De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De organisatie van de toekomst Crossmediaal samenwerken in de VRT Isabelle Baele, 6 december 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De organisatie van de toekomst Crossmediaal samenwerken in de VRT Isabelle Baele, 6 december 2007."— Transcript van de presentatie:

1 De organisatie van de toekomst Crossmediaal samenwerken in de VRT Isabelle Baele, 6 december 2007

2 2 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

3 3 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

4 4 Basisconcept BEHOEFTEN TIJDS- BESTEDING MEDIA GEBRUIK welk medium kan het beste op dàt ogenblik die behoefte invullen? “Welke behoeften hebben de Vlamingen wanneer en welk medium kan daar het best op inspelen?” Op welk tijdstip heeft men welke behoefte en welke media vult dit in? • We vertrekken vanuit de analyse van de behoeftes van “de mensen”. • De kracht van de studie moet liggen in de combinatie van de drie hoeken. We moeten in staat zijn een antwoord te geven op de vraag “welk medium kan het beste op dàt ogenblik die behoefte invullen?”

5 5 Superieur Machtig Exclusief Gespecialiseerd Perfectionistisch Bekwaam Gestructureerd Praktisch Functioneel Braaf Vertrouwd Rustig Huiselijk Meelevend Zorg dragen voor Vriendschappelijk Samenhorig Gezellig Spontaan, zonder na te denken Speels Uitbundig Verrassend Passioneel Energiek een zeker gevoel van macht krijgen toch een zeker aanzien verwerven af en toe uit blinken de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen een eigen en uniek leven leiden zekerheid en duidelijkheid krijgen alles volgens routines laten verlopen zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden zich af en toe terug trekken in een droomwereld mee leven met wat er rond zich gebeurt nauw contact houden met de directe omgeving de onderlinge band met de familie sterk houden tot een groep kunnen behoren samen met anderen plezier maken zichzelf verwennen zich laten meeslepen door zijn gevoelens zich kunnen uitleven zonder beperkingen veel en uitbundig plezier beleven zich weer op laden met energie nieuwe dingen/ideeën ontdekken grenzen verleggen, experimenteren Uitleven Beheersen Status Erbij horen Uitleven 16% Ontsnappen 16% Quality time 14% Erbij horen 11% efficientie 13% kennis 11% Onderscheiden 9% Ontdekken 10% Basisstudie mediabehoeften “Driehoek 2005” LEVEN VERRIJKEN LEVEN AANGENAMER MAKEN LEVEN ONDER CONTROLE HOUDEN

6 6 LEVEN VERRIJKEN LEVEN AANGENAMER MAKEN LEVEN ONDER CONTROLE HOUDEN

7 7 radio Status Belonging Controle Uitleven Braaf Vertrouwd Rustig Huiselijk Gezellig Spontaan, zonder na te denken Energiek alles volgens routines laten verlopen zich af en toe terug trekken in een droomwereld mee leven met wat er rond zich gebeurt zich laten meeslepen door zijn gevoelens veel en uitbundig plezier beleven zich weer op laden met energie Radio luisteren Terugdenken aan het verleden MEDIA Hoe percipieert de Vlaming de media ? Radio luisteren wordt vooral geassocieerd met verwachtingen met betrekking tot rust en routine. Je kan meevoelen, meeleven, terug denken, en efficiëntie nastreven. Radio vult ook verwachtingen is die energie en levendig zijn. Radio sluit wel niet aan bij de mediabehoeften die te maken hebben met verrijken/meerwaarde. te ontdekken kennis te vergroten te onderscheiden zichzelf te verwennen te ontsnappen tot een groep te behoren je uit te leven efficiëntie te bereiken

8 8 Hoe percipieert de Vlaming de media ? tv Status Belonging Controle Uitleven Vertrouwd Huiselijk Meelevend Samenhorig Gezellig Passioneel alles volgens routines laten verlopen ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden mee leven met wat er rond zich gebeurt zichzelf verwennen zich laten meeslepen door zijn gevoelens nieuwe dingen/ideeën ontdekken Tv kijken Terugdenken aan het verleden MEDIA TV kijken wordt op de eerste plaats beschouwd als een gezellige, huiselijke media- beleving die vooral toelaat om mee te leven en te voelen, zich te verwennen en af en toe te ontsnappen. Bovendien biedt TV routine, vaste gewoonte, samenhorigheid en geborgenheid. Kennis, onderscheid of uitleven zijn in het globale TV imago geen typische kenmerken. te ontdekken kennis te vergroten te onderscheiden zichzelf te verwennen te ontsnappen tot een groep te behoren je uit te leven efficiëntie te bereiken

9 9 Status Belonging Controle Uitleven Superieur Machtig Exclusief Gespecialiseerd Perfectionistisch Bekwaam Gestructureerd Functioneel Rustig Energiek een zeker gevoel van macht krijgen toch een zeker aanzien verwerven af en toe uit blinken de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen zekerheid en duidelijkheid krijgen zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen tot een groep kunnen behoren nieuwe dingen/ideeën ontdekken grenzen verleggen, experimenteren Internetten MEDIA te ontdekken kennis te vergroten te onderscheiden zichzelf te verwennen te ontsnappen tot een groep te behoren je uit te leven efficiëntie te bereiken Internet sluit vooral aan bij de individuele behoeften: ontdekken, onderscheiden en grenzen verleggen. Internet is nuchter, gestructureerd, praktisch, functioneel, no-nonsens. Maar internetten heeft ook het beeld van uitblinken, kunnen wat anderen niet kunnen, perfectie bereiken, aanzien verwerven, unieke dingen doen. Informatie en kennis. Internet

10 10 Uitleven Beheersen Status Erbij horen te ontdekken kennis te vergroten te onderscheiden zichzelf te verwennen te ontsnappen tot een groep te behoren je uit te leven efficiëntie te bereiken toch een zeker aanzien verwerven in bepaalde dingen de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen zekerheid en duidelijkheid krijgen zo efficiënt mogelijk (met zo weinig mogelijk moeite )het leven laten verlopen nauw contact houden met de directe/lokale omgeving de onderlinge band met de familie zeer sterk houden tot een groep kunnen behoren nieuwe dingen ontdekken, ideeën op doen grenzen verleggen, experimenteren internet internet 16/24 internet (bij 16-24jr.)

11 11 Hoe percipieert de Vlaming de media ? radio tv internet

12 12 Superieur Machtig Exclusief Gespecialiseerd Perfectionistisch Bekwaam Gestructureerd Praktisch Functioneel Braaf Vertrouwd Rustig Huiselijk Meelevend Zorg dragen voor Vriendschappelijk Samenhorig Gezellig Spontaan, zonder na te denken Speels Uitbundig Verrassend Passioneel Energiek een zeker gevoel van macht krijgen toch een zeker aanzien verwerven af en toe uit blinken de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen een eigen en uniek leven leiden zekerheid en duidelijkheid krijgen alles volgens routines laten verlopen zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden zich af en toe terug trekken in een droomwereld mee leven met wat er rond zich gebeurt nauw contact houden met de directe omgeving de onderlinge band met de familie sterk houden tot een groep kunnen behoren samen met anderen plezier maken zichzelf verwennen zich laten meeslepen door zijn gevoelens zich kunnen uitleven zonder beperkingen veel en uitbundig plezier beleven zich weer op laden met energie nieuwe dingen/ideeën ontdekken grenzen verleggen, experimenteren Uitleven Beheersen Status Erbij horen uitleven 16% Ontsnappen 16% Quality time 14% Erbij horen 11% efficientie 13% kennis 11% Onderscheiden 9% Ontdekken 10% ONTPLOOIEN VERBINDEN SIGNALEREN KLASSIEK / ANALOOG DIGITAAL / MOBIEL / INTERAKTIEF de noodzaak om onze “scope” te verbreden

13 13 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

14 14 Beperkingen van de vroegere organisatie Gedelegeerd Bestuurder Algemene Directie Televisie Algemene Directie Radio Algemene Directie Financiën Directie Nieuwe Media Algemene Directie S, T & I Beleidsondersteunende Diensten Algemene Directie HR BEPERKINGEN  Monomediale organisatie met onvoldoende interacties tussen de media  Moeizame crossmediale samenwerking  Onvoldoende ‘check & balance’ tussen aanbod, productie en facilitaire diensten

15 15 Toekomstvisie voor de VRT in een evoluerend medialandschap Een nieuw organisatiemodel • Een zoektocht naar crossmediale samenwerking • Een zoektocht naar een evenwicht tussen aanbod, productie en facilitaire diensten • Een zoektocht naar een meer efficiënte werking • Een zoektocht ondersteund door de digitalisering Daarom een nieuwe organisatie Nieuwsproject Digitalisering IPRO Nieuwe Media Crossmediale projecten

16 16 Doelstellingen Crossmediaal en multimediaal aanbod realiseren De prioritaire VRT-domeinen uitbouwen met behoud van een zo breed mogelijk bereik De VRT-middelen efficiënter gebruiken (incl. verbeterde capaciteitsbenutting) Zerobudget-cultuur (focus op juiste zaken) Talent beter ontwikkelen, kanaliseren en doen samenwerken Welke doelstellingen moet de VRT nastreven, ook in het nieuwe organisatiemodel ?

17 17 Van positioneringsstrategie …  5 radionetten/3 tvnetten verdeelden netjes de koek  Radio en TV deden hun eigen ding  “Overal apart, toevallig samen” … naar ondernemingsstrategie.  “Samen waar het kan, apart waar het moet”

18 18 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

19 19 Procesmodel - overzicht MarktstrategieMediaProductie Facilitaire diensten Uitzend- operaties Ondersteunende Diensten: Technologie & Innovatie, HR, Financiën, Beleidsondersteunende diensten (Communicatie, Juridische zaken, enz.) Besturingsmodel

20 20 Media Verbindende MerkenVerdiepende Merken

21 21 Productie keuze gebaseerd op:  kerntaak van de Openbare Omroep Inhoudelijk Doelgroepgericht  behoeften van de mediagebruiker Productiehuis “Weten” Productiehuis “Verbindend” Productiehuis “Sport” Productiehuis “Uitleven” Productiehuis “Cultuur” Productiehuis “Jong” Productiehuis “Fictie” Productiehuis “Nieuws”

22 22 Vroeger Online Trends Concepten Programma’s Radio Trends Concepten Programma’s TV Trends Concepten Programma’s Strategie Media Productie

23 23 Nu Radio TV Online Strategie Trends Media Concepten Productie Programma’s

24 24 Geleidelijke evolutie cross-medialiteit Samenwerking op itemniveau Samenwerking op programma niveau Samenwerking op projectniveau Multimediale mediamerken

25 25 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

26 26 YOL: most indispensable leisure product YOL

27 27 Internetpenetratie en intensiteit Het internetgebruik is sinds 2000 sterk gegroeid Laatste jaren stagnatie van penetratie maar intensiteit van gebruik neemt duidelijk toe Bron=BIM

28 28 Behoeften van jongeren In het algemeen zijn nieuwe media aanvullend tav traditionele media (complementaire behoeften) Maar niet voor jongeren:  Media = fun, uitleven en ontspannen. (you tube, my space)  Media = status in de zin van experimenteren, zich onderscheiden en ontdekken  Media = verbondenheid in de vorm van aansluiten bij een groep (communities, msn, chat,…)

29 29 Tijdsbesteding bij jongeren Het gebruik van nieuwe media is algemeen gestegen en dan vooral bij de jongere leeftijdscategorieën De sterke toename van het nieuwe media gebruik bij 16/18-24j heeft tv meer secundair gemaakt en radio licht doen dalen. Bij 25-34j is er vooral meer gebruik van tv, radio en nieuwe media. Dat hogere gebruik heeft alleen een negatieve invloed op het lezen.

30 30 STATUS UITLEVEN ERBIJ HOREN BEHEERSEN Tijdschriften lezen Kranten lezen Video bekijken DVD bekijken Telefoneren via GSM Internet gebruiken TV-kijken Radio beluisteren Abonnement op SMS-dienst SMS-voting bij TV-programmas Surfen via GSM (x) Fotos nemen met je GSM Liedjes/muziek beluisteren via mp3/Ipod Gaming via PC (complexe games) Eenvoudige PC-spelletjes spelen (tetris, kaartspel, …) Gamen via spelconsole (X-box, Playstation, Nintendo) Via de elektronische programmagids bij digitale televisie, programma’s zelf opnemen Films bestellen via digitale televisie (Video On demand) Programma's die nog niet uitgezonden zijn, bekijken Programma's naderhand bekijken via digitale televisie Zelf Filmpjes plaatsen op sites als Youtube, Google Video, … Filmpjes bekijken op sites als Youtube, Google Video, … TV-programma's bekijken via PC Films downloaden op internet Liedjes downloaden op PC Podcastabonnement Naar de radio luisteren op internet/PC Het creëren van persoonlijke website, Telefoneren via internet (Skypen) Blogs zelf bijhouden/schrijven Blogs lezen Gebruik (MSN) messenger Chatten via Internet Aankopen via internet Informatie over reizen opzoeken Nieuwssites bezoeken op internet Bankieren via internet Opzoekingen via Google s versturen De site vrtnieuws.net (bezoeken) Nieuwe media toepassingen in behoeftenkader NIEUWE MEDIA TRADITONELEMEDIA Opgelet: cijfers zijn alleen van toepassing op de internetpopulatie Bron: Driehoek

31 StuBru = sterk merk Sterk merk, aspirationeel in 2 richtingen Sterk merk, stretchable naar verschillende kanalen - radio - web - tv?

32 32 StuBru op het web Site gelanceerd in mei, populairste radiosite, voor early adopters Géén exclusieve radio-site : –Ondersteuning radio : schema, playlists.. –Verrijking : podcasts, interviews, acties... –Exclusief : eigen content/creaties + genereren user gen + community Webredactie = epicentrum  wereld van buiten naar binnen halen en van daaruit de radio voeden Beleving op het web verhogen én aansluiting zoeken op bestaande platforms (you tube, my space,…)  café local met geatomiseerde en usergen content

33 33 Vb : Café Local STUDIO BRUSSEL = talent factory Café Local – programmaconcept : Een roadshow naar jeugdhuizen : elke vrijdagavond krijgt eenjeugdhuis in Vlaanderen Studio Brussel op bezoek Aan de hand van opdrachten bewijzen dat je een bezoek van Studio Brussel waard bent. Live optreden bekende artiest en een dj battle

34 34 Café Local  Café Local op Studio Brussel : Live op locatie 9 afleveringen (21sep-23 nov) Café Local •een roadshow naar jeugdhuizen in Vlaanderen •jeugdhuizen tonen zich aan de hand van opdrachten Studio Brussel waardig •optreden bekende artiest (Flip Kowlier, Hooverphonic,…) en dj battle  Het Café Local platform : •week : nieuws door de jeugdhuizen, filmpjes en reacties jeugdhuizen •vrijdag : UGC (foto-video), semi-live : upload ter plekkeUGC •maandag : videoverslag café local

35 35 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

36 Internet Radiospeler Verschillende lagen van (internet)radio: 1. klassieke live radio 2. internet live radio + break out 3. themazenders (one2many) 4. radio op maat (one2one) 5. archief

37 37 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

38 Klara.be Het cultuurmerk van de VRT = Klara  Radio: Klara (klassieke cultuurzender)  Internet: Klara.be (aggregeren van VRT cultuurcontent)

39 39 1.VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur 2. Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3.X-mediale ambities bij de VRT agenda

40 40 Het Klavermodel : de klassieke media en de nieuwe….. Radio Internet TV Mobiel

41 41 Klavermodel (perspectief beleving mediagebruiker) Radio Internet TV Mobiel 75 jaar 50 jaar 10 jaar 5 jaar

42 42 Wat verstaat VRT onder nieuwe media? Vlaanderen Sportland Tour 2007 Live Groeninghe museum Eén (streaming-Proximus) Blog Ramblas 16 + (user gen)Debby en Nancy Klara.be Games (Radio 2) LuxXL (Canvas) Vlaanderen Vakantieland Café Local (StuBru) Ketnet radio Studio Pod (StuBru)

43 43  Als medium: secundair (geeft veel mogelijkheden)  Theatre of the mind: troef voor de beleving van het merk  Kracht van radio = kracht van sterke merken (radionet is groter dan de optelling van de programma’s) Kracht van radio

44 44  VRT-merken zijn op elkaar aangewezen in een hyper- concurrentiële markt  “57 Channels and nothing on”  Sterke Merken  Radio, TV en internet zijn complementair  Gecombineerde kracht: het geheel is sterker dan de delen Conclusie: radio, tv en internet zijn bondgenoten

45 45  Cross-media tussen radiomerken is not the issue  Cross-media tussen de mediamerken: gecombineerde kracht van het portfoliobeleid van de openbare omroep  Cross-media tussen de kanalen: maakt het mediamerk sterker! Conclusie


Download ppt "De organisatie van de toekomst Crossmediaal samenwerken in de VRT Isabelle Baele, 6 december 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google