De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen."— Transcript van de presentatie:

1 VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen

2 Traditioneel Telefoonsysteem thuis

3 Traditionele IP communicatie thuis IM (Instant messages) -MSN (Chatt / Voice) -Skype (Voice / Chatt) -VoipBuster (Voice) -VoipStunt (Voice)

4 Traditionele IP communicatie thuis met Appl-Out (gateway) IM (Instant messages) -MSN (Live! Call) -Skype (SkypeOut) -Voipstunt (Sip) Appl-Out Gateway

5 Demonstratie VoipStunt Sip.VoipStunt Gateway GSM Base Station

6 VoIP met Gateway SkypeOut Gateway GSM Base Station  Voordelen  Geen belkosten met ander VoIP-gebruikers  Kan tegen nationaal tarief in andere landen met VoIP uitbellen naar Publieke Telefoon Netwerk  Bellen naar vaste toestellen in verschillende landen is gratis  Nadelen  Er kan niet terug gebeld worden vanuit het Publieke Telefoon Netwerk naar een VoIP gebruiker tenzij men een nummer heeft aangevraagd.

7 Toekomst van SIP (afkomstig van H323) SIP Gateway GSM Base Station xDSLrouter Wifi

8 Toekomst  SIP ondersteuning staat op punt van invoer…  Nu worden geen traditionele telefoon- centrales (PBX) meer verkocht…  Over 5 jaar worden alle centrales gehost door Application Service providers (ASP)…  VoIP gaat via:  VoIP bedrijftelefooncentrales  VoIP ASP oplossingen  VoIP mobile / PDA oplossingen  VoIP Internet communicatie  VoIP Chat / Conferentie oplossingen

9 Traditioneel Telefoonsysteem bedrijf

10 Traditioneel Telefoonsysteem met Data-trunking ISDN

11 Traditioneel Telefoonsysteem met IP-trunking ISDN

12 Traditionele PBX uitgebreid met een IP-PBX

13 IP-PBX Breda Groningen Demonstratie SJPhone SIP /SNOM

14 IP-PBX met oude faxen Breda Groningen

15 IP-PBX met thuiswerkplek Breda Groningen Thuis

16 Waarom VoIP? 1. Maximale flexibiliteit en schaalbaar 2. Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau 3. Eenvoudig onderhoud en beheer 4. Flinke kostenbesparingen mogelijk 5. Hogere efficiëntie en productiviteit 6. Perfecte ondersteuning thuiswerkers, mobiele medewerkers en ondersteuning flex werkplekken 7. Naadloos migreren. 8. Toekomstvaste technologie

17 Waarom VoIP? 1.Maximale flexibiliteit en schaalbaar.  Geen fysieke poorten  Klein beginnen en groeien (updaten licenties)  Geen limieten met hardwaremodules zoals bij traditionele PBX-en.  Nieuwe functionaliteit is alleen software updaten.  Vrijheid in keuze van hardware  Open standaarden (H323 – SIP)

18 Waarom VoIP? 2.Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau  Intelligente call routing  IVR is kinderspel (Interactive Voice Respons)  Koppeling van Call routing aan databases (bestellijnen, informatielijnen)  Rapportage d.m.v. CDR (Call Detail Records)  Voic , voic -to-  Statussignalering. Je kan zien of collegae beschikbaar of in gesprek zijn.  Integratie met bedrijfssoftware (Outlook etc.)

19 Waarom VoIP? 3.Eenvoudig onderhoud en beheer  Beheer op afstand via Microsoft Management Console (MMC)  Eén infrastructuur voor spraak en data  Niet meer ompatchen bij verhuizingen  Ideaal voor flex-werkplekken

20 Waarom VoIP? 4.Flinke kostenbesparingen mogelijk  Minder beheer  LCD (Least Cost Dialing)  Belminuten tussen vestigingen en bij thuiswerkers  Bij nieuwe gebouwen besparing op bekabeling  Rapportage en kostencontrole door CDR (call detail records) en statistieken  Simpele integratie van bedrijfssoftware  Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae)  Efficiente routering van inkomende gesprekken

21 Waarom VoIP? 5.Hogere efficiëntie en productiviteit  Telefoonnummer reist met je mee  Alle informatie en communicatie over hetzelfde netwerk  Simpele integratie van bedrijfssoftware, unified messaging. CTI functionaliteit = koppeling van telefoon met computer.  Alle berichten in 1 mailbox (voic -to- , fax, )  Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae).

22 De apparatuur  IP Telefoons  USB handsets  Headsets voor PC  IP Dect

23 De software  Win / Linux platform  Win client omgeving  IVR programmering  Inrichten eigen bedieningspost

24 Opdracht  Opdracht VoIP:  Installeer de SIP-huiscentrale  Iedere leerling maakt een eigen client met SIP- softphone  Maak van het SIP-gesprek op de een trace  Geeft je WS docent een demonstratie van een werkende huiscentrale met minimaal 2 clients.  Een buitenlijn hoeft niet geconfigureerd worden.  PS: De servicedesk leent headsets uit!

25 Demo TrixBox

26 SIP Messages in WireShark Requests (Methods)  REGISTER  Register contact information  INVITE, ACK, CANCEL  Setting up sessions  BYE  Terminating sessions  OPTIONS  Querying servers about their capabilities  SUBSCRIBE, NOTIFY (RFC 3265)  Event notification framework  MESSAGE (RFC 3428)  Instant messages Responses  1xx: Provisional  request received, continuing to process the request  2xx: Success  the action was successfully received, understood, and accepted  3xx: Redirection  further action needs to be take in order to complete the request  4xx: Client Error  the request contains bad syntax or cannot be fulfilled at this server  5xx: Server Error  the server failed to fulfill an apparently valid request  6xx: Global Failure  the request cannot be fulfilled at any server

27 SIP Sessie voorbeeld SIP phone Proxy server1Proxy server2 Tijd INVITE M1 INVITE M2 100 Trying M3INVITE M4 100 Trying M5 180 Ringing M6 180 Ringing M7 180 Ringing M8200 OK M9 200 OK M OK M11 ACK M12 BYE M OK M14 RTP Media User accepts call User hangs up


Download ppt "VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen."

Verwante presentaties


Ads door Google