol- en drughulpverlening? • Vroeginterventie • Ambulant • Semiresidentieel • Residentieel Heeft u een vraag? Contacteer dan De Druglijn

42 Vragen?


Download ppt "Middelengebruik bij personen met een beperking Draft Sessie voor ouders."

Verwante presentaties


Ads door Google