De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Londerzeelse Dunkers Infoavond Ploegverantwoordelijke Spelregels Basketbal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Londerzeelse Dunkers Infoavond Ploegverantwoordelijke Spelregels Basketbal."— Transcript van de presentatie:

1 Londerzeelse Dunkers Infoavond Ploegverantwoordelijke Spelregels Basketbal

2 Agenda  Regels Regels  Kort overzicht  Signalen scheidsrechter  Officials Officials  Ploegafgevaardigde (PV)  Tijdopnemer (TO)  Scoreopnemer (SO)  24” operator (24O)  Den Boek Den Boek Londerzeelse Dunkers - Infoavond 2

3 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 3 Regels  Enkele belangrijke begrippen  Aanvallende ploeg Ploeg in balbezit  Verdedigende ploeg Ploeg niet in balbezit  Balbezit Controle over de bal  “Levende” bal Na aanraking door speler  Scheidsrechters Personen die steeds gelijk hebben!

4 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 4 Regels  Het speelveld  Middencirkel  3-punten lijn  Bucket

5 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 5 Regels  Nummers  Scheidsrechter geeft nummers aan met handgebaren

6 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 6 Regels  Wedstrijd  4 quarters van 10 minuten  Microben en prémicroben:  8 periodes van 4 minuten  2 periodes per quarter  Tussen 1 ste en 2 de quarter (periode) 2 minuten rust  Tussen 2 de en 3 de quarter 10 minuten rust (seniors 15 minuten)  Tussen 3 de en 4 de quarter (periode) 2 minuten rust  Gelijke stand  Geen verlengingen in competitiewedstrijden jeugd  Wel verlengingen in competitiewedstrijden seniors  Wel verlengingen in bekerwedstrijden

7 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 7 Regels  Klok  Klok start op teken van scheidsrechter  Let op: pas als de bal levend wordt  Klok loopt door bij doelpunt

8 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 8 Regels  Klok  Klok stopt op fluitsignaal + teken van scheidsrechter  Klok stopt bij doelpunt in de laatste 2 minuten van de wedstrijd (4de quarter)!

9 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 9 Regels  Klok  24” klok start  Bij controle over de bal door een team  24” klok herstart (reset)  Bij doelpoging en bal raakt de ring  Controle over bal door andere team  Op teken van de scheidsrechter (na voetfout)

10 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 10 Regels  “Sprongbal” of “tussen twee”  Bij start van elke helft  Tijdens de wedstrijd: alternerend balbezit  SO of TO zetten pijl  Richtingspeelt  Richting waarin team speelt dat bij opsprong de bal niet heeft  Richting waarin team speelt dat de “sprongbal” tegen krijgt

11 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 11 Regels  Tijdfouten  3” in bucket bij ontvangen bal  5” voor inwerpen

12 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 12 Regels  Tijdfouten  8” op verdedigende helft  24” alvorens een doelpoging te doen (= bal raakt de ring)  Let op  Let op: de 24” en de 8” regel lopen tegelijk  8” om over middellijn te gaan  tijdens de 8” loopt de 24” shotklok mee

13 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 13 Regels  Score  1 punt – bij vrije worp  2 punten – bij velddoelpunt binnen 3 meter zone

14 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 14 Regels  Score  3 punten – bij velddoelpunt buiten 3 meter zone  Scheidrechter geeft poging aan  Scheidrechter geeft punt aan

15 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 15 Regels  Time-out  Coach vraag aan tafel  Tafel geeft aan met signaal  Scheidsrechter bevestigt  Time-out duurt 1 minuut  TO houdt de tijd bij  TO toont na 50”aan scheidsrechter dat nog 10” resten (toont 10 vingers)  TO geeft sein nadat 1’ voorbij is

16 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 16 Regels  Time-out  Elke coach heeft  2 time-outs in 1 ste helft  3 time-outs in 2 de helft niet overgedragen  Niet gebruikte time-outs van 1ste helft worden niet overgedragen

17 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 17 Regels  Vervanging  Speler zit klaar en vraagt aan de tafel  Tafel geeft aan met signaal  Scheidsrechter bevestigt  Geeft vervanging aan  Geeft vervanger toelating om op het veld te komen  Toegelaten als spel stil ligt  Microben en prémicroben geen vervanging tijdens wedstrijd

18 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 18 Regels  Bal uit  Bal over zijlijn  Geen Persoonlijke fout (P) – bal voor ploeg die bal niet laatst raakte

19 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 19 Regels  Loopfout  Speler loopt met de bal: zet meer dan 2 stappen zonder te dribbelen.  Geen P – bal voor verdedigende ploeg

20 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 20 Regels  Dribbelfout  Speler  Stopt met dribbelen  Neemt bal in de handen  Dribbelt verder  Let op! Discussie bij aannemen bal!  Speler draagt de bal te lang tussen twee dribbels  Speler dribbelt met 2 handen tegelijk  Geen P – bal voor verdedigende ploeg

21 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 21 Regels  Terugkeren  Bal gaat van aanvallende helft terug naar verdedigende helft  Geen P – bal voor verdedigende ploeg

22 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 22 Regels  Voetfout  Verdedigende speler raakt (en hindert) bal met de voet  Geen P – bal voor aanvallende ploeg

23 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 23 Regels  Verdedigende fout  Aanraken van speler die doelpoging doet  P + teamfout (TmF) – bal voor aanvallende ploeg

24 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 24 Regels  Verdedigende fout  Aanvallende speler hinderen  Beweging van lichaam  Vasthouden  P + TmF – bal voor aanvallende ploeg

25 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 25 Regels  Verdedigende fout  Duwen van aanvallende speler  P + TmF– bal voor aanvallende ploeg

26 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 26 Regels  Vrije worpen  Als fout gemaakt wordt op speler die doelpoging doet  Geen score  3 vrije worpen  of 2 vrije worpen  Score  Score telt (3 of 2 punten)  1 bonus vrije worp

27 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 27 Regels  Vrije worpen  Scheidrechter geeft als laatste teken het aantal vrije worpen aan (1, 2 of 3)

28 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 28 Regels  Aanvallende fout  Wegduwen door aanvallende speler  Zonder bal  Lopen tegen stilstaande verdediger  Stilstaan = beide voeten op de grond  Ook als aanvallende speler springt  P + TmF– bal voor verdedigende ploeg

29 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 29 Regels  Aanvallende fout  Wegduwen door aanvallende speler  Met bal  Lopen tegen stilstaande verdediger  Ook als aanvallende speler springt  P + TmF– bal voor verdedigende ploeg

30 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 30 Regels  Technische fout speler (T)  Oordeel scheidsrechter  Overmatig reclameren  Onsportief gedrag  Uitdagend gedrag  Beledigen van scheidsrechters, tegenspelers of publiek  P + TmF + 1 vrije worp voor tegenstander + balbezit tegenstander

31 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 31 Regels  Technische fout coach (C)  Oordeel scheidsrechter  T door coach  P + TmF + 2 vrije worpen voor tegenstander + balbezit tegenstander

32 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 32 Regels  Technische fout “bank” (B)  Oordeel scheidsrechter  T door speler op de bank  T door speler die 5 de fout heeft gekregen  P + TmF + 2 vrije worpen voor tegenstander + balbezit tegenstander

33 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 33 Regels  Dubbele fout  Scheidsrechter bestraft 2 spelers die tegelijk een fout begaan hebben  P + TmF voor beide spelers en teams  Scheidsrechter geeft verdere sancties aan

34 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 34 Regels  Onsportieve fout (U)  Oordeel scheidsrechter  P + TmF + 2 (of 3) vrijworpen voor tegenstander + balbezit tegenstander

35 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 35 Regels  Diskwalificerende fout (D)  Oordeel scheidsrechter  P + TmF + 2 vrijworpen voor tegenstander + speler uitgesloten + balbezit tegenstander

36 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 36 Regels  Speciale gevallen  Vechten (F)  Vergissing scheidsrechter  Twijfel over tekens, nummer speler  …  Blijf rustig!  Roep scheidsrechter naar de tafel en vraag om overleg

37 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 37 Regels  Persoonlijke Fouten  De SO toont na elke persoonlijke fout hoeveel fouten de laatst bestrafte speler heeft  Bordje met nummer duidelijk tonen  Praktijk voor jeugdwedstrijden: coach attent maken vanaf dat een speler zijn 3de fout heeft opgelopen 5moetworden vervangen  Speler met 5 persoonlijke fouten (P, T of U) moet worden vervangen en mag niet verder meespelen  mag verder op de bank blijven  Speler met 5 fouten kan nog een technische fout tegen krijgen!! Deze is dan voor de coach (B).

38 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 38 Regels  Uitsluitingen zaal verlaten  Coach met 2 T of 3B of 1 T + 2B moet de zaal verlaten. Team gaat verder zonder coach  Gediskwalificeerde spelers (D) moeten de zaal verlaten.  Kan ook voor toeschouwers en officials.  Gedragbelangrijk  Gedrag na uitsluiting is belangrijk en bepaalt mee de straf die een speler, coach of club krijgt.  Ga je achteraf steeds excuseren bij de scheidsrechters! Rechterlijke Raad  Elke uitsluiting wordt beoordeelt door de Rechterlijke Raad die eventueel bijkomende sancties uitspreekt. Rechterlijke Raad  Elke uitsluiting impliceert een boete voor de club + betalen van behandelingskosten van de Rechterlijke Raad

39 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 39 Regels  Teamfouten  Bij 4de teamfout in elke periode  Rode vlag  Rode vlag langs kant van bank van team met 4 teamfouten recht zetten  Elke volgende fout: 2 vrije worpen (noteren als P 2 )  Uitzondering: aanvallende fout: geen vrije worpen  Bij begin nieuwe periode: vlag terug neerleggen

40 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 40 Officials tijdens  Officials = officiële functie tijdens de wedstrijden  Ploegverantwoordelijke (PV) Deleg.  Tijdopnemer (TO) timekeeper  Scoreopnemer (SO) scorekeeper  24” Operator (24O) 24” operator  Verplicht vanaf Pupillen binnen de club  Bij de Dunkers = extra functie binnen de club  Ploegbegeleider = begeleidt het team  Kan PV, TO, SO, … zijn tijdens wedstrijd  Is aanspreekpunt voor en van het team tegenover coach en bestuur  Draagt zorg voor de uitrusting  Duidt speler aan die wedstrijdverslag maakt

41 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 41 Officials  Alle officials  Moeten aangesloten zijn en hebben lidkaart VBL (kopie) bij.  Bij de Dunkers zitten deze in het mapje van de ploegbegeleider  Zitten aan de tafel ter hoogte van de middellijn (niet de PV!)  3 officials voor de thuisploeg (PV – TO – 24O)  2 officials voor de bezoekende ploeg (PV – SO)

42 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 42 Officials  Ploegafgevaardigde (PV)  Ontvangt tegenstanders en scheidsrechters  Stelt zich aan de scheidsrechters voor als PV  Vult wedstrijdblad in en toont de licenties en attesten  Wijst c.q. vraagt kleedkamers  Zorgt voor voorbeeldig gedrag van alle Dunkers in de ploeg (spelers, coach, ook supporters!)  Moet aanwezig zijn in de buurt van het veld  Mag niet aan de kant van de tafel aanwezig zijn tenzij de scheidsrechter dit vraagt

43 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 43 Officials  Tijdopnemer (TO)  Bedient de klok  Is official van de thuisploeg  Zit links aan de tafel  Geeft Time-out aan  Doet teken time-out  Duidt aan welk team de time-out vraagt  Geeft vervanging aan  Doet teken vervanging  Duidt speler(s) aan die vervangen

44 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 44 Officials  Score-opnemer (SO)  Houdt het wedstrijdblad (den Boek) bij  Is official van de bezoekende ploeg  Zit in het midden van de tafel (of rechts)  Geeft Time-out aan  Doet teken time-out  Duidt aan welk team de time-out vraagt  Geeft vervanging aan  Doet teken vervanging  Duidt speler(s) aan die vervangen

45 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 45 Officials  24” operator (24O)  Houdt de “shotklok” bij  Is official van de thuisploeg  Zit rechts aan de tafel

46 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 46 Den Boek  Basisprincipes  Administratieve gedeelte wordt vooraf ingevuld en gecontroleerd  Wedstrijdgedeelte  Invullen tijdens het spel  Invullen wat scheidsrechter aanduidt  Bij twijfel: vraag aan de scheidsrechter  Bij vergissing van de scheidsrechter: overleg met de scheidsrechter  Bij vergissing van de tafel: overleg met de scheidsrechter

47 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 47 Den Boek  Scoreblad  Elke quarter in een andere kleur blauw  Vooraf invullen in blauw rood  Q1 in rood zwart  Q2 in zwart  Q3 in groen blauw  Q4 in blauw  4 bladen zie rechts onderaan elk blad  Wit  Wit = voor de bond = na wedstrijd bij Luc Verdickt (Meerstraat 151)  Groen = idem; tenzij scheidsrechter het meeneemt bij klacht  Geel  Geel = voor team B: mee te geven met coach bezoekers  Rood  Rood = voor team A: mee te geven met coach thuisploeg

48 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 48 Den Boek  Voor de wedstrijd  Invullen 20’ voor aanvang van de wedstrijd  Thuisploeg vult de hoofding in  Team A = thuisploeg  Wedstrijdnummer (zie kalender op de website)  Tijd = tijd waarop wedstrijd effectief start!  Scheidsrechters vullen zelf hun namen in

49 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 49 Den Boek  Voor de wedstrijd  Namen officials invullen  Iedere ploeg voor zich  Deleg. A = PV thuisploeg Verdickt J. (61)  Achter de naam het geboortejaarvb Verdickt J. (61)  Streepje bij afwezige official

50 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 50 Den Boek  Voor de wedstrijd  Elke official vult zijn kostenvergoeding in  Scheidsrechters: (d.i. Referee en Umpire)  Travel (verplaatsing) = per verplaatsing  Vergoeding = per wedstrijd  Andere officials: geen vergoeding

51 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 51 Den Boek  Voor de wedstrijd  Elke PV vult in  Team A/B: Londerzeelse Dunkers  Mat: 2464  Naam + voorletter van spelers + nummer in opklimmende volgorde! (cap)  Vermelding (cap) bij de kapitein van de ploeg  Licence no. = geboortejaar  Naam coach (+ geboortejaar) + ev. assistent coach

52 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 52 Den Boek  Voor de wedstrijd  Elke PV vult in  Maximaal aantal spelers: 12  Ongebruikte vakken doorstrepen nadat de wedstrijd gestart is  Scheidsrechters controleren namen + licenties + dokters- attesten (mapje PV)  Ontbreken = boete

53 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 53 Den Boek  Voor de wedstrijd  10’ voor start van de wedstrijd  Elke coach  geeft OK voor namen en nummers en parafeert achter zijn naam X  Duidt met X de 5 starters aan (basis-5)  De SO moet hier meestal zelf voor naar de coaches gaan

54 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 54 Den Boek  Start van de wedstrijd  SO omcirkelt de starters bij aanvang van de wedstrijd (in kleur van Q1)  Controle basis-5: correcte spelers op terrein? kwetsuur  Enkel bij kwetsuur mag de basis-5 gewijzigd worden

55 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 55 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO duidt aan welke speler op het terrein komt (vervanging) in de kleur van de periode!  Microben en prémicroben: aanduiden bij aanvang van elke periode

56 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 56 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO houdt de score bij  Bij vrije worpen: 1 punt   over de score  Nummer van de speler die scoort noteren

57 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 57 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO houdt de score bij  Bij velddoelpunt binnen 3- punten lijn: 2 punten   door de score  Nummer van de speler die scoort noteren

58 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 58 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO houdt de score bij  Bij velddoelpunt buiten 3- punten lijn: 3 punten   door de score  Nummer van de speler die scoort noteren en omcirkelen  3 punter kan pas vanaf Pupillen!

59 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 59 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO sluit na elke periode score af  Lijn onder score  Score omcirkelen

60 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 60 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO sluit na elke periode score af  Score onderaan vermelden score per periodeNIETtussenstand  Let op: score per periode!! NIET de tussenstand

61 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 61 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO duidt de time-outs aan  Zet in vakje de wedstrijdminuut waarin de time-out werd gevraagd  Na elke helft de niet gebruikte time-outs ongeldig maken

62 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 62 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO duidt de fouten van de spelers aan  Met aantal vrije worpen  P = geen vrije worpen  P 1 = met 1 vrije worp  P 2 = met 2 vrije worpen  P 3 = met 3 vrije worpen  SO duidt de teamfouten aan

63 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 63 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  Technische fout  T 2 bij speler  C 2 bij coach of B 2 bij coach als TF voor “de bank”  Dubbele fout  P n bij beide bestrafte spelers aanduiden  Onsportieve fout  U 2 bij speler (of coach)  Diskwalificerende fout  D 2 bij speler (of coach)

64 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 64 Den Boek  Tijdens de wedstrijd  SO sluit na elke periode de fouten af  In kleur van periode vakjes afbakenen

65 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 65 Den Boek  Na de wedstrijd  SO sluit de scoresheet af  Dubbele streep onder eindscore  Eindscore omcirkelen  Alle  Alle ongebruikte vakjes ongeldig maken  Score  Teamfouten  Spelers fouten  Time-outs  …

66 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 66 Den Boek  Na de wedstrijd  SO sluit de scoresheet af  Eindstand onderaan vermelden  Winnende team onderaan vermelden  Bij klacht: kapitein van team dat klacht neerlegt tekent onderaan

67 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 67 Den Boek  Na de wedstrijd  Als scoresheet volledig afgesloten is legt SO deze voor aan de scheidsrechter  Scheidsrechter controleert en tekent  Iedereen krijgt zijn exemplaar  Daarna geen wijzigingen meer toegelaten!

68 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 68 Den Boek  Extra bij Benjamins  Geen  Geen 3-punters  Geen  Geen 24” regel  Wel  Wel 8” regel  Wel  Wel 3” regel (gewoon toe te passen!) gespeeldgerust  Elke speler moet gespeeld en gerust hebben:  Spelen aanduiden met X op scoresheet bij Player In  Rusten aanduiden met R op scoresheet bij Player In 140  Als score 140 bereikt: verder invullen niet meer verplicht  Verder invullen mag door gebruik van kolom van andere team  Begin bij 106  Als terug tot 140: verder doen in kolom andere team bij 71

69 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 69 Den Boek  Extra bij Microben en Prémicroben  Geen  Geen 3-punters  Geen  Geen 24” regel  Geen  Geen 8” regel  Welsoepel  Wel 3” regel (soepel toe te passen!)  Teamfouten gelden per quarter = 2 periodes van 4’

70 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 70 Den Boek  Extra bij Microben en Prémicroben  Score per quarter in andere kolom bijhouden  Telkens van boven beginnen  Bij 35: niet langer aantekenen – dit team wint de quarter  Onderaan:  Gewonnen quarter = 3 punten  Verloren quarter = 1 punt  Gelijke stand = 2 punten  Eindstand = som van de quarters (vb: 12 – 4 of 8 – 8 …)

71 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 71 Den Boek  Extra bij Microben en Prémicroben  Elke speler moet 3 periodes gespeeld  Minstens 3 periodes gespeeld hebben  Minimaal 1 voor en 1 na de rust 2 periodes gerust  Minstens 2 periodes gerust hebben  Waarvan 1 voor en 1 na de rust

72 Londerzeelse Dunkers - Infoavond 72 Den Boek  Extra bij Microben en Prémicroben  Speel- en rustperiodes bijhouden op apart aantekenblad  zit bij in tas bij den Boek  Noteren van periodenummer waarin gespeeld c.q. gerust wordt


Download ppt "Londerzeelse Dunkers Infoavond Ploegverantwoordelijke Spelregels Basketbal."

Verwante presentaties


Ads door Google