De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom !.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom !."— Transcript van de presentatie:

1 welkom !

2 opening welkom zingen gebed

3 Jezus vol liefde Jezus vol liefde U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer. Kom met uw kracht, o Heer en vul ons tot uw eer, kom tot u doel met ieder van ons. Maak ons een volk, Heer, heilig en rein, dat U, Heer, volkomen steeds toegewijd zal zijn.

4 • Gebed

5 Kennismaking Wissel per tafel uit: Naam, waar kom je vandaan
Wat betekent de bijbel voor je Je mooiste passage uit het NT - Als de cursisten elkaar niet kennen is het goed om even kort te typeren waar de meesten vandaag komen (verschillende kerken? Ook niet- gelovigen?). - neem voor dit onderdeel een kleine 10 minuten. Laat daarna een aantal mensen hun favourite passage uit het NT noemen. Vertel ook welk gedeelte jou enorm aanspreekt.

6 Algemene informatie Waarom de cursus
Even een blokje informatie. Voeg evt. specifieke informatie voor je eigen cursus toe  waarom de cursus Leg uit waarom je deze cursus geeft. Het is een cursus die sterk op kennisoverdracht is gericht. Dat staat misschien een beetje haaks op de huidige cultuur (gericht op emotie; het gaat er meer om dat je de info kunt vinden), maar blijkt toch in toenemende mate weer in trek.  kwestie van hoofdlijnen Het Hele NT in 9 lessen is natuurlijk onmogelijk. Daarom zal het vooral om hoofdlijnen gaan: a. historische lijn b. typering van boeken  zelf Bijbellezen Benadruk sterk dat het succes van deze cursus staat of valt met het zelf bijbellezen. Dat is ook de reden dat er twee weken tussen de verschillende cursussen zit. Laat ze er even het bijbelleesrooster bij pakken. Daag ze uit om zo nu en dan eens een heel bijbelboek in één keer te lezen. Het heeft meer zin het bijbelleesrooster te volgen en de avonden niet bij te wonen dan andersom.  Wanneer Zorg Dat je een folder met de geplande data beschikbaar hebt, zodat iedereen die kan noteren.  Kosten Regel Even zaken als betaling/ cursusboek enz.

7 Cursus ontstaan op Curaçao
Cursus ontstaan op Curaçao. Eerst om mensen die net lid geworden waren verder te helpen. Voorbereiding voor belijdenis doen bestond uit een thematische basiscursus. Mensen gaven zelf aan hulp te willen bij bijbellezen (Vb Bertha) Later ook in trek bij buitenstaanders, zeker toen de hele bijbel in het Papiaments beschikbaar was.

8 Algemene informatie Waarom de cursus Een kwestie van hoofdlijnen
Zelf bijbel lezen (zie pag 25) Even een blokje informatie. Voeg evt. specifieke informatie voor je eigen cursus toe  waarom de cursus Leg uit waarom je deze cursus geeft. Het is een cursus die sterk op kennisoverdracht is gericht. Dat staat misschien een beetje haaks op de huidige cultuur (gericht op emotie; het gaat er meer om dat je de info kunt vinden), maar blijkt toch in toenemende mate weer in trek.  kwestie van hoofdlijnen Het Hele NT in 9 lessen is natuurlijk onmogelijk. Daarom zal het vooral om hoofdlijnen gaan: a. historische lijn b. typering van boeken  zelf Bijbellezen Benadruk sterk dat het succes van deze cursus staat of valt met het zelf bijbellezen. Dat is ook de reden dat er twee weken tussen de verschillende cursussen zit. Laat ze er even het bijbelleesrooster bij pakken. Daag ze uit om zo nu en dan eens een heel bijbelboek in één keer te lezen. Het heeft meer zin het bijbelleesrooster te volgen en de avonden niet bij te wonen dan andersom.  Wanneer Zorg Dat je een folder met de geplande data beschikbaar hebt, zodat iedereen die kan noteren.  Kosten Regel Even zaken als betaling/ cursusboek enz.

9 God op je ipod Luisterbijbel.nl

10 Algemene informatie Waarom de cursus Een kwestie van hoofdlijnen
Zelf bijbel lezen (zie pag 25) Wanneer (folder) Prijs en betaling Even een blokje informatie. Voeg evt. specifieke informatie voor je eigen cursus toe  waarom de cursus Leg uit waarom je deze cursus geeft. Het is een cursus die sterk op kennisoverdracht is gericht. Dat staat misschien een beetje haaks op de huidige cultuur (gericht op emotie; het gaat er meer om dat je de info kunt vinden), maar blijkt toch in toenemende mate weer in trek.  kwestie van hoofdlijnen Het Hele NT in 9 lessen is natuurlijk onmogelijk. Daarom zal het vooral om hoofdlijnen gaan: a. historische lijn b. typering van boeken  zelf Bijbellezen Benadruk sterk dat het succes van deze cursus staat of valt met het zelf bijbellezen. Dat is ook de reden dat er twee weken tussen de verschillende cursussen zit. Laat ze er even het bijbelleesrooster bij pakken. Daag ze uit om zo nu en dan eens een heel bijbelboek in één keer te lezen. Het heeft meer zin het bijbelleesrooster te volgen en de avonden niet bij te wonen dan andersom.  Wanneer Zorg Dat je een folder met de geplande data beschikbaar hebt, zodat iedereen die kan noteren.  Kosten Regel Even zaken als betaling/ cursusboek enz.

11 De boeken van het NT 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Hebreeën Jacobus
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring De boeken van het NT Vraag wie de boeken van het NT uit zijn hoofd kent. Daag iemand uit om ze op te zeggen, of doe het samen. Klik daarbij zo dat de namen ook op het scherm verschijnen Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen

12 De boeken van het NT De evangeliën 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon De evangeliën Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring Laat aan de hand van deze en de volgende dia’s even zien hoe de ordening van de NT-boeken is. Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen

13 De boeken van het NT Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Handelingen Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen

14 De boeken van het NT Paulus brieven aan gemeentes 1 en 2 Timoteüs
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring NB gerangschikt op volgorde van lengte . Dus niet chronologisch ofzo. Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen Paulus brieven aan gemeentes

15 De boeken van het NT Paulus brieven aan medewerkers 1 en 2 Timoteüs
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring Paulus brieven aan medewerkers Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen

16 De boeken van het NT Algemene/ rondzendbrieven 1 en 2 Timoteüs Titus
Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen Algemene/ rondzendbrieven

17 Openbaring (visioenen)
De boeken van het NT Matteüs Marcus Lucas Johannes Handelingen 1 en 2 Timoteüs Titus Filemon Openbaring (visioenen) Hebreeën Jacobus 1 en 2 Petrus 1,2, en 3 Johannes Judas Openbaring Romeinen 1 en 2 Korintiërs Galaten Efeziërs Filippenzen Kollosenzen 1 en 2 Tessalonisenzen

18 Een oefening: plaats op de tijdlijn
1.kruisiging 2.bekering van Paulus 3.oversteek naar europa 4.geboorte van Jezus 5.Johannes doopt Jezus 6.Jezus optreden 7.pinksteren 8.het laatste avondmaal 9.de eerste gemeente 10.verzoeking in woestijn 11.Paulus in Rome 12.Johannes op Patmos 13. opstanding 14. de eerste zendingsreis 15.wederkomst 16.Jezus kiest 12 apostelen 17.zendingsopdracht 18.Apostelvergadering in Jeruzalem Zet deze dia op het scherm, en laat ieder even de juiste volgorde noteren. Is iemand klaar laat tie dan z’n buurman of vrouw even verder helpen. Daarna (de volgende dia) de juiste volgorde laten zien. Alternatief: - Deel per ca. 8 personen het stapeltje van 20 NT-kaarten uit van het spel: Canon van de Bijbel (zie dia 16), en laat ze die op volgorde leggen. (check: kaarten omdraaien: het lijnenpatroon moet dan passen) - Je kunt ook per 20 personen iedereen één kaart geven met de opdracht in de juiste volgorde te gaan staan. Bespreek tenslotte: - was het moeilijk? - is het belangrijk historische volgorde’s te kennen?

19 Een oefening: plaats op de tijdlijn
4.geboorte van Jezus 5.Johannes doopt Jezus 10.verzoeking in woestijn 16.Jezus kiest 12 apostelen 6. Jezus optreden 8. het laatste avondmaal 1. kruisiging 13.opstanding 17.zendingsopdracht 7.pinksteren 14.de eerste gemeente 2.bekering van Paulus 14.de eerste zendingsreis 18.apostelvergadering in Jeruzalem 3.Oversteek naar Europa 11.Paulus naar Rome 12.Johannes op Patmos 15.wederkomst

20 Spel: canon van de bijbel
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

21 4) De geboorte van Jezus Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

22 5) Johannes de Doper Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

23 10) Verzoeking in de woestijn
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

24 16) Jezus kiest zijn 12 apostelen
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

25 6) Jezus optreden Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

26 8) Het laatste avondmaal
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

27 1) De kruisiging Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

28 13) De opstanding Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

29 17) De zendingsopdrachtg
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

30 7) Pinksteren Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

31 9) De eerste gemeenten Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

32 2) De bekering van Paulus
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

33 14) De eerste zendingsreis
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

34 18) Apostelvergadering in Jeruzalem
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

35 3) Oversteek naar Europa
Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

36 11) Paulus naar Rome Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

37 12) Johannes op Patmos Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

38 15) Wederkomst Laat een exemplaar van het spel zien, en leg uit wat de bedoeling is en hoe het kan helpen de historische lijn van de Bijbel beter te leren kennen. (isbn ; uitgeverij Profiel Bedum € 14.90)

39 OT - NT Niet: OT = joodse bijbel NT = christelijke bijbel
OT = verbond met Israël NT = verbond met de kerk Over de verhouding OT – NT Laat eerst zien wat die verhouding niet is. ( zie pag 15v Beter Nieuws)

40 OT – NT : één verhaal zonde schepping herschepping
Dat NT en OT niet gescheiden kunnen worden blijkt duidelijk uit de ene verhaallijn. Laat goed uitkomen wat het wonder het is dat een boek dat over een heel lange periode door verschillende schrijvers in verschillende talen is geschreven toch een eenheid vormt. Zie pag 9v Beter Nieuws) schepping herschepping

41 Pauze

42 OT – NT : één verhaal Een paar conclusies:
Zoek altijd de link met de lijn - Leg uit dat losse onderdelen uit een boek (neem b.v. een detective) alleen maar te begrijpen zijn als je ze kunt linken aan het verhaal. Bij de bijbel is dat net zo. Zie je bijbelse verhalen of wetten niet als een onderdeel van het grote verhaal van verlossing dan komen ze op zich te staan en wordt er al gauw een moralistische les uit getrokken die haaks staat op de centrale boodschap van genade. Om de zelfhulp-boodschap van ‘dus moet jij ook zo leven als……’ te voorkomen, moet je elke tekst tegen de achtergrond van het grote verhaal van verlossing uit genade lezen. - Geef als voorbeeld de eikel > je kunt er heel veel van zeggen: kleur, vorm, varkensvoer, vindplaats enz. Maar heb je nog niet uitgelegd dat uit een eikel een grote boom kan groeien dan heb je de kern van het verhaal gemist.

43 Een open hemel 3) Ook voor jou? jouw leven jouw leven

44 jouw leven 3) Ook voor jou? Een open hemel
 Waarachtig, ik verzeker jullie, jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen op de Mensenzoon. Joh 1:51 jouw leven

45 OT – NT : één verhaal Een paar conclusies:
Zoek altijd de link met de lijn OT niet te begrijpen zonder NT - Geef voorbeelden waaruit blijkt dat het OT niet te begrijpen is zonder het NT a. Abrahams leven als vreemdeling in tenten, krijgt pas echt kleur als je ziet dat uiteindelijk onze vaste plaats een geschenk is van God. (Vgl Hebr. 11:10) b. Het kijken naar de slang om genezing te ontvangen, is pas te begrijpen tegen de achtergrond van Jezus hangen aan het kruis (Num.21; Joh.3: 14) c. In het hele OT voel je de spanning tussen Gods genade en vergeving en het feit dat Hij de zonde wel moet straffen (heel duidelijk b.v. in Ex 34: 6v). Pas in het NT zien we dat die spanning opgelost wordt in Christus sterven aan het kruis. enz. Geef ook voorbeelden dat het NT niet te begrijpen is zonder het OT a. instelling van het Avondmaal onbegrijpelijk zonder kennis Pascha b. Typeringen van de kerk als volk (b.v. 1 Petr.2:9) alleen goed te begrijpen tegen achtergrond OT c. enz, enz.

46 OT – NT : één verhaal Een paar conclusies:
Zoek altijd de link met de lijn OT niet te begrijpen zonder NT - Geef voorbeelden waaruit blijkt dat het OT niet te begrijpen is zonder het NT a. Abrahams leven als vreemdeling in tenten, krijgt pas echt kleur als je ziet dat uiteindelijk onze vaste plaats een geschenk is van God. (Vgl Hebr. 11:10) b. Het kijken naar de slang om genezing te ontvangen, is pas te begrijpen tegen de achtergrond van Jezus hangen aan het kruis (Num.21; Joh.3: 14) c. In het hele OT voel je de spanning tussen Gods genade en vergeving en het feit dat Hij de zonde wel moet straffen (heel duidelijk b.v. in Ex 34: 6v). Pas in het NT zien we dat die spanning opgelost wordt in Christus sterven aan het kruis. enz. Geef ook voorbeelden dat het NT niet te begrijpen is zonder het OT a. instelling van het Avondmaal onbegrijpelijk zonder kennis Pascha b. Typeringen van de kerk als volk (b.v. 1 Petr.2:9) alleen goed te begrijpen tegen achtergrond OT c. enz, enz.

47 eis van volledige toewijding onvoorwaardelijke liefde
OT – NT : één verhaal eis van volledige toewijding God is heilig straft het kwaad onvoorwaardelijke liefde God is liefde rekent kwade niet toe c. In het hele OT voel je de spanning tussen Gods genade en vergeving en het feit dat Hij de zonde wel moet straffen (heel duidelijk b.v. in Ex 34: 6v). Pas in het NT zien we dat die spanning opgelost wordt in Christus sterven aan het kruis. enz.

48 OT – NT : één verhaal Een paar conclusies:
Zoek altijd de link met de lijn OT niet te begrijpen zonder NT NT niet zonder OT te begrijpen Geef ook voorbeelden dat het NT niet te begrijpen is zonder het OT a. instelling van het Avondmaal onbegrijpelijk zonder kennis Pascha b. Typeringen van de kerk als volk (b.v. 1 Petr.2:9) alleen goed te begrijpen tegen achtergrond OT c. enz, enz.

49 Pauze

50 OT – NT : één verhaal Een paar conclusies:
Zoek altijd de link met de lijn OT niet te begrijpen zonder NT NT niet zonder OT Het gaat in de hele Bijbel over Jezus Profetiën Gebruiken Personen Gebeurtenissen Noem bij alle vier categoriën voorbeelden. (zie verder: Beter Nieus pag. 14v)

51 De evangeliën Matteüs Marcus Lucas Johannes
Waarom 4? (vgl Samuël-Koningen / Kronieken) NB In die tijd werden verhalen met de hand geschreven en vermenigvuldigd. Alleen echt belangrijke gebeurtenissen werden op schrift gesteld. Er zijn weinig historische gebeurtenissen uit die tijd, waarvan meer dan 1 beschrijving overgebleven is. Maar hier 4 keer hetzelfde verhaal. Waarom precies weten we niet maar het geeft wel het enorme belang aan van wat verteld wordt) Marcus Lucas Johannes Waarom vier?  Boodschap super belangrijk!!

52 De evangeliën Wat is belangrijk?  Jezus Christus! zonde schepping
Ook de bijbelse tijdlijn laat zien dat we met wat de evangeliën vertellen ons in het centrum van het vrehaal bevinden. zonde schepping herschepping

53 De evangeliën 5% 59% 36% 30 Jaar 3 Jaar 3 dagen
Wat ook leerzaam is, is om de evangeliën te vergelijken met een gewone biografie (Beter Nieuws pag. 18v) 30 Jaar 3 Jaar 3 dagen 5% 59% 36%

54 De evangeliën En die boodschap verandert de wereld  Alle 4 evangeliën een open slot Ook het slot van de evangeliën is anders dan bij een biografie. Alle vier evangeliën hebben een open slot dat iets laat zien van de wereldwijde impact die de boodschap van Jezus heeft.  even de 4 voorbeelden langslopen Matteüs 28 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn …. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

55 De evangeliën En die boodschap verandert de wereld  Alle 4 evangeliën een open slot Marcus 16 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.

56 De evangeliën En die boodschap verandert de wereld  Alle 4 evangeliën een open slot Geef even aan dat Lukas in Handelingen verder gaat met het vervolg, waarbij in Handelingen op de klassieke manier eerst even het slot vam Lukas wordt herhaald. Lukas 24 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden. (wordt vervolgd)

57 De evangeliën En die boodschap verandert de wereld  Alle 4 evangeliën een open slot Johannes 20 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.

58 De evangeliën Betrouwbare verslagen Lucas 1: 1-4
Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent. Laat aan de hand van de intro van Lukas zien dat hij zijn verhaal als geschiedenis presenteert. Leg daarbij uit dat er in die tijd literaire fictie als genre niet bestond. Lukas heeft dus inderdaad een historisch betrouwbaar boek willen schrijven of hij doet bij zijn inleiding aan bewuste vervalsing. Maar wat voor reden zou hij daarvoor kunnen hebben? (Beter Nieuws pag 17v)

59 De evangeliën Betrouwbare verslagen geschrift ontstaan
oudst bewaarde exemplaar aantal exemplaren Ceasars Gallische oorlogen 58-50 v.C. 900 n.C. 9 a 10 Nieuwe Testament n.C. 130 n.C (volledige manuscripten 350 n.C) 5000 grieks 10000 latijn 9300 andere a. Vergelijk twee historische verslagen over een JC - Julius Caesars oorlogen tegen Gallië staan in elk geschiedenis boek - Jezus Christus opstanding uit de dood (veel beter gedocumenteerd) staat in geen enkel geschiedenisboek > Hoe komt dat? Omdat geloven dat JC oorlog voerde tegen Gallië je leven niet verandert, maar wie gelooft dat jezus Christus inderdaad uit de dood opstond, moet ook zijn uitspraken geloven >> volgende dia’s (Beter Nieuws pag 18)

60 De evangeliën Als Jezus is opgestaan, dan is Hij wie Hij zegt te zijn:
Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. Johannes 14:6 NB Niet: ‘dat is de waarheid, neem die aan’; of ‘dat is de weg, ga die’, maar: Ik ben de weg en de waarheid. Zo’n claim is of waar of te gek voor woorden

61 De evangeliën Als Jezus is opgestaan, dan is Hij wie Hij zegt te zijn:
Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Johannes 11:25 Wie zoiets zegt is of God of gek, daar zit niks tussenin.

62 De evangeliën Als Jezus is opgestaan, dan is Hij wie Hij zegt te zijn:
‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’ Marcus 2:5 Je kunt alleen maar zonden vergeven die tegen jou gedaan zijn. Door zonden te vergeven laat Jezus zien God te zijn. (De joden begrepen dat blijkens hun reactie ook uitstekend)

63 De evangeliën Matteüs, Marcus, Lucas (de synoptische evang.) Johannes
Tenslotte: leg nog even het verschil uit tussen de synoptici en Johannes (Beter Nieuws pag 19v) Matteüs, Marcus, Lucas (de synoptische evang.) Johannes

64 Voor de volgende keer Bijbeleesrooster (lees Marcus eens helemaal)
Hoofdstuk 1 Wijs nog een keer nadrukkelijk op het leesrooster. Daag de mensen uit om voor de volgende keer heel Marcus in één keer uit le lezen of te luisteren (dat kost je zo’n 2 uur). Leg uit dat dat je een hele nieuwe kijk op zo’n boek kan geven.

65 (Gezang 145) Heer onze God, hoe heerlijk is uw naam, die U ons noemt door sterren, zon en maan. Hemel en aarde spreken wijd en zijd, tonen het wonder van uw heerlijkheid Heer, onze God, die aard en hemel schiep, zeeën en land met macht tevoorschijn riep, wat zijn wij mensen, dat U aan ons denkt en ons uw heerlijkheid en luister schenkt.

66 U komt ons, Heer, in Christus tegemoet, U geeft ons, Heer, verlossing door zijn bloed. U roept ons mensen in uw heerlijkheid; leven om Jezus’ wil in eeuwigheid. Daarom zal, Heer, ons lied een loflied zijn, dat in ons zingt met eindeloos refrein. Prijzend uw liefde, heffen wij het aan: Heer, onze God, hoe heerlijk is uw naam.

67 Wel thuis en tot 14 september


Download ppt "Welkom !."

Verwante presentaties


Ads door Google