De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:"— Transcript van de presentatie:

1 Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom: lerarenopleider scheikunde HU

2 Programma workshop: Lessen in de 21 e eeuw n Inleiding n Voorbeeld “Nieuwe Scheikunde” op de HU n “Nieuwe Scheikunde” en kennisbasis scheikunde vakdidactiek

3 Nieuwe scheikunde in vogelvlucht n Huidige scheikunde programma (curriculum) voor havo/vwo: n is niet meer actueel; n geeft geen duidelijk beeld van de betekenis van scheikunde voor de samenleving; n belichten van een breed carrière-perspectief na een natuurwetenschappelijke opleiding ontbreekt;

4 Context – conceptbenadering Chemie im Kontext (ChiK) ontwikkeld in Kiel ( 1998 ) n Tot nu toe: eerst verwerven scheikunde-kennis  maatschappelijke toepassingen n CC-benadering: vanuit een context chemische vragen ontwikkelen die leerlingen daarna zelf gaan onderzoeken. n Welke brandstoffen de minst schadelijke verbrandingsproducten veroorzaken? n Wat voor verbrandingsprocessen vinden er in je lichaam plaats als je gaat sporten? n Hoe eet je gezond?

5 Opbouw CC – benadering n 1 Introductiefase n Inleiding, motivatie, vragen van leerlingen, aanknopen n 2 Plannings- en nieuwsgierigheidsfase n Structurering door vragen van leerlingen en het plannen van de werkzaamheden n 3 Verwerkingsfase n Bij voorkeur zelfstandig en zelf georganiseerd werken n 4 Verdiepingsfase n Verdieping van de chemische inhoud, opbouw van basisconcepten, verbinding met andere contexten

6 Tussentijdse vraag n 1 Waarom/waartoe moet … n 2 Hoe kun … n 3 Waarmee kun … n je studenten voorbereiden op “Nieuwe Scheikunde”? n Groepsuitwisseling

7 Overleg kort in groepje n 1 Waarom moet ik mijn studenten eigenlijk voorbereiden op Nieuwe Scheikunde? n 2 Hoe kan ik mijn studenten laten zien of laten ervaren wat Nieuwe Scheikunde is? n 3 Waarmee kan ik mijn studenten voorbereiden op vakvernieuwing? n Groepen in drietallen (zie stencil)

8 Nieuwe Scheikunde op de HU(1) n Keuzeproject binnen de verplichte schoolprojecten n Doelgroep: 3 e en 4 e jaars voltijd en deeltijd van de bachelor opleiding. n 4 studiepunten ( 112 uur )

9 Nieuwe Scheikunde op de HU(2)

10 Viervlakschemie Tetrahedral Chemistry Education ( 2004 Istanboel ) 1/3 n Introductiefase (oranje vlak)

11 Viervlakschemie (2/3) n Nieuwsgierigheids-, plannings- en verwer- kingsfase (gele vlak)

12 Viervlakschemie 3/3 n Verdiepingsfase (blauwe vlak)

13 Macro-Meso-Micro in conceptuele vakken op de HU n Macro-micro denken voor leerlingen (VO) lastig  Deze stap is meestal te groot en te abstract voor leerlingen n Deze manier van denken belangrijk voor chemici: eigenschappen worden verklaard m.b.v. iets (een mesostructuur, deeltjes) in het materiaal n Integratie in modules Nieuwe Scheikunde (idee voor volgende keuzeprojecten met studenten)

14 Kennisbasis en vakvernieuwing(1) in groepjes n Vraag 1: n Is de kennisbasis (na/sk/bio) herkenbaar aanwezig waar het in de vakvernieuwing omgaat? n - zoals macro-micro-denken of eigenschap-deeltjes denken bij scheikunde n - systeemdenken bij biologie n Vraag 2: n Welke bijdrage levert de kennisbasis aan de samen- hang tussen de vakken en de manier waarop kennis en techniek zich ontwikkeld op het snijvlak van vakken?

15 Kennisbasis en vakvernieuwing(2) in groepjes n Uitwisseling uit de drie discussiegroepen n Adviezen aan de vernieuwingscommissies n Frank Seller n John Hukom n


Download ppt "Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:"

Verwante presentaties


Ads door Google