De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tafelcursus BC Woodpeckers Seizoen 2016 - 2017. Agenda Invullen van het formulier Hoge Basket incl. enkele spelregels Wanneer gaat klok lopen? De Pijl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tafelcursus BC Woodpeckers Seizoen 2016 - 2017. Agenda Invullen van het formulier Hoge Basket incl. enkele spelregels Wanneer gaat klok lopen? De Pijl."— Transcript van de presentatie:

1 Tafelcursus BC Woodpeckers Seizoen

2 Agenda Invullen van het formulier Hoge Basket incl. enkele spelregels Wanneer gaat klok lopen? De Pijl Time-out Wisselmogelijkheden 24-secondenklok Scheidsrechter gebaren

3 Begin met het invullen van de teams BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x Vul vervolgens competitie, wedstrijdnummer, datum e.d. in. 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x Vul de licentienummers, spelersnamen en shirtnummers in (vraag de coach/teammanager dit te doen) De tegenstander vult meestal zijn eigen gegevens in Vul de Scorer, Timer en indien van toepassing de 24 sec. operator in BC Tegenstander Uxx_x Zet een kruisje met een cirkel er omheen bij de startende spelers (vraag de coach/teammanager dit te doen) Zet een kruisje met een cirkel er omheen bij de startende spelers (vraag de coach/teammanager dit te doen) A. Punt W. Klok S. Klok De wedstrijd kan beginnen 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper Als er tijdens de wedstrijd een ‘nieuwe speler’ het veld in gaat, zet je alleen een kruisje achter zijn naam x x

4 De eerste periode Gebruik per periode een andere kleur om te schrijven Gebruik bij voorkeur voor de eerste periode een donkere pen (zwart of blauw) Schrijf in de eerste scorekolom een A en naast de M een B Op de volgende dia worden de normale scores en driepunters uitgelegd

5 BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x A. Punt W. Klok S. Klok 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper Iedere minuut dient geschreven te worden, ook als er niets gebeurt! Zet eerst een A en een B en de eerste minuut A B Speler 15 (team A) scoort In de 2 e minuut scoort speler 19 (A), in de 3 e minuut gebeurt er niets In de 4 e minuut scoort speler 19 een driepunter, zet een cirkel om het spelersnummer Blijf zo doorschrijven tot de eerste periode is afgelopen. Zet een streep onder de periode. Omcirkel de laatste scores en vul in bij de scores x x 17 8 Er is een minuut voorbij Speler 23 (A) en 1 (B) hebben in de 2 e minuut gescoord. De scoretelling telt door!

6 De tweede periode Wissel nu de penkleur (rood of groen) Schrijf de hele tweede periode met deze kleur Op de volgende dia wordt ingegaan op vrije worpen en spelers- c.q. teamfouten

7 X x x BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x A. Punt W. Klok S. Klok 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper Iedere minuut dient geschreven te worden, ook als er niets gebeurt! A B Gebruik een andere kleur om te schrijven (rood) Speler 9 (A) maakt in de eerste minuut een 3 punter In de 2 e minuut drie vrije worpen voor speler Vrije worpen zijn meestal het gevolg van fouten, de fouten moeten geschreven worden Persoonlijke fouten komen achter de speler te staan. Persoonlijke fout in 2 e minuut, 3 vrije worpen. Team A speler Iedere fout dient ook als teamfout genoteerd te worden Zet een streep onder de periode. Omcirkel de laatste scores. Vul bij scores de PERIODEscores in (pas op met driepunters) Zet een streep onder de periode. Omcirkel de laatste scores. Vul bij scores de PERIODEscores in (pas op met driepunters) Bij vrije worpen wordt een vak voor het AANTAL vrije worpen getekend Speler 1 gooit. De eerste worp wordt gemist, de tweede zit Een overzicht van mogelijke fouten (gemaakt in de 7 e minuut) 7 Persoonlijke fout 7 1 Persoonlijke fout, 1 vrije worp 7 2 Persoonlijke fout, 2 vrije worpen 7 3 Persoonlijke fout, 3 vrije worpen 7 c Persoonlijke fout, dubbelfout gecompenseerd 7 f Fighting -> Diskwalificatie, overige vakjes F’s 7 t Technische fout, 1 vrije worp + inname bal 7 u Onsportieve fout, 2 vrije worpen + inname bal 7 d Diskwalificerende fout, 2 vrije worpen + inname bal 7 c Technische fout Coach, 2 vrije worpen + inname bal 7 b Technische fout Bank (fout bij coach opschrijven), 2 vrije worpen + inname bal Een overzicht van mogelijke fouten (gemaakt in de 7 e minuut) 7 Persoonlijke fout 7 1 Persoonlijke fout, 1 vrije worp 7 2 Persoonlijke fout, 2 vrije worpen 7 3 Persoonlijke fout, 3 vrije worpen 7 c Persoonlijke fout, dubbelfout gecompenseerd 7 f Fighting -> Diskwalificatie, overige vakjes F’s 7 t Technische fout, 1 vrije worp + inname bal 7 u Onsportieve fout, 2 vrije worpen + inname bal 7 d Diskwalificerende fout, 2 vrije worpen + inname bal 7 c Technische fout Coach, 2 vrije worpen + inname bal 7 b Technische fout Bank (fout bij coach opschrijven), 2 vrije worpen + inname bal

8 Pauze Voordat de pauze begint dien je de eerste helft af te sluiten door een lijn langs de fouten te zetten en de kolom A en B te wisselen Na de pauze wisselen de teams van helft en spelen de andere kant op

9 BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x A. Punt W. Klok S. Klok 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper A B X Streep de eerste helft af Wissel kolom A en B. Zet de scores neer en nogmaals een lijn B A PAUZE x x

10 De derde en vierde periode Schrijf de derde periode met een donkere kleur pen, liefst blauw en de vierde weer met een lichtere kleur; groen In de derde periode spelen de teams de andere kant op, dit is op de wedstrijdsheet ook zo. Je kunt gewoon in de kolom doorschrijven.

11 XX X x x BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x A. Punt W. Klok S. Klok 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper A B X B A In de derde periode alles in blauw schrijven B A Schrijf de laatste periode met een andere kleur (groen) Zet een streep onder de periode. Omcirkel de laatste scores. Vul bij scores de PERIODEscores in (pas op met driepunters) Laatste periode afsluiten. Omcirkel de laatste scores. Vul bij scores de PERIODEscores in (pas op met driepunters) Oh ja, er zijn ook nog Time- outs. Ieder team mag time outs aanvragen, vul de minuut in

12 Einde wedstrijd Aan het einde van de wedstrijd wordt de sheet gesloten Zorg ervoor dat er geen veranderingen meer gemaakt kunnen worden Controleer of ALLES is ingevuld Laat iedereen ondertekenen Iedere fout op de sheet is een boete en kost de club geld!

13 XX X x x BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x 2000Wj161E BD 16: H. Scheids T. Scheids HOUTEN BC Woodpeckers Uxx_x BC Tegenstander Uxx_x A. Punt W. Klok S. Klok 001 Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler Speler H. Schreeuw 010 V. Herrie 456 V. Erliezer D. Winner G. Fout S. Dunk Z. de Beste K. Briljant B. Asket S. de Kleijne R. Ustige 577 R. Oeper A B X B A B A Afsluiten van de sheet Noteer eerst de eindstand en zet een dubbele streep De kolommen in het scoreverloop afkruizen Fouten bij spelers en coachesafstrepen Time-outs afstrepen Extra tijd bij scores afstrepen Einduitslag en naam winnend team invullen BC Woodpeckers Uxx_x Scheidsrechters laten tekenen Sheets uitdelen: Witte in wedstrijdkast Roze winnend team Geel verliezend team Sheets uitdelen: Witte in wedstrijdkast Roze winnend team Geel verliezend team

14

15 INFO Tot zover het invullen van de sheet Mocht je vragen hebben kun je op de site van de bond kijken.

16 Wanneer begint de wedstrijdklok te lopen? Sprongbal: zodra de bal geraakt wordt door één van de springende spelers Op het “Tijd in” teken van de scheidsrechter Inworp: zodra een veldspeler de bal raakt Vrije worp: na de laatste vrije worp als bij de inworp Vrije worp: als de laatste vrije worp gemist wordt, gaat de klok weer lopen zodra de bal door een veldspeler aangeraakt wordt Na een score loopt de klok gewoon door, behalve bij de laatste 2 minuten in de laatste periode De klok stopt altijd bij een fluitsignaal van de scheidsrechter

17 De Pijl: De pijl geeft de speelrichting aan van het team dat balbezit krijgt bij een sprongbal. Alleen bij aanvang van de wedstrijd is er een “echte” sprongbal, daarna geldt de pijl. De pijl wordt in de tegenovergestelde richting gezet van de speelrichting van het team dat de sprongbal wint. Opletten: De pijl geeft de speelrichting aan, niet de positie van de bank. De pijl moet omgezet worden na iedere sprongbal situatie. Voor aanvang van de 2e helft moet de pijl omgezet worden (ploegen wisselen van speelrichting).

18 Time out: De Time out kan pas toegekend worden als deze aangevraagd is. Deze kan starten: Bij ieder fluitsignaal Bij een score door de tegenstander van het team dat het aangevraagd heeft Na de geslaagde laatste vrijeworp (kan ook 1 bonus zijn) Ieder team heeft 2 time outs voor de eerste helft en 3 voor de tweede helft. Bij over time komt er per over time 1 time out bij. Bij lage basket teams die volgens de miniregels spelen (o.a. slangwissel) zijn er geen time outs. Er zijn uitzonderingen, maar dat is bij het betreffende team bekend.

19 Wisselmogelijkheden: Alle wissel dienen bij de tafel aangevraagd te worden. Gewisseld kan worden bij: Ieder fluitsignaal Een geslaagde laatste vrije worp (kan ook 1 bonus zijn) De laatste 2 minuten van de 4e periode na een score van de tegenpartij De beschreven wisselmogelijkheden, zijn niet van toepassing voor lage basket teams. De uitzonderingen hierop zijn bij de betreffende teams bekend.

20 24-seconden klok: Schotklok gaat lopen zodra een team in balbezit is. Stopt bij ieder fluitsignaal. Niet terug zetten als de ploeg – nadat de bal is uitgegaan – balbezit houdt. Niet terugzetten na uitbal na schotblok. Niet terugzetten als de ploeg die balbezit krijgt als gevolg van een “sprongbal” dezelfde is als de ploeg die balbezit had. De schotklok gaat naar 24 seconden indien: Er een wisseling is van het team dat balbezit heeft, turnover, steal of een sprongbal waarbij de ploeg die balbezig krijgt een andere ploeg is dan die balbezit had. Er na een schotpoging, waarbij de ring geraakt moet zijn en er een verdedigende rebound gepakt wordt. De klok gaat lopen zodra de bal in handen is. Er op de verdedigende helft voetbal of een fout gemaakt wordt, van het aanvallende team. De schotklok gaat naar 14 seconden, indien: Er een fout of voetbal gemaakt wordt op de aanvallende helft, van het aanvallende team. Er na een schotpoging, waarbij de ring geraakt moet zijn en er een aanvallende rebound gepakt wordt. De klok gaat lopen zodra de bal in handen is.

21 Scheidsrechter gebaren

22

23

24

25 Bedankt voor uw aandacht Versie


Download ppt "Tafelcursus BC Woodpeckers Seizoen 2016 - 2017. Agenda Invullen van het formulier Hoge Basket incl. enkele spelregels Wanneer gaat klok lopen? De Pijl."

Verwante presentaties


Ads door Google