De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Broederschool Roeselare

Verwante presentaties


Presentatie over: "Broederschool Roeselare"— Transcript van de presentatie:

1 Broederschool Roeselare
Evaluatie CLIL

2 Sinds 2 jaar wordt het vak esthetica gegeven in de derde graad.
Ondertussen waren er 3 momenten waarbij ouders en leerlingen gevraagd werd naar een korte evaluatie. + Eind 2015, op het einde van de 1° trimester (eerste jaar CLIL), waren er open vragen voor de leerlingen. + In februari 2016, na de 1° trimester (eerste jaar CLIL), werden de ouders bevraagd. + Eind 2016, op het einde van de 1° trimester (tweede jaar CLIL), werden de leerlingen opnieuw gevraagd naar hun ervaringen i.v.m. CLIL Hierbij de resultaten …

3 Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL
- open vragen aan de leerlingen

4 Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL
- open vragen aan de leerlingen Have you encountered any problems which you might not have had if you had chosen the course in Dutch? If so, which ones?

5 Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL
- open vragen aan de leerlingen Have you encountered any problems which you might not have had if you had chosen the course in Dutch? If so, which ones? Op deze vraag geven een kleine helft van de leerlingen aan dat ze geen problemen hebben gehad. De andere helft geeft aan dat ze wat problemen hadden met woordenschat (dat ze woorden moesten opzoeken bij het studeren, dat ze een woord op de toets/examen niet begrepen) en enkele dat ze het moeilijk vonden om hun gedachten uit te drukken of het antwoord te formuleren.

6 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?

7 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?
Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content).

8 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?
Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice?

9 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?
Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja!

10 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?
Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja! Would you recommend this course to other students?

11 Do you feel this has enhanced your knowledge of English?
Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja! Would you recommend this course to other students? Alle leerlingen zeiden ja.

12 Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career?

13 Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career?
Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer.

14 Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career?
Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer. Would you have preferred having done this in French?

15 Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career?
Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer. Would you have preferred having done this in French? Eén leerling zegt ja; de anderen zeggen nee. Twee leerlingen zeggen ‘om het even’.

16 Volgende citaten werden eveneens vermeld:
"I like English, I don't like aesthetics, but together it's ok“ "It's more fun this way“ "We need to be more concentrated in class" (dit kwam enkele keren terug) "It's good to learn to take notes in English“ "it challenges you“ "It's a fun experience. It feels like you're not really in class, like this is just a weekly presentation of some sorts"

17 Evaluatiemoment 2: - februari 2016, na de 1° trimester CLIL
- vragen aan de ouders van de leerlingen die CLIL aan het volgen waren (slechts 11 ouders hebben hierop gereageerd)

18 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?

19 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?
Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27%

20 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?
Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken?

21 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?
Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100%

22 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?
Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100% Zou u opnieuw kiezen voor CLIL ?

23 Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?
Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100% Zou u opnieuw kiezen voor CLIL ? JA % NEEN %

24 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?

25 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?
Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9%

26 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?
Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL?

27 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?
Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels)

28 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?
Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels) Wordt het vak moeilijker door CLIL?

29 Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?
Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels) Wordt het vak moeilijker door CLIL? JA % NEEN %

30 Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL?

31 Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL?
JA % NEEN 70%

32 Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL?
JA % NEEN 70% Is CLIL geschikt voor hoofdvakken?

33 Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL?
JA % NEEN 70% Is CLIL geschikt voor hoofdvakken? JA 9% NEEN 91%

34 Evaluatiemoment 3: - eind 2016, na 1° trimester (tweede jaar CLIL)
- vragen aan de leerlingen

35 Denk je dat de CLIL-cursus moeilijker is dan de niet-CLIL cursus?

36 Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan?

37 Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan?
De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken.

38 Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan?
De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken. Heb je problemen gehad die je niet gehad zou hebben bij esthetica in het Nederlands?

39 Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan?
De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken. Heb je problemen gehad die je niet gehad zou hebben bij esthetica in het Nederlands? Opnieuw (en nogal logisch) ging het vooral over woordenschat (bv tijdens het studeren moet ik woorden opzoeken). Enkelen geven aan dat ze meer moeten opletten om te kunnen volgen; dat het eigenlijke studeren moeilijker is. Maar dat vinden ze soms ook positief: "ik wil vooruitgang maken!"

40 Heb je het gevoel dat je kennis van het Engels door de Clil-cursus verbetert?

41 Heb je het gevoel dat je kennis van het Engels door de Clil-cursus verbetert?

42  Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen?

43 Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen?
JA leerlingen WEET IK NIET 5 leerlingen

44 Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen?
JA leerlingen WEET IK NIET 5 leerlingen Zou je Clil aan andere leerlingen aanraden?

45 Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen?
JA leerlingen WEET IK NIET 5 Zou je Clil aan andere leerlingen aanraden? JA leerlingen Hangt af van de lkr 2

46 Had je vroeger willen beginnen met CLIL?

47 Had je vroeger willen beginnen met CLIL?

48 Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen?

49 Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen?
JA %

50 Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen?
JA % Zou je het ook doen in het Frans?

51 Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen?
JA % Zou je het ook doen in het Frans? JA leerlingen NEEN 26

52 Conclusies …

53 Conclusies … + algemene positieve ervaring

54 Conclusies … + algemene positieve ervaring + tot nog toe ondervindt geen enkele leerling extra problemen

55 Conclusies … + algemene positieve ervaring + tot nog toe ondervindt geen enkele leerling extra problemen + leerlingen en ouders vinden dat CLIL een meerwaarde heeft

56 Om aan te tonen dat CLIL-lessen geen ordinaire lessen zijn hier nog wat sfeerbeelden.

57

58

59

60

61

62

63

64 Video CLIL-les esthetica 6EMT december 2016


Download ppt "Broederschool Roeselare"

Verwante presentaties


Ads door Google