De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Burgerschap en kindertelevisie. Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Burgerschap en kindertelevisie. Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten."— Transcript van de presentatie:

1 Burgerschap en kindertelevisie

2 Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten Overkoepelende opdracht NPS: jeugdjournaal Educatieve kindertv: (Teleac o.a.: Schooltv weekjournaal)

3 Structuur in het aanbod (genre/formats) Non-fictie/nieuws Drama: vb Zakmes (AVRO) en Madelief (VPRO) Variété/liedjes Animatie/poppen Quizzes en spelprogramma’s

4 Kinderen: opvoeding tot burgerschap Constructie & representatie via audiovisuele media Burgerschap: - bij een gemeenschap horen - rechten, plichten, verantwoordelijkheden Goed burgerschap in kindertelevisie?

5 Burgerschap & nieuwswaarde Journaal v.s. jeugdjournaal Specifiek kindernieuws Milieu Hoe vormt het kindernieuws een platform voor burgerschap

6 Burgerschap & nieuwswaarde

7 Burger in beeld Burgerschap in drama: media taal autoriteit/ machtsverhoudingen Klik hier voor fragmenthier

8 Norm en normalisering in kinderdrama Welke strategie wordt ingezet om het kind als burger aan te spreken? -Hoofdpersonage als vereenzelviging van het burgerideaal. -Burgerideaal wordt als norm gesteld. Lang leve de koningin.

9 Burgerschap kindertelevisie KRO 1950-1980 Leven volgens katholieke levensbeschouwing Kind cultureel vormen Kind moet kunnen ontspannen Kinderen leren van volwassenen Klik hier voor fragment Woord voor Woordhier uitz 24-12-1967.

10 Burgerschap kindertelevisie KRO 1980-2003 Kind mondig maken Kind serieus nemen, zien als zelfstandig denkend persoon Als basis nog steeds katholieke traditie Culturele vorming Respect voor andere culturen Kinderen leren van kinderen Actief kind

11 Linkse / Progressieve burgerschapsidealen Thema’s als: Gastarbeiders: ( gastarbeider, Gadella/Westrus, KvK 1) Vegetariërs (Sluit je aan, Van Hemert/Peters, KvK 5) Homoseksualiteit (Joris en Jan, Long, KvK 9) Anti-Monarchie (Een gouden koets, Patricio/Temming KvK 23 Anti-Bont (Een tweedehands jas, De Wijs/Stokkermans KvK 2)

12 Voorbeeld commerciële kindertelevisie: Bob de Bouwer Tegenstelling burgerschapsideaal en materialisme Motto: Kunnen we het maken? Nou en of! Discussie op een ander niveau In- en uitsluiting

13 Projecten online eind januari Komt dat zien!


Download ppt "Burgerschap en kindertelevisie. Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten."

Verwante presentaties


Ads door Google