De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Woontest Ridderkerk In opdracht van: BVR Door: The SmartAgent Company Ridderkerk, 21 december 2009 Paul Fuchs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Woontest Ridderkerk In opdracht van: BVR Door: The SmartAgent Company Ridderkerk, 21 december 2009 Paul Fuchs."— Transcript van de presentatie:

1 Woontest Ridderkerk In opdracht van: BVR Door: The SmartAgent Company Ridderkerk, 21 december 2009 Paul Fuchs

2 Belevingsonderzoek Het BSR model

3 De vier werelden

4

5 Consument –Groepsgerichte (gele en groene) belevingswereld dominant aanwezig (samen 64%) –Gele belevingswereld is oververtegenwoordigd t.o.v regio Rotterdam –Rode belevingswereld is juist ondervertegenwoordigd

6 Profiel ‘Ridderkerker’ –Leuke dingen ondernemen met vrienden; –Maar ook gesteld op rust en privacy.

7 Belevingswerelden in beeld

8 C L ocatie P roduct Identiteit L ocatie Identiteit

9 Woonmilieu ‘Woonwijk-gevoel’ overheerst, er is meer vraag naar een rustig stedelijk woonmilieu.

10 Woonsfeer Behoefte aan meer gezelligheid. Maar wel met tot op bepaalde hoogte (genormeerd) want men heeft ook behoefte aan een eigen plek en bescherming. Niet het ‘grote stad’-gevoel.

11 Samenleven en BSR

12 Samenleven Een dorps- en buurtsfeer, waar men regelmatig contact met elkaar heeft, maar een deel van de respondenten heeft ook behoefte aan een privéwijk (ons soort mensen).

13 De wijken met elkaar vergeleken RidderkerkCentrumWestOostDrievlietHet ZandSlikkerveerBolnes Rijsoord/ Oostendam onderlinge omgang37%32%36%35%46%33%40%29%41% voorzieningen32%34%25%33% 42% 37%36%28% 9% groene uitstraling46% 35%73% 43%56%39%47%41%38% buurtoordeel37%29%41%31% 48% 46%44% 25% 39% veiligheid45%43%45%42%45% 64% 55% 28% 47% woning52%42%65%45%62% 68% 47%49%53% verbondenheid22%17%19% 14% 24%18%25%22% 37% TOTAALOORDEEL43%34% 57% 35%53% 61% 45%35%39%

14 Buurtoordeel * buurtontwikkeling

15 C L ocatie P roduct Identiteit P roduct Identiteit

16 Beoordeling woning –Meest enthousiast: West, Drievliet en Het Zand –Minst enthousiast: Centrum (met name m.b.t. uitrustingsniveau van keuken en sanitair) –Ook in Oost is men minder enthousiast (gebrek aan parkeerruimte en aanpassingsmogelijk heden i.v.m. ouder worden) % top 2 box

17 Woningtransacties in 2008 –De helft van alle transacties vindt plaats in het segment tot € 200K –Ruim 80% van alle transacties vindt plaats in het segment tot € 250K –Gemiddelde transactieprijs: EGW: ca € ,- MGW:ca € ,-

18 Koopprijzen (II) –Onderstaande grafiek geeft weer wat mensen bereid zijn te betalen voor een egw of een mgw –De 50%-lijn bevindt zich op respectievelijk 260K en 220K Ca. € 220K Ca. € 260K

19 Transformatieopgave voor de toekomst

20 Identiteit Ridderkerk Ego Vitaliteit Bescherming Controle Harmonie Extravert/uitleven Naar buiten gericht Introvert/onderdrukken Naar binnen gericht Groep RK ‘09

21 Identiteit 2020 De huidige jongeren moeten hoe dan ook voor Ridderkerk behouden blijven!! Kanttekening: Bij deze doorrekening is geen rekening gehouden met migratiecijfers. 37% 27% 25% 26% 12% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Huidige verdeling2020 Bron: Primos Prognose 2008

22 Identiteit 2020 Ego Vitaliteit Bescherming Controle Harmonie Extravert/uitleven Naar buiten gericht Introvert/onderdrukken Naar binnen gericht Groep “het gezellige en mooie dorp aan de rivier” RK ‘20

23 Ontwikkeling woningvoorraad –Forse vraag naar woningen voor ouderen en appartementen. Prijscorrectie:> 350K> 140K > €350,- > 140K > €250,-

24 Productsegmenten gebaseerd op woonwensen

25 Productsegmenten

26 Lime (36%) –Veelal ouderen vanaf (55 jaar) –Gele en groene leefstijl dominant –Bescheiden inkomen –Huidig woningtype: EGW; maar behoefte aan woning bestemd voor senioren (of appartement) –Wens voor een huurwoning (max. € 500 p.m.)

27 Lichtblauw (23%) –Jonger (veelal tussen de jaar) –Gezinnen met kinderen –Blauwe leefstijl dominant –Kapitaalkrachtiger –Huidig woningtype: EGW; beperkt behoefte vervolgstap –Wens voor een koopwoning (max. € ) –Voorzieningen: basisschool, sport- en speelplaatsen –Normatief: “We doen het zoals het hoort”

28 Geel (20%) –Relatief jong –Gezinnen met kinderen –Gele leefstijl dominant –Huidig woningtype: EGW; maar behoefte aan: grotere en ruimere woning binnen zelfde segment –Wens voor een koopwoning (€ tot € ) –Gezelligheid staat centraal: sociale contacten in de buurt zijn een must

29 Blauw (14%) –Leeftijd veelal tussen de 45 en 65 jaar –Kinderen zijn vaak de deur uit –Blauwe leefstijl dominant, groen in mindere mate –Kapitaalkrachtig –Huidig woningtype: Tweekapper of vrijstaande woning; maar een deel overweegt een appartement (een seniorenwoning is nog te ver weg) –Wens voor een koopwoning (vanaf € ) –Luxe, vrij uitzicht, rust, ons soort mensen

30 Rood (7%) –Middelbare leeftijd –Veelal alleenstaanden –Rode leefstijl dominant –Relatief laag inkomen –Huidig woningtype: portiek- of galerijwoning; maar vraag naar appartementen –Wens voor een huurwoning (max. € 500 p.m.) –Levendig, divers, stedelijke woonomgeving

31 Bolnes Ergernissen in mijn wijk: Er zijn zo weinig parkeerplekken. In de directe omgeving is veel verkeer dat te hard door de straten rijdt. Bijzonderheden van mijn wijk: Ik woon in een rustige straat met veel groen om ons heen. Het is een rustige buurt voorzien van alles wat nodig is, bijv. genoeg winkels Top 5 gemiste voorzieningen Gezondheidscentrum Uitgaansgelegenheden Cultuur Groenteboer P+R bij halte van OV

32 Ridderkerk West Ergernissen in mijn wijk: De nabijheid van zeer drukke verkeerswegen welke veel lawaai en luchtvervuiling veroorzaken. Het gedrag van de schooljeugd. Zij laten afval achter in de schoolpauze. Bijzonderheden van mijn wijk: Wij genieten nog elke dag van de rustige woonomgeving aan de rand van het dorp met de natuur dichtbij. Ruime plek, veel groen, en parkeerplaatsen voor de deur. Het uitzicht op het park. Top 5 gemiste voorzieningen Groenteboer Slager Bakker Buurt / wijkwinkelcentrum Supermarkt

33 Junioren

34 Senioren


Download ppt "Woontest Ridderkerk In opdracht van: BVR Door: The SmartAgent Company Ridderkerk, 21 december 2009 Paul Fuchs."

Verwante presentaties


Ads door Google