De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming 2 BaLO les 9  Voorbereiding project  Creativiteit:  Voorbeeld Rapnummer Molenbeek  Voorwaarden – hoe begeleiden?  Partituren doorgeven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming 2 BaLO les 9  Voorbereiding project  Creativiteit:  Voorbeeld Rapnummer Molenbeek  Voorwaarden – hoe begeleiden?  Partituren doorgeven."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming 2 BaLO les 9  Voorbereiding project  Creativiteit:  Voorbeeld Rapnummer Molenbeek  Voorwaarden – hoe begeleiden?  Partituren doorgeven  Ofwel pimp my volkslied, maar dan ook met de teksten van Frankrijk, Nederland en Engeland

2 3 + 4  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider  Bekrachtiging  Model-leren  Inzicht  Structuur

3 Veiligheid  Wie zich onveilig voelt zal er alles aan doen om zich veilig te voelen.  Hoe?  Zeggen dat je iets niet leuk vindt  Zich wegsteken  Storen, boycotten  …

4 Veiligheid  Hoe zorg je als leerkracht voor veiligheid?  Plezier en humor, focussen en ont-focussen  Een warme aangename groepssfeer  Humor mag geen dwang zijn  Beginnen met simpele, gemakkelijke, enkelvoudige, opdrachten gesloten, … langzaam opengaan  Duidelijkheid  Nooit het afsluitend moment overslaan. Evalueren proces en product  Veiligheid <> Betutteling

5 Vrijheid - Vrij: mentaal, fysiek, sociaal o Vrij van angst fouten te maken, belachelijk te zijn … iets moet hen ervan overtuigen dat het de moeite waard is o Vrij om niet tevreden te zijn met het eerste het beste resultaat - Deelnemers op de achtergrond niet uit het oog verliezen, ze proberen in te schatten, ze op een andere manier aandacht geven. - Vrijheid<>Veiligheid. Oplossing: de opdracht beperken (letterlijk verkleinen, alleen maar met potlood, alleen maar met de armen, …).

6 Uitdaging - Een grensverleggende leersituatie onstaat als de deelnemer net buiten zijn confortzone komt - Oplossingen zijn nieuw maar lagen, nadien gezien, vlakbij. - Positief trauma: een kleine maar hele belangrijke en positieve ervaring: - the wow-factor - Valkuil: de uitdaging te groot maken.

7 Bekrachtiging - Kleine stapjes bekrachtigen - Non-verbaal, “goed, oké, ça va”, knik, knipoog… tijdens act! - Praise junkies zijn onzeker - Sommige deelnemers worden onzeker als er geen negatieve feedback is

8 Model-leren  Tastbare voorbeelden geven i.p.v. van een algemene uitleg  Zelf gek doen en de kinderen laten meedoen: roepen, tong uitsteken,…  Geen technisch perfecte voorbeelden geven..  Enthousiasme en actieve participatie stimuleren.

9 Inzicht  Deelnemers moeten de opdracht begrijpen  Waar het naartoe gaat  Welke stappen  De deelnemers moeten inzicht krijgen in eigen kwaliteiten, beperkingen, uitdagingen  De activiteit niet kapot maken door te veel uitleg.  Ook niet nadien: er mag heel wat onverklaard achterblijven of meegenomen worden.

10 Structuur  De begeleider moet inzicht hebben in  de einddoelen  de logische opbouw  de uitvalswegen  de lagere of de hogere versnelling.  Flexibel met de voorbereiding omgaan.


Download ppt "Muzische vorming 2 BaLO les 9  Voorbereiding project  Creativiteit:  Voorbeeld Rapnummer Molenbeek  Voorwaarden – hoe begeleiden?  Partituren doorgeven."

Verwante presentaties


Ads door Google