De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Periode 1: week 5 Presentatie. Planning  Presentatie  Inrichting  Kleur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Periode 1: week 5 Presentatie. Planning  Presentatie  Inrichting  Kleur."— Transcript van de presentatie:

1 Periode 1: week 5 Presentatie

2 Planning  Presentatie  Inrichting  Kleur

3 Presentatie  Presentatie is de manier waarop je klanten artikelen toont.  Interieur  Wanden, vloeren, plafond  Lay-out  Indeling  Schap & displaypresentaties  Verlichting  Exterieur  Gevel  Etalages  Entree

4 Exterieur  Doel:  Aandacht trekken  Laten zien wat voor soort winkel je ‘bent’ en wat je verkoopt.  Klanten naar binnen trekken

5 Etalages

6 Interieur  Doel:  Klant zo lang mogelijk binnen houden en zoveel mogelijk te laten zien.  Indeling van de winkel is hierin belangrijk  Net als sfeer  Kleurgebruik, verlichting en materialen  Functionaliteit  Alles moet bereikbaar zijn  Logisch geplaatst

7 Groeperen  Consumptieverwantschap: Gelijksoortige producten.  Subsitutieproducten: Producten die elkaar kunnen vervangen.  Complementaire goederen: Producten die bij elkaar horen.  Koopverwantschap: Producten die op elkaar lijken.  Doelgroepverwantschap: Producten die bestemd zijn voor dezelfde doelgroep.  Merkenverwantschap: Producten van hetzelfde merk. 

8 Routing  De rechterzijde van de looprichting krijgt de meeste aandacht.  De meeste klanten werken eerst het buitenste pad af. Het gedeelte in het midden van de winkel is dus een relatief dood gedeelte.  Klanten nemen liever een breed gangpad dan een smal en proberen hoeken te vermijden.  Een aanbiedingsdisplay aan het eind van een lang gangpad zorgt voor een extra stimulans om het gangpad te betreden.  Klanten volgen een bepaald inkoopritme: snel bij de entree, daarna langzamer door de winkel, sneller aan het eind en gehaast bij het afrekenen.  Wachttijden en opstoppingen bij kassa's of bedieningsafdelingen veroorzaken ergernis bij de klant.

9 Gevolg  Moetgroepen, zoals wasmiddelen en toiletpapier, kan je best in het verkoopzwakke midden plaatsen.  Magneetgroepen, zoals vlees, groenten en brood, kunnen dode hoeken levend maken.  Impulsgroepen, zoals snoep en koekjes, plaats je best op plaatsen waar de klant langer vertoeft, bv. aan de kassa.

10 Hoe pas je dit nu toe?

11 Je komt binnen

12 Wat gebeurt er?  Je kijkt rond  Bepaald de gemiddelde prijs van de producten (verwachting)  Je mist de producten die tot nu toe zichtbaar zijn

13 We gaan naar rechts

14 Wat gebeurt er?  Je gaat eerst naar rechts  Dus het eerste was je hier ziet MOET indruk op je maken. Dit is het belangrijkste schap.

15 Je loopt het pad

16 Wat gebeurt er?  Na dat ze naar rechts zijn gegaan, is er een pad gecreeert, waardoor men ‘alles’ ziet wat de winkel te bieden heeft.  Door alles te laten zien meer kans op verkoop  Door een route te hanteren loopt men elkaar minder in de weg

17 Laat ze niet te snel lopen

18 Wat gebeurt er?  Door opvallende spullen in je winkel te hebben, blijf je even wachten en kijk je er naar.  Deze drempels zorgen ervoor dat de klant niet te snel gaat.

19 Geef de klant ruimte

20 Hoe?  Brede paden  Men wil niet rug tegen rug staan en vermijden situaties waar dit kan gebeuren  Een zitplek is altijd handig!

21 Betalen maar! De kassa

22 Belangrijk  Groot genoeg  Laat de muur achter de kassa opvallen  Last minute koopjes  Wees vriendelijk en geef uitleg over bijv. retourneren

23 Product positionering  Anchor Effect  Het eerste product dat je ziet (qua prijs) is het ankerpunt voor de rest  U wilt een boxspring kopen. Het eerste bed wat u ziet staan is €2.400,-, dit wordt onbewust uw ankerpunt waarmee u de rest van de bedden gaat vergelijken. Als u daarna een bed van €1.800,- ziet staan vindt u dit goedkoop, een boxspring van €3.200,- vindt u door het anchor effect duur.

24 Product positionering  Primacy Effect  Men heeft voorkeur voor het 1e product dat ze zien

25 Hoe te gebruiken?  Selecteer een duur product dat u graag wilt verkopen en toon deze als eerste.  Zorg dat dit vooraan staat op een display of als eerste product wordt getoond in uw webshop.  Trek visueel de aandacht naar het product dat u graag wil verkopen, zodat deze zeker als eerste wordt gezien.

26 Kleurgebruik

27

28 Mannen hun favoriete kleur

29 Vrouwen hun favoriete kleur

30 Mannen hun minst favoriete kleur

31 Vrouwen hun minst favoriete kleur

32

33

34 Wat valt hier op?

35 Verschillen in naam  Sky Blue > Light Blue  Mocha > Brown

36 Nike

37 Heliscom cosmetics

38 Capsula Shop

39 Owen Shop

40 Patrick Cox (Tokyo)

41 Vila Sofa (Amsterdam)

42 Aesop store (Sydney)

43 Longchamp’s La Maison Unique (NYC)

44 Aigle flagship store (Paris)

45

46 Pop-up Shops (spiegels)

47 Kartonnen dozen

48 Verticaal!


Download ppt "Periode 1: week 5 Presentatie. Planning  Presentatie  Inrichting  Kleur."

Verwante presentaties


Ads door Google