De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PROJECT ZOET ZWANGER RESULTATEN OP 1/10/2015. 2 TUSSENTIJDSE RESULTATEN Aantal registraties Zes jaar na start tellen we 6.023 registraties (±1.000 per.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PROJECT ZOET ZWANGER RESULTATEN OP 1/10/2015. 2 TUSSENTIJDSE RESULTATEN Aantal registraties Zes jaar na start tellen we 6.023 registraties (±1.000 per."— Transcript van de presentatie:

1 PROJECT ZOET ZWANGER RESULTATEN OP 1/10/2015

2 2 TUSSENTIJDSE RESULTATEN Aantal registraties Zes jaar na start tellen we registraties (±1.000 per jaar)

3 3 RESULTATEN: ACTIEVE SAMENWERKING ZORGVERLENERS Huisartsen –Aantal huisartsen in contact gekomen met ZZ = (35% van alle erkende huisartsen ) –Actieve steun bevestigd = 68% (1.935) –Positief signaal gezien hun belangrijke rol in lange termijn opvolging Gynaecologen –Aantal gynaecologen in contact gekomen met ZZ = 662 (99% van naar schatting 670 gynaecologen)

4 4 Geografische spreiding Oost-Vlaanderen Antwerpen Gestandaardiseerd per gemeente/per inwoners Vlaams-Brabant West- Vlaanderen Limburg ProvincieAantal registraties per inwoners West-Vlaanderen77 Vlaams-Brabant70 Limburg70 Antwerpen66 Oost-Vlaanderen40 Brussels Hoofdstedelijk Gewest11

5 5 Kenmerken geregistreerde vrouwen Leeftijd op moment van de bevalling –Gemiddeld 33 jaar (SD = 6,7) BMI vóór zwangerschap

6 6 Korte termijn opvolging (3 maand postpartum) Gezien de aanbeveling om bij vrouwen die ZWDM hebben gehad, 8 tot 12 weken na de bevalling een eerste postnatale screening te laten plaatsvinden, wordt nagevraagd of dit effectief gebeurd is. -Responsgraad = 86% (4.341/5.026) -Screeningsgraad 3 m postnataal = 59% (2.518/4.341)

7 7 Screening op lange termijn Opvolgingsjaar 1 Opvolgingsjaar 2 Opvolgingsjaar 3 Opvolgingsjaar 4 N vrouwen naar wie een opvolgingsbrief werd verstuurd Responsgraad2.964(76%)1.915(68%)1.184(63%)553(62%) Screeningsgraad - tov verstuurde brieven - tov aantal antwoorden % 67% % 65% % 68% % 70% Van alle vrouwen (N=894) die reeds 4 jaar op rij een opvolgingsbrief hebben ontvangen, heeft 75% zich minstens 1 keer laten screenen in de voorbije 4 jaar

8 8 Aantal vrouwen met GNG/diabetes Screening op korte termijn postnataal (6 à 12 weken postnataal): 80 (3,2%) vrouwen met diabetes Screening op lange termijn Van alle vrouwen die al > 4 jaar geleden bevallen zijn en waarvan screeningsresultaten op jaar 3 beschikbaar zijn (N = 562) heeft –19,9% (N = 112) gestoorde nuchtere glycemie en –8,9% (N = 50) diabetes in de loop van deze eerste drie opvolgingsjaren ontwikkeld.

9 9 BESLUIT Het project Zoet Zwanger mobiliseert zowel zorgverleners uit de eerste als tweede lijn voor diabetespreventie, wat op zich uniek is. Door het project Zoet Zwanger worden er meer vrouwen gesensibiliseerd, gescreend en opgevolgd bij de huisarts in het kader van hun diabetesrisico. Na 6 jaar hebben zich meer dan vrouwen geregistreerd, waarbij de jaarlijkse screeningsgraad zich situeert tussen de 45% en 67%. Van alle vrouwen die reeds 4 jaar op een rij een opvolgingsbrief hebben gekregen, liet 75% zich minstens één keer screenen in de eerste vier jaar na de bevalling.

10 10 BESLUIT Een regelmatige preventieve opvolging bij de huisarts maakt de aanpak van RF zoals overgewicht, gebrek aan beweging mogelijk waardoor de verdere evolutie naar T2DM sterk kan worden afgeremd. De regelmatige opvolging zorgt ook voor een betere vroegdetectie waardoor op termijn ook het risico op diabetesgerelateerde complicaties zal verminderen. Van alle vrouwen die > 4 jaar geleden bevallen zijn en waarvan screeningsresultaten beschikbaar zijn voor opvolgingsjaar 3, is reeds bij 28,8% afwijkende glycemiewaarden vastgesteld in de loop van deze eerste drie jaren(gestoorde nuchtere glycemiewaarden of diabetes)  unieke kans voor vrouw en huisarts om hier vroegtijdig op in te spelen en/of een behandeling op te starten.


Download ppt "PROJECT ZOET ZWANGER RESULTATEN OP 1/10/2015. 2 TUSSENTIJDSE RESULTATEN Aantal registraties Zes jaar na start tellen we 6.023 registraties (±1.000 per."

Verwante presentaties


Ads door Google