De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Niet zomaar een hond. Inhoud  De hond en zijn roedel  Een goede hondenbegeleider  Gehoorzaamheidsprogramma en zijn oefeningen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Niet zomaar een hond. Inhoud  De hond en zijn roedel  Een goede hondenbegeleider  Gehoorzaamheidsprogramma en zijn oefeningen."— Transcript van de presentatie:

1 Niet zomaar een hond

2 Inhoud  De hond en zijn roedel  Een goede hondenbegeleider  Gehoorzaamheidsprogramma en zijn oefeningen

3 De hond en zijn roedel Feiten en Fictie

4 Voor je begint te trainen…  Fouten in omgang met en trainen van de hond  Mensenwereld ≠ hondenwereld  Andere regels  Regels van de roedel

5 Ontstaan van onze hond  Directe afstammeling de wolf  jaar start domesticeren  Functie: waakhond, vechthond, jachthond, trekhond  Rest huishond = roedelgedrag

6  Roedelinstinct van de huishond:  Vaste sociale structuur  Hiërarchie  Leider= alfahond Vb:  Mensen (alfa) eten eerst, dan de hond  Mensen gaan voor de hond door een deur

7 De hondenbegeleider

8  Algemene houding  Communiceren met je hond  Straffen en belonen  Trainen  Het bevel  Lesbenodigdheden voor begeleider

9 Algemene houding  Wees ervan bewust dat je een grote invloed hebt op het gedrag van je hond  Enthousiast  Consequent zijn

10 Communiceren met je hond  Hond ontvangt signalen met:  Reukzin  Gehoor  Gezichtsvermogen  Tastzin → anders waarnemen

11 Over straffen en belonen  Kent van nature uit het systeem van straffen en belonen  Straffen en belonen gaan hand in hand

12 Hoe straffen? = bij gedrag dat nooit toegelaten kan worden  Op dat moment zelf (legt geen verband)  Duidelijk bevel  Correctie

13 Hoe belonen?  Op heterdaad gegeven worden  Blije en enthousiaste houding  Stem  Een streling  Een snoepje  Spel (jonge honden!)

14 Wanneer aanleren/ trainen  5 weken oud: negatieve bekrachtiging zal de relatie met hond niet ten goede komen  8 weken: negatieve bekrachtiging zal de relatie negatief beïnvloeden  Vanaf 12 weken: iets dat geleerd wordt blijft gekend, relatie blijft als positief beschouwd worden bij negatieve bekrachtiging

15 Dus! De opvoeding van je hond kan dus pas intensief beginnen op 12 weken ouderdom of na 3 maanden!

16 Begeleiden van een jonge hond  Nooit brutaal worden  Belonen van positief gedrag  Kort en op heterdaad bestraffen  Nooit toestaan wat aan oudere honden ook niet toegestaan is  Hetzelfde bevel voor hetzelfde doel  Kordaat en consequent

17 Het bevel  Verschillende instrumenten zijn bruikbaar:  De stem = beste manier, correct en duidelijk ≠ luide roepstem  Gebaren: moeilijk aan te leren, kortbij  Fluitsignalen: ultrasoon fluitje  Lichaamstaal: gevoeligheid hond, belangrijk aandacht te schenken aan je totale lichaamshouding

18 Een goed bevel…  Wordt voorafgegaan door de naam  Wordt gegeven wanneer de hond aandacht heeft voor jou  Is kort – kordaat – consequent  Hetzelfde woord voor hetzelfde doel  Verschillende intonatie  Moet altijd uitgevoerd worden

19 Hij luistert niet omdat…  De hond een bevel niet goed ontvangen heeft (onduidelijk)  Het bevel nog niet kent en bijgevolg hulp nodig heeft  Omdat de hond de leiding van zijn baasje niet aanvaardt (rangordeconflict)  Er andere, meer interessante, prikkels zijn in de omgeving

20 Praktisch voorbeeld ‘Alé Bobby, kom nu eens hier, vooruit ga nu eens zitten, néé Bobby, ik heb niet gezegd om te gaan liggen, allé, op uw poep za, komaan!’

21 Ontleden  Kom hier:komen naar de baas  Vooruit:weggaan van de baas  Zitten:Op plaats van bevel  Nee:Mag niet  Liggen:Op plaats van bevel

22 Duidelijkheid stellen!!!! Wel: 1. BOBBY 2. ZIT

23 lesbenodigdheden  De halsband  Leiband  Apportje  Snoep  Plastiek zakje

24 De hond en zijn gedrag

25 De ‘normale’ hond

26  Tevreden en ontspannen  Geen spanning in het lichaam  Staart ontspannen naar beneden  Hoofd hoog  Tong hangt naar buiten

27 Angstige agressie

28  Toont zijn gebit  Gromt  Dreigend geblaf  Oren liggen plat  Rughaar staat recht  Staart is horizontaal, recht naar achter

29 Dominante agressie

30  Toont zijn gebit  Gromt  Vol zelfvertrouwen afkomen  Staart en oren omhoog  Maakt oogcontact

31 Onderdanigheid

32  Verzoek tot spelen  Geen geluid  Lekjes geven als smeekbede

33 Volledige onderwerping

34  Oren liggen plat  Staart zakt omlaag  Hond vermijdt oogcontact  Opzij en op de rug rollen

35 Verzoek om te spelen

36  Zakt door de voorbenen  Hoge geluidjes  Kleine sprongetjes  Staart kwispelt omhoog  Oren rechtop

37 De hondenschool

38 De verschillende klassen  Puppyklas  Klas A  Klas B  Klas C  Debutanten: wedstrijdklas  Debutanten: recreanten  Programma 1  Programma 2

39 Een hondenschool?  NIET: om van je hond een lammetje te maken  WEL: om jou als begeleider te leren hoe je het best met je hond kan omgaan en hem trainen

40 Veel succes


Download ppt "Niet zomaar een hond. Inhoud  De hond en zijn roedel  Een goede hondenbegeleider  Gehoorzaamheidsprogramma en zijn oefeningen."

Verwante presentaties


Ads door Google