Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Driessen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
DE SPECIFICITEIT VAN HET CHRISTENDOM
2
A. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR DE WERELDRELIGIES B. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR J EZUS C HRISTUS C. H ET CHRISTENDOM EN ZIJN GELOOF IN DE VERRIJZENIS D. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR NEW AGE F. H ET CHRISTENDOM EN DE RADICALITEIT VAN DE NAASTENLIEFDE
3
Uitklaring van enkele begrippen Religie Godsdienst Geloof Levensbeschouwing Zingeving
4
Deel A HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR DE WERELDRELIGIES
5
I. Drie attitudes t.a.v. de veelheid van religies De theologie van de godsdiensten Drie posities: Exclusivisme Inclusivisme Pluralisme Pluraliteit, pluralisme en identiteit…
6
II. De positie van John Hick Korte situering van leven en werk Uitgangspunt: mensen zijn ervarende wezens Ervaren = ervaren áls De Gestalt-switch Ervaren en interpreteren “The Real” Wereldreligies als interpretatiekaders
7
Afbeeldingen uit de Gestalt-psychologie
8
III. De vraag naar een christelijke identiteit Identiteit en diversiteit: een andere invalshoek Het werk van Paul Ricoeur De mens als verhalend en symbolisch wezen Idem >< ipse De ipse-identiteit: Het karakter De belofte Religieuze identiteit als narratieve identiteit
9
IV. Het belang van de interreligieuze dialoog Religieuze identiteit als narratieve identiteit Belang van dialoog voor de vorming van identiteit De noodzaak van dialoog op alle vlakken Spanning tussen identiteit en diversiteit
10
Een interview met Gavin D’Costa Inleiding 1. Overeenkomst en verschil (terras) 2. Uitdieping van enkele themas’s (multiculturele bazaar) 3. De Nederlandse context (park)
11
Deel B HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR JEZUS CHRISTUS
12
I. Jezus en/of Christus? Jezus Christus voor christenen ≠ Mohammed voor moslims De Koran voor moslims ≠ de Bijbel voor christenen Het onderscheid en de scheiding tussen Jezus en Christus Het geloof van Jezus versus het geloof in Christus
13
Gotthold Ephraim Lessing De Religion ChristiDie christliche Religion
14
II. Jezus als filosoof? Karl Jaspers Een ‘existentiefilosoof’, geen ‘existentialist Existenz & Transzendenz Het Umgreifende Het spel van de ‘Chiffren’ en hun niet- vastpinbaarheid
15
Jaspers over Jezus Het vastpinnen van één ‘Chiffre’ De exclusiviteitsclaim van het christendom Achting voor Jezus als ‘maatgevende mens’ Een waarlijk Bijbelse religie
16
III. Wat weten we over de historische Jezus? Niet-christelijke bronnen: Flavius Josephus Tacitus Suetonius Plinius de Jongere Christelijke bronnen: Het Nieuwe Testament Overeenkomsten
17
IV. Christendom en christologie De belijdenis dat Jezus de Christus is De betekenis van ‘Christus’ en ‘Messias’ De zalving van koningen en de rol van profeten De paaservaring van de eerste christenen
18
De gekruisigde ………………….is………………………de verrezene
19
Hnd 2,32.36 God heeft deze Jezus laten opstaan; daarvan zijn wij allen de getuigen. […] Dus moet heel het huis Israël zeker weten dat God Hem tot Heer en Messias heeft aangesteld, deze Jezus, die u hebt gekruisigd
20
1 Kor 15,1-7 Broeders en zusters, ik wijs u nog eens op het evangelie dat ik u heb verkondigd, dat u aanvaard hebt, waarop u gegrondvest bent en waardoor u ook gered wordt, tenminste als u zich houdt aan de bewoordingen waarin ik het u verkondigd heb; anders zou u het geloof zonder nadenken hebben aanvaard. In de eerste plaats heb ik u doorgegeven wat ik zelf als overlevering heb ontvangen, namelijk dat Christus gestorven is voor onze zonden,
21
volgens de Schriften, en dat hij begraven is, en opgestaan op de derde dag, volgens de Schriften; en dat Hij is verschenen aan Kefas en daarna aan de twaalf. Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nog in leven zijn; sommigen echter zijn gestorven. Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen.
22
DEEL C. HET CHRISTENDOM EN ZIJN GELOOF IN DE VERRIJZENIS
23
I. Eindigheid en oneindigheid Immanentisme Nietzsche gaat tekeer tegen “Hinterwelterei” Heidegger legt “de onto-theologische structuur van de westerse metafysiek” bloot
24
II. Heideggers eindigheidsfilosofie “Daseinsanalytik” Het “Da”-”Sein” Existentialien: Geworfenheit Miteinandersein Sein-zum-Tode De mogelijkheid van de onmogelijkheid van alle verdere mogelijkheden
25
Tijdelijkheid Sein und Zeit Natuur… Cultuur… Vergankelijkheid en authenticiteit
26
III. De dood en/in het christendom Een overeenkomst met Heidegger De dood en het kruis De verrijzenis Belangrijk verschil met Heidegger
27
Deel D. HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR NEW AGE
28
I. Het religieuze shoppen Twee interpretatie- sleutels: bricolage sentimentaliteit Het beeld van de religieuze supermarkt een letterlijk niveau een figuurlijk niveau
29
II. New age Een moelijk begrip… betekenis in enge zin betekenis in brede zin Typische kenmerken: subjectivisme anti-intellectualisme combineerbaarheid fascinatie voor het speciale harmoniestreven
30
III. Een kritiek op new age Slavoj Žižek De ‘logica’ van het christendom versus de ‘logica’ van het heidendom New age als het nieuwe heidendom New age en de laat- kapitalistische samenleving De mogelijkheid van kritiek op de samenleving
31
IV. Contrast met christendom Twee fundamentele kenmerken van de christelijke spiritua- liteit : geen versmelting confrontatie en contrast Transcendentie als échte andersheid Harmonie en verbondenheid als een permanente opdracht
32
Deel E Christendom en populaire cultuur
33
I. Popmuziek als ‘case study’ Popfestivals en religieuze feestdagen: Overeenkomsten Verschillen
34
II. Een cultuurfilosofische analyse van popmuziek Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969) Dialektik der Aufklärung - “dialectiek” - “verlichting”
35
Odysseus De cultuurindustrie - “cultuur” - “industrie” De paradox van de popmuziek
36
III. De positie van Joseph Ratzinger Houding t.a.v. de moderne wereld Een onderscheid tussen pop en rock Rock: op zoek naar authenticiteit Pop: meehuilen met de wolven in het bos Het lawaai van de mens overstemt God
37
Deel F Het christendom en de radicaliteit van de naastenliefde
38
I. Emmanuel Levinas
39
II. Het Zelf(de) en de Ander Het ‘er’ (“l’ il y a”) De hypostase Wonen Werken Denken Het gelaat (“le visage”)
40
Totalité et infini Bikkelharde consequenties Bijbelse beelden
41
3. Ethiek als onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid Ethiek is geen vrije keuze Het dubbelgebod van de liefde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.