Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Door: Mirjam van ‘t Hof
2
PROGRAMMA Doel klanttevredenheidsonderzoek Respons
Inleiding Doel klanttevredenheidsonderzoek Respons Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Conclusie Aanbevelingen
3
INLEIDING Afstudeeropdracht:
Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek bij: Particulieren Ondernemers Administratiekantoren
4
DOEL KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Doelstelling: “Inzicht verkrijgen in de tevredenheid van klanten ten aanzien van de kwaliteit van de dienstverlening die door PM Belastingadviseurs wordt verleend”. Hoofdvraag: In hoeverre zijn de klanten van PM Belastingadviseurs tevreden over de kwaliteit van de gegeven dienstverlening? Deelvragen: In welke mate is de klant tevreden over de toegankelijkheid van informatie? In welke mate is de klant tevreden over de klantbehandeling van PM Belastingadviseurs? In welke mate is de klant tevreden over de kwaliteit van dienstverlening?
5
Respons Verzonden enquêtes: 371 Ontvangen enquêtes: 108 (29% respons)
Particulieren: respondenten > vertegenwoordigt 30% van alle particulieren b. Ondernemers: respondenten > vertegenwoordigt 29% van alle ondernemers c. Administratie- en accountantskantoren: 6 respondenten > vertegenwoordigt 27% van alle administratie- en accountantskantoren.
6
RESULTATEN KWANTITATIEF ONDERZOEK
Het ontstaan van klantrelaties:
7
Hoeveel / hoe vaak wordt gebruik gemaakt van bestaande diensten van PM Belastingadviseurs?
8
Informatie
9
1% Zeer slecht tevreden 6% Slecht tevreden 17% Matig tevreden 24% Matig tot zeer slecht tevreden
10
Klantbehandeling door vaste contactpersoon
11
Klantbehandeling door medewerkers PM
12
Gebruik van de website door klanten
Eventueel toe te voegen: Checklist voor IB aangifte Fiscale tips Voortgangscontrole waarin de klant inzicht heeft in hoeverre de aanvraag is behandeld Overzicht van personen bij wie men terecht kan voor vragen Tips: Groter lettertype Foto van het team van PM
13
Wat vinden klanten van de klantbijeenkomsten georganiseerd door PM?
14
Hoe hebben klanten de veranderingen, die uit de fusie zijn ontstaan, ervaren?
15
Welke aspecten willen klanten verbeterd zien?
16
Conclusie Respondenten hebben de kwaliteit van dienstverlening van PM Belastingadviseurs als volgt beoordeeld: Totaalcijfer voor de toegankelijkheid van informatie: 7,7 Totaalcijfer voor de klantbehandeling: 8,0 Totaalcijfer voor de kwaliteit van dienstverlening: 7,7 Eindcijfer voor PM Belastingadviseurs: 7,8
17
AANBEVELINGEN Snelheid van afwikkelingen van zaken verdient verbetering. Noteren en registreren van de aanvraag. Relatiebeheerder verantwoordelijk stellen voor de tijdige afhandeling. Mails / telefoons dezelfde dag beantwoorden. Maak hier een half uur per dag voor vrij; dit voorkomt klachten en misverstanden. Website meer informatief m.b.t.: een checklist voor de IB aangifte, fiscale tips en een voortgangscontrole Meer ruchtbaarheid geven aan klantbijeenkomsten en deze tevens organiseren voor particulieren. Mogelijkheden creëren voor meer anticiperen / pro-actief handelen richting cliënt
18
Wij danken u hartelijk voor het invullen van de enquête!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.