De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wedstrijd aspecten EACzc 2004. Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wedstrijd aspecten EACzc 2004. Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid."— Transcript van de presentatie:

1 Wedstrijd aspecten EACzc 2004

2 Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid en risicobereidheid 5.Waterballast Pauze 6.AAT-technieken 7.Mc Cready 8.Finalglide 9.Vragen

3 1. Wedstrijdvoorbereiding Primaire voorbereiding –Reglement, inschrijving, ophaler, kaarten, overnachting, Vliegtuig, instrumenten, etc. Fysieke voorbereiding –Conditietraining & uitgerust Mentale voorbereiding –Moeilijk tastbaar maar essentieel –Innerlijk evenwicht

4 2. Vluchtplanning & -voorbereiding Finish- en circuitprocedure + frequenties Waterballast keuze Vlucht simuleren op de kaart met alternatieve routes en weerscenario’s Bepalen starttijd

5 3. Start- & vliegtactiek Algemeen Vroeg, met de groep of laat starten Blauw versus cumulus Startpunt keuze (bij multi-startpunt) Teamvliegen  minder fouten Dip, wedstrijd wordt pas bij de finish beslist Flinke dip  Geef niet te vroeg twee stappen terug en langzaam ritme oppakken Finish, bouw vertrouwen op Leer van fouten en de dingen die andere beter doen Oefening baart kunst!

6 3. Start- & vliegtactiek Starttijd Verwachte start- en einde thermiek Incalculeren reissnelheid (min./max.) Bepalen tijdvenster opdracht Tendens weersontwikkeling Vroeg, met de meute of laat Ervaringen andere dagen Tips Tmax Tijd Thermiek 16:00

7 3. Start- & vliegtactiek Omvliegen

8 4. Reissnelheid en risicobereidheid Risico laaghoog Reissnelheid laag hoog

9 5. Waterballast Indeling Waarom Wanneer en hoeveel? Wanneer lozen? Temperatuur < 0 ºC

10 5. Waterballast Waarom? Wp1’/Wp1 =450kg /350kg = 1,13

11 5. Waterballast Consequentie! Type bellen 1. klein & sterk 2. breed 3. zwak

12 5. Waterballast Wanneer? Wanneer Reissnelheid > 85 km/u (gemiddelde over hele vlucht) Bellen niet te klein Gemiddeld stijgen > 1 1/2 m/s

13 5. WaterballastH oeveel? ThermieksterkteWaarde (m/s) geïntegreerd Ballast (l) Matig< 1 ½- Redelijk260 Goed380 – 100 Zeer Goed> 3 m/sVol

14 5. Waterballast Wanneer lozen? Turbulente thermiek Kleine bellen Problemen met aansluiting Afname thermieksterkte Veel insecten op vleugel Thermiek versus tijd StijgenTijdVerschil m/sSec.Min. 0,5200033’ 20 1100016’ 40 2500 8’ 20” 4250 4’ 10” 8125 2’ 05”

15 5. Waterballast < 0 ºC Weerbeeld:Voorjaar NO-stroming / Hoge basis Mogelijke probleem: –IJsvorming bij loos-openingen –Waterlozing stopt –Staartlastig ! –Toename weerstand –Belemmering roeren Advies –Pas lozen als Temp. > 0 ºC –Antivries

16

17 6. AAT-technieken Eigenschappen Minimum tijd Soms beperking startperiode Snelheid telt Afstand telt bij buitenlanden Ronden in Area’s Soorten area’s Doel: –Spreiding wedstrijdveld –Veiligheid –Mijden gaggle-vorming

18 6. AAT-technieken Plan start finish Area 1 Area 2 Area 3

19 6. AAT-technieken Tactiek-1 Voorbereiding: –Bepaal globale starttijd, hou rekening met andere weersituatie –Kies een vertrouwd en goed traject –Calculeer reissnelheid  afstand  traject –Basisregel-1 neem 1e area ruim! Start als thermisch goed is en wolken op koers Teamvliegen loont  goede afspraken noodzakelijk! Keren in bel tenzij.... Kies telkens een fictief keerpunt (ook in GPS) voorkomt zwabberen op koerslijn

20 6. AAT-technieken Tactiek-2 Basisregel-2, vlieg nooit minder dan minimum tijd en in principe niet heel veel langer! Bepaal omkeerpunt in laatste area a.h.v. verwachte reissnelheid Een goed laatste traject dan is ‘t lonend om langer (dus verder) te vliegen. Let op hoge basis  lange finalglide  hoge eind- reissnelheid

21 6. AAT-technieken Cockpitdrukte Onzekerheid gekozen route –Keuze van de route –Onderweg zien dat andere route beter is/lijkt (afleiding) Bepalen keermoment/-positie Slechte koersinformatie Berekenen finishmoment (niet te vroeg!!) Ondersteuning/afleiding van navigatie-systeem

22 7. Mc Cready Basis Mc Cready stand op gemiddeld stijgen volgende bel Bij standaard klasse snelheid volgen tot ca. 160 km/u (met waterballast iets mee) Kijk naar polaire karakteristiek (wel/geen knik) Bij insecten op de vleugel dan polaire aanpassen!! Vlieg met gedempte McCready aanduiding  stabiliseert snelheidsvariaties

23 7. Mc Cready Steektactiek Leer tussen bellen in een optimaal pad te kiezen In beperkte mate slalommen voor een beter pad Niet onder 100 km/u tenzij goed en aanhoudend stijgen

24 7. Mc Cready Steeksnelheid 2 0 100 160Snelheid (km/h) Daalsnelheid (m/s)

25 8. Finalglide Leer vertrouwen op instrumenten Klimhoogte laatste bel o.b.v. gem. stijgen Met behouden McCready stand vertrekken Reserve hoogte volgen en eventueel McCready bijstellen Dolfijnen en kies beste pad Tactiek avondthermiek Tactiek wolken(straat) op pad Leer om veiligheidsmarges te optimaliseren! Leer om tempo te behouden!

26 8. Finalglide Wind Bepalen en volgen vector-wind (wind op koers) Wind neemt toe met de hoogte –Bij tegenwind zal reserve toenemen –Bij meewind zal reserve afnemen!! Bij harde tegenwind extra reserve hanteren

27 Vragen ?

28 The end


Download ppt "Wedstrijd aspecten EACzc 2004. Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid."

Verwante presentaties


Ads door Google