De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?"— Transcript van de presentatie:

1 Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?

2 ERIK DE ROP, VOORZITTER WELKOM

3 DE LANGSTE TOOG VAN WEST-EUROPA WELKOM OP DE OUDE MARKT +/- 40 horecazaken 47 handelszaken Terrassencultuur Oude Markt is een begrip in België Terrascultuur 12 grote evenementen > 5000 bezoekers: Beleuvenissen, Hapje Tapje, Studentenwelkom… Kleine evenementen: Beerbites, Kappersdorp Evenementenplein Vermeld als bezienswaardigheid in alle toeristische publicaties over Leuven Toeristische troef

4 vzw Oude Markt Wat is de VZW Oude Markt Doel van vzw Evenementen Opgericht in 1991 Gegroeid uit noodzaak: promotie van de Oude Markt en verdediging belangen van de handelaars Oude Markt Werkende leden: enkel handelaars Oude Markt Lidgeld vergelijkbaar met 13 de maand huur Partnerschap met stad: vzw participeert financieel in evenementen in de stad, stad subsidieert evenementen vzw Meedenken en uitbouwen evenementen Toeristische meerwaarde voor de stad

5 Allemaal wauw en goed nieuws? 6 zaken leeg Leegstand van pand houdt langer aan. Minder snel opgevuld Plein vroeger centrumplein, nu uithoek Veel vernieuwing Laatste 10 jaar: 38 van 47 zaken veranderd van eigenaar Veel jonge ondernemers Nog steeds grote uitstralingskracht

6 Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt de stad

7 BEREIKBAARHEID IS EEN BELANGRIJKE VOORWAARDE VOOR EEN GEZONDE HORECA (Horecabeleidsplan Gent) Verhuis van administratieve diensten, KBC, Aveve laten vacuüm achter verhuis kantoren Andere wijken worden vernieuwd maar reeds vernieuwde wijken worden aan lot overgelaten stadskernvernieuwing Parkings verdwijnen in Leuven, klanten zoeken andere bereikbare plaatsen op parkeerproblemen Circulatieplan dreigt Oude Markt nog meer te beschadigen circulatieplan Afhankelijkheid visie stadsbeleid Veranderingen beïnvloeden het gedrag van de consument

8 Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt De stad Veranderend uitgaanspatroon bij de gasten De gasten

9 Vroeger vaste klanten die iedere dag komen, nu komen ze als ze tijd hebben Gasten komen wanneer tijd Veranderingen bij de gasten De manier van uitgaan is ook veranderd Zorgt voor groot gat in continuïteit Studenten: Semesteriele examens De drukke peridoes worden afgewisseld met dode momenten Drukke periodes en dode momenten

10 Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt De stad Veranderend uitgaanspatroon bij de gasten. De gasten Deloyale concurrentie van andere zaken Deloyale concurrentie

11 Deloyale concurrentie alcoholverkoop nachtwinkels Nachtwinkels Deloyale concurrentie Te goedkope drankzaken die veel minder regels moeten volgen dan horeca Fakbars Te goedkope verkoopprijzen in Leuven Concurrentie met subsidies Te goedkoop

12 Oorzaken Perceptie veiligheidsprobleem en steeds meer regels Veiligheid en overreglementering

13 Oude Markt krijgt de slechte commentaren over zich heen Toog = spiegel maatschappij Sociale media leidt tot uitvergroting en negatieve perceptie Communicatie Afval, reinheid, openingsuren Eigen verantwoordelijkhei d Rookverbod, witte kassa, terrasverwarming, geluidsmetingen,… Overreglementering Veiligheid en overreglementering

14 Oorzaken mogelijke oorzaken Perceptie veiligheidsprobleem en steeds meer regels Veiligheid en overreglementering Hoge huren en lasten Economische factoren

15 Economische factoren bepalen een ander bestedingspatroon Heel hoge huurprijzen Brouwerijcontracten zijn te streng en te hoog Water aan de lippen Per glas in plaats van per fles Kwaliteit voor kwantiteit: minder omzet Bang voor BOB Ander bestedingspatroon Heel goedkope Horeca in vergelijking met andere steden Gemiddelde prijs 2€. Idealiter 2,7€ Deloyale concurrentie fakbars en nachtwinkels Bradeerprijzen Typisch Leuven

16 Twee partners VZWOVERHEID

17 De rol van de vzw

18 In de aandacht blijven Zowel op drukke als minder drukke momenten Blijven investeren in evenementen Toeristische reclame en coverage nationale media (vb countdown) Belangrijk voor imago

19 barcode In samenwerking met Horeca Leuven Voor zowel de klanten als de cafébazen Met acties en opleidingen BARCODE SENSIBILISERINGSCAMPAGNE Naar aanleiding van perikelen rond geluidsmeting Heeft zowel klanten als cafébazen toch laten nadenken Veel positieve reacties, ook nationaal Gehoorschade 2014-2015 Gericht naar studenten In samenwerking met universiteit en politie Alcoholmisbruik 2015-2016 Acties rond: Diefstal en zakkenrollers Agressie Met workshops in samenwerking met Horeca Vlaanderen en sensibilisering campagnes Toekomstige acties TOEKOMSTIGE ACTIES

20 In wederzijds vertrouwen samenwerking met politie Steeds betere samenwerking met politie Op geregelde basis overleg over evenementen, trends… Nightvision: samenwerking politie en horeca voor het nachtleven politieoverleg

21 Andere plannen vzw Opzetten system van peterschap voor nieuwe zaken Aanspreekpunt in afwachting van horecacoach startersbegeleidin g Nieuwe website Gebruik maken van alle sociale mediakanalen: FB, Twitter, Instagram betere communicatie Al bemiddeld voor groepsaankoop - brandblussers - ongediertebestrijding - afvelverwerking groepsaankopen Opleidingen voor zowel werknemers als werkgevers Samenwerking horecavorming opleidingen Mediacampagnes in de kranten Project Barcode om onveiligheidsgevoel te verminderen campagnes Duidelijker reglement voor de Horeca Betere opvolging door zowel VZW als door politie voor eigen deur vegen In samenwerking met externe partners terrassen verfraaien: parasols, windschermen,… terrasreglementer ing 0102 03 04 05 06 07

22 De rol van de overheid

23 Waar kan de overheid ons helpen? Huidig plan is nefast Moet herzien worden voor de benedenstad circulatieplan Federale en Vlaamse regering moet daarvoor zorgen in plaats van steeds extra lasten investeringsklima at Betere camera’s Uitbreiding burgerpatrouilles veiligheid Oud zeer bij cafés Eerste stap gezet, maar niet genoeg brouwerijcontract en Aanpassen of heraanleg weginfrastructuur Betere verlichting openbaar domein Dringend werk voor de Horeca in Leuven Bestond reeds, maar nooit uitgevoerd horecabeleidspla n Veel te vroeg stoppen voor evenementen Oneerlijke concurrentie met steden zoals Tienen evenementen Leuvens Horeca groot genoeg voor aanstellen horecacoach horecacoach 01 02 03 04 0506 07 08

24 De horecacoach

25 Hoe zien wij de horecacoach? Meehelpen met beleid Opstellen horecabeleidsplan Beleidsplanner Schakelaar tussen horeca, andere handelaars, overheid en bewoners Schakelpunt Nieuwe ideeën maken Kanaliseren ideeën. Creatief Ken het vak Kennis van voor de toog is niet genoeg Neus voor horeca Een echte coach Geen pennenlikker Figuur met ballen Niet praten naar de mond

26 TOT OP DE OUDE MARKT The end


Download ppt "Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?"

Verwante presentaties


Ads door Google