De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht

2 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 2 Our expertise ►Traffic & Mobility: consultancy – planning – management ►Respons to economical, social and sustainable criteria ►Change Management next to theoretical studies ►Urban mobility plans, company mobility plans, in house consulting, parking studies,, incidence studies… ►15 consultants, Gent & Brussels ►Board: VAB – Taxistop – Taximmo

3 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 3

4 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 4

5 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 5 Traject - VAB ►Onderzoek rekeningrijden ►Bike of the Year ►Onderzoek woon-werkverkeer ►Bedrijfsvervoerplan (mobiscan) VAB

6 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 6 Methodologie Startoverleg Analyse bereikbaarheidsprofiel Analyse mobiliteitsprofiel Opmaak ontwerp-actieplan Presentatie Mobiscan WerknemersbevragingInterne workshops Gepersonaliseerd reisadvies Mobiliteitsstands ?

7 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 7 Aanleiding mobiliteitsstudie ►VAB heeft een voorbeeldfunctie en wil zich als multimodale mobiliteitsclub in de markt zetten ►VAB wil werknemers sensibiliseren i.v.m. thuiswerk, glijdende werkuren… ►Huidig bedrijfsvervoerplan dateert van 2008

8 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 8 Conclusies bereikbaarheidsprofiel Vervoermiddel Te voet  Zebrapad vlakbij ingang  Niet overal voetpaden aanwezig & kwaliteit beperkt Fiets  Meestal fietspaden aanwezig  Degelijke fietsenstalling en faciliteiten voor werknemers  Kwaliteit fietspaden beperkt  Geen degelijke fietsenstalling voor bezoekers & jobstudenten Bus/tram  Bushalte vlakbij  Tramhalte op 1,2 km  Beperkt busaanbod Trein  Treinstation op 600m  Beperkte bediening aan station Zwijndrecht Auto  Gratis parkeeraanbod op terrein en in onmiddellijke omgeving  Oplaadpalen voor elektrische wagens  Onvoldoende parkeercapaciteit  Congestiegevoelig (E17)

9 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 9

10 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 10

11 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 11 Conclusies mobiliteitsprofiel ►275-tal vaste werknemers ►Veel verschillende uurroosters ►70% werkt overdag: aankomstpiek rond 9u - vertrekpiek rond 17u15 ►Vnl. lokale rekrutering ►Bijna de helft woont in Antwerpen, Beveren of Zwijndrecht ►Modal split ►Bijna 80% komt met de wagen (ook kortere afstanden) ►1 op 6 fietst (ook langere afstanden) ►90% maakt nooit dienstverplaatsingen

12 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 12 Mogelijke modal shift ►Grootste potentieel ►Fiets (+ e-fiets), trein & carpool

13 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 13 Theoretisch potentieel ►Fietspotentieel ►Alle autogebruikers binnen een straal van 10km van de site ►86 medewerkers: 70 met eigen wagen + 16 met bedrijfswagen  Woon-werkafstand: 35 <5km  gewone fiets + 51 <5-10km  e-fiets ►Bus-/trampotentieel ►Autogebruikers <500m van bus/tram met rechtstreekse verbinding naar de site (bus 87 en tram 3) ►16 medewerkers: met eigen wagen ►Treinpotentieel ►Autogebruikers <3km van station rechtstreekse naar station Zwijndrecht ►54 medewerkers: 39 met eigen wagen + 15 met bedrijfswagen ►Carpoolpotentieel ►Alle autogebruikers op minimum 10km van de site ►Rekening houdend met de woonplaats + reisweg  Hoe langer de afstand, hoe groter de bereidheid om omwegen te maken

14 Enkele opvallende resultaten uit de personeelsbevraging Mobiliteitsenquête 2016

15 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 15 62% respons (gemiddeld)

16 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 16 Verplaatsing naar het werk ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie ►Meer dan 1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing ►Meer dan 3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen

17 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 17 Hoofdvervoermiddel naar het werk en voor dienstverplaatsingen ►Verschillende werknemers carpoolen ►3 werknemers komen met een elektrische fiets Hoofdvervoermiddel#% Eigen wagen (alleen)6340,9% Eigen wagen (gezin)63,9% Eigen wagen (carpool)63,9% Bedrijfswagen (alleen)4428,6% Bedrijfswagen (gezin)0 Bedrijfswagen (carpool)10,6% Trein74,5% Personeelsvervoer10,6% Bus, metro, tram53,2% Motorfiets21,3% Bromfiets0 E-fiets31,9% Fiets159,7% Te voet10,6% Andere0 Totaal154100,0% (n=154)

18 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 18 2 de hoofdvervoermiddel ►40% gebruikt soms een ander vervoermiddel ►Vnl. de fiets en openbaar vervoer (n=148) (n=154)

19 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 19 Mobiliteitshouding/-gedrag ►50% van de werknemers staat niet open voor lager autogebruik ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken (n=145)

20 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 20 Stadia in gedragsverandering 50% 16% 9%9% 6% 2% 17%

21 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 21 Mening over openbaar vervoer ►Belangrijkste maatregel(en) om OV (vaker) te gebruiken ►Goede verbinding ►Ook interesse in gratis abonnement of pendelfiets (n=96-118)

22 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 22 Mening over de fiets ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) naar het werk te fietsen ►Gratis (elektrische) fiets ter beschikking krijgen ►Extra dag verlof of fietsvergoeding van €0,22/km (n=92-102)

23 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 23 Mening over carpooling ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) te carpoolen ►Carpoolmatching ►Fiscale vrijstelling toekennen aan carpoolers ►Omnium autoverzekering voor woon-werkverplaatsing (n=87-107)

24 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 24 Concepten “anders werken” ►De meeste werknemers staan open voor glijdende uren & thuiswerk ►Reden: Minder tijdverlies, efficiënter kunnen werken & balans privé-werk ►85% zou het kunnen plaatsen dat slechts sommige collega’s/ afdelingen de mogelijkheid krijgen voor glijdende uren of thuiswerk en anderen niet (n=144) (n=147)

25 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 25 Ander vervoermiddel & anders werken ►Medewerkers staan het meest open voor modal shift richting de fiets ►Medewerkers staan nog meer open voor concepten “anders werken”

26 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 26 Wist je dat…? ►8 op 10 wil meer weten over de “gegarandeerde thuisrit” ►7 op 10 heeft interesse in het “herstelmateriaal voor de fiets” ►1 op 2 heeft interesse in “’beperkte aanpassing werkuren” ►4 op 10 heeft interesse in “een extra verlofdag voor ov-gebruikers” (n= )

27 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 27 Conclusies ►Verplaatsingsgedrag ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie  >1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing  >3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen ►70% komt alleen met de wagen (& 30% parkeert niet op parking VAB) ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken ►Maatregelen voor een modal shift ►Openbaar vervoer: gratis abonnement + pendelfiets ►Fiets: e-fiets + dag verlof + fietsvergoeding €0,22/km + fietsbijstand ►Carpooling: carpoolmatching + fiscale vrijstelling + Omnium verzekering ►56-70% staat open voor glijdende uren & thuiswerk ►80% kan het plaatsen dat dit niet voor iedereen mogelijk zou zijn

28 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 28 Ontwerp-actieplan o Promotie bestaande diensten o Opmaak bereikbaarheidsinfo o Carpoolmatching o Fiscaal voordeel voor carpoolers o Cursus defensief en milieuvriendelijk rijden Quick wins realiseren o Aanstellen mobiliteitscoördinator / contactpersoon mobiliteit o Bedrijfsfietsen ter beschikking stellen o Fietsvergoeding verhogen tot €0,22/km Basismaatregelen invoeren o Sensibiliserings- campagne o Fietsaccessoires aanbieden o Flexibele terugbetaling openbaar vervoer o Derdebetalerssysteem Flankerende maatregelen o Invoeren thuiswerk (& glijdende uren) o Combinatie vergoedingen mogelijk maken (ook voor bedrijfswagen) o Extra dag verlof voor fietsers & carpoolers? o Omniumverzekering voor carpoolers o Green car policy Verder uitwerken, onderzoeken op lange(re) termijn

29 Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 29 Maria Hendrikaplein 65CTheresianenstraat Gent1000 Brussel


Download ppt "Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google