De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CLIL en grensoverschrijdende projecten (Content and Language Integrated Learning) donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Poperinge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CLIL en grensoverschrijdende projecten (Content and Language Integrated Learning) donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Poperinge."— Transcript van de presentatie:

1 CLIL en grensoverschrijdende projecten (Content and Language Integrated Learning) donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Poperinge

2 Visie op taal en leren  Troef van de Vlamingen: meertaligheid  Alle leerlingen, ook van BSO en TSO, hebben baat bij goede communicatieve vaardigheden in meerdere talen  Meer lesuren taal:  Studiegebied Handel: extra complementaire uren Frans  Secretariaat-Talen 3de graad: 1 uur Spaans  7 Kantoor: 1 uur Duits  Alle leerlingen BSO: minstens 2 jaar een tweede vreemde taal Engels  Mode 2de en 3de graad: 1 uur Engels  Voeding-Verzorging 2de graad:1 uur Engels

3 Taalprojecten  3 Handel: contacten met Frans bedrijf (DIMM en ConHexa)  5 Handel / Boekhouden-Informatica / Secretariaat- Talen: Klavertje-3 uitwisselingsproject met Barvaux  6 Handel / Boekhouden-Informatica / Secretariaat- Talen: stage in Frans bedrijf  7 Thuis en Bejaardenzorg: stage in een Frans rusthuis  7 Kinderzorg: stage in Zwitserland

4 CLIL : waarom?  Vreemde taal als zinvol middel voor het leren van zaakvakken  Voor alle leerlingen en alle leeftijden  In OLVi: leerlingen Handel  GOK : gelijke onderwijskansen: goedkoop, niet elitair

5 Specifieke context  Thuistaal Nederlands  Liefst geen Engels  Poperinge ligt tegen de Franse grens  Poperinge ligt dicht bij de taalgrens

6 CLIL in OLVi: eerste graad  Keuze: eentalig (niet-CLIL) of tweetalig (CLIL)  Richting: Handel  CLIL-vakken in het eerste leerjaar A:  1 uur ICT  2 uur initiatie Handel  CLIL-vak in het tweede jaar:  3 uur Handel (uitbreiding)

7 CLIL in OLVi: tweede graad  Keuze: eentalig (niet-CLIL) of tweetalig (CLIL)  Richting: Handel / Handel-Talen  CLIL-vak derde en vierde jaar:  3 uur Bedrijfseconomie: leerplan gedeeltelijk in het Frans

8 Het leermateriaal  Een vertaling van de Nederlandse cursus  Realisatie van het leerplan  Parallel met zaakvak in het Nederlands: overstappen naar niet-CLIL kan :  dezelfde leerstof  op hetzelfde moment

9 De evaluatie  Dezelfde vragen voor CLIL en niet-CLIL  Toetsen en examens uitsluitend in het Frans  Bonus voor (correct) Frans  vertaling van een vraag  in het Nederlands antwoorden  Mondelinge proef: Frans  vanaf het einde van het tweede leerjaar  2x/jaar

10 Na 5 jaar CLIL  Keuze van de leerlingen 1A vorige schooljaren:  80% CLIL  20% niet-CLIL  Overgang van CLIL naar niet-CLIL: heel beperkt

11 Na 5 jaar CLIL  Keuze van de CLIL-vakken in OLVi Poperinge:  Handel: erg geschikt  ICT ?!  Bedrijfseconomie: geschikt  Competenties van de leraar:  creatief, werker, teamspeler, inzicht in CLIL  Leraar Frans, met competentie voor het zaakvak  Native speaker?  Vakleraar, met competentie voor het taalvak

12 Positieve effecten  Sterk verhoogde taalcompetentie:  lezen:vlotter tekstbegrip  spreken: geen spreekvrees, zelfzeker  luisteren: gesproken boodschappen begrijpen  woordenschat: veel uitgebreider  Zeer grote motivatie in de eerste graad moeilijker in de tweede graad

13 CLIL in de toekomst in Vlaanderen?  Een must:  De multiculturele meertalige wereld  Engels als enige vreemde taal volstaat niet  Sociale integratie  CLIL voor alle onderwijsniveaus en -vormen  Meerwaarde van de didactische methode:  Learning by doing, taal leren in een zinvolle omgeving  Intensievere verwerking van zaakvakmaterie en taal

14 CLIL in de toekomst in Vlaanderen? Knelpunten  Taalwet  Lessentabellen  Omkadering voor de school en de pedagogische begeleiding  Leraren  Lerarenopleidingen


Download ppt "CLIL en grensoverschrijdende projecten (Content and Language Integrated Learning) donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Poperinge."

Verwante presentaties


Ads door Google