De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc

2 Kent u het nog…..? Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart 20162

3 iPMO2 De ‘i’ van … De P van … De M van … De O van … De 2 van nog een O van … Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart 20163

4 4 Doelen kennis delen over belangrijkste vernieuwingen in de opleiding: Kenmerkende Beroepssituaties (KBS) en beroepsactiviteiten verkenning: wat betekent dit voor mijn rol als opleider/docent? verzamelen wensen en vragen (FAQ vanaf medio april) benoemen wat nodig is: tzt materialen of scholing etc kennistoets zelf ervaren workshop Actieve werkvormen voor GW-docenten NB na vandaag vragen over iPMO2:

5 Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Organisatoren (disclosure) Landelijke projectgroep implementatie nieuwe opleidingsplan (iPMO2): Martin Smalbrugge, hoofd Gerion/VUMC Michelle Kromhout, adj.hoofd LUMC en projectleider kennistoets Natasja Looman, GW-docent VOSON Peronneke Slaats, opleider/kaderarts KOO Renée van der Leeuw, AIOS Hanneke Hoekstra, onderwijskundige Kristin ten Have, projectmedewerker Corinne de Ruiter, projectleider SOON Mariska Gerrits, secretaresse vandaag ook Dries Hettinga (SOON-directeur) en Eveline Muller

6 Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Wie actief voor iPMO2 + welk resultaat (medio 2016)? iPMO2-projectgroep: o eindtermen en kernlijst kennisbronnen o advies indeling basis/vervolgfase o update toetsplan-/boek, eportfolio, LWP o kwaliteitswensen leeromgeving o advies scholing docenten/opleiders (en evt landelijke organisatie) iPMO2-WG: Toetsen & beoordelen: advies toetsplan-/boek+eportfolio iPMO2-WG: Kwaliteit leeromgeving: advies leeromgeving Instituutswerkgroepen: o vormgeving cursorisch onderwijs basisfase o.b.v. eindtermen o scholing docenten en opleiders

7 Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Programma Welkom door Martin Smalbrugge, hoofd GERION/VUMC 10.10Starten met beroepsactiviteiten en KBS in de opleidingspraktijk, door opleider Peronneke Slaats 10.30Interactieve workshop iPMO2 in subgroepen 12.00Lunch in restaurant 12.45Workshop Actieve werkvormen voor GW-docenten (tot uur) Kennistoets (eindtijd uiterlijk uur) Aansluitend: Borrel, napraten, netwerken

8 Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Kennistoets 105 vragen Over 20 richtlijnen/handreikingen Minimaal 1 uur, maximaal 3 uur de tijd Bent u klaar dan kunt u naar de borrel! U krijgt meteen feedback in % antwoorden goed Workshop voor GW-docenten Inspiratie opdoen met activerende werkvormen Bellevue gebouw, Zaal BV-1H17, 1e verdieping Ochtendworkshop iPMO2 6 subgroepen uitwisseling opleiden o.b.v. beroepsactiviteiten in KBS

9 De Boelelaan !!! WEGWIJZER !!! Scholingsdag Opleidingsplan en kennistoets/workshop PROGRAMMA 11 maart 2016 Zaal HG 12 A 00, 12 e etage 10.00Plenaire opening door Martin Smalbrugge 10.10Presentatie door Peronneke Slaats Verschillende zalen in Hoofdgebouw 10.30Workshop in subgroepen Restaurant Begane grond 12.00LUNCH BelleVU, 1 e etage, BV-1H Workshop voor GW-docenten door Lia Bijkerk of Tentamenhal TenT, blauwe barakken 13.00Kennistoets Tot slot in The Basket: BORREL! En tekenen voor accreditatie!

10 'Starten met beroepsactiviteiten en KBS in de opleidingspraktijk' Peronneke Slaats Kaderarts opleiden Zorggroep Elde Lid iPMO2-project en werkgroepen 11 maart 2016

11 Het waarom, het wat en het hoe Beroepsactiviteiten en KBS Waarom ontwikkelingen van de opleiding Wat KBS beroepsactiviteiten Hoe bekwaamheid Voordelen op een rij Vragen

12 Het waarom: ontwikkelingen Meester-gezel-leren In de praktijk: -rolmodel -vlieguren Beroepsactiviteiten en KBS

13 Opleiding aios meer een centrale plaats Beroepsactiviteiten en KBS

14 3 jaar

15 Beroepsactiviteiten en KBS 3 jaar Leerdoelen/portfolio

16 Beroepsactiviteiten en KBS 3 jaar Leerdoelen/portfolio

17 Het Wat Beroepsactiviteiten en KBS

18 Ontwikkeling van beroepsactiviteiten KNMG: KBA Aanpak: -Peers: “wat is de essentie van het vak?” -Andere opleidingen Beroepsactiviteiten en KBS

19 Ontwikkeling van beroepsactiviteiten Zowel activiteiten (handelen) als situaties (patiënt) Gekozen voor een splitsing 15 beroepsactiviteiten 28 KBS (kenmerkende beroepssituaties) Voordeel 1: beperking van het aantal!! Voordeel 2: overzicht Beroepsactiviteiten en KBS

20 Plaatsing in het geheel Beroepsactiviteiten en KBS

21 Beroepsactiviteiten 1.uitvoeren van een geriatrisch assessment 2.opstellen en (doen) uitvoeren van een behandelplan 3.uitvoeren van spoedeisende ouderengeneeskunde 4.advance care planning 5.beoordelen van wilsbekwaamheid 6.omgaan met onvrijwillige zorg en vrijheidsbeperkingen 7.communiceren met patiënt/systeem 8.samenwerken met andere zorgprofessionals 9.regie voeren en samenwerken in multidisciplinaire teams 10.efficiënt en effectief organiseren van eigen werkzaamheden 11.samenwerken met management 12.participeren in zorg- en behandelketens als specialist ouderengeneeskunde 13.participeren in en bijdragen aan kwaliteitsbewaking van zorg en behandeling 14.bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de ouderengeneeskunde en –zorg 15.optreden als ambassadeur voor het vak en de ouderen in de maatschappij Beroepsactiviteiten en KBS

22 Kenmerkende beroepssituatie (KBS) De (oudere) patiënt … met polyfarmacie, buikklachten, gewichtsverlies, huidziekten/huidproblemen, een wond, (chronische) pijn, incontinentie (urine en/of faeces), een verlaagd bewustzijn, neurologische uitval, koorts, probleemgedrag, geheugenproblemen, somberheid, angst, eenzaamheidsproblematiek, een verslaving, of een doodswens die gevallen, benauwd, verward, of wantrouwend/achterdochtig is in de stervensfase met een als problematisch ervaren familie/vertegenwoordiger met een overbelaste mantelzorger in revalidatie met een neurologische aandoening, na een orthopedische ingreep of met een verminderde algehele conditie. Beroepsactiviteiten en KBS

23 Praktijk overstijgend Ethiek Onderwijs Wetenschap Beroepsactiviteiten en KBS

24 Toetsing Beroepsactiviteiten zijn de basis voor de praktijk Deze activiteiten zijn concreet te observeren Een aios kan laten zien in welke mate hij/zij deze activiteit beheerst in de situatie Geleidelijke groei in zelfstandigheid Beroepsactiviteiten en KBS

25 Bekwaamheidsverklaringen “Ik vertrouw dit de aios toe” Opbouwend Geen abrupt einde Toets/bekwaamheidsverklaring in ontwikkeling Beroepsactiviteiten en KBS

26 Norm Eindterm(selectief): beroepsactiviteiten Jaar 1: 50% zelfstandig, 50% met beperkt overleg Jaar 3: 100% zelfstandig Aanpassing beoordelingsformulier Beroepsactiviteiten en KBS

27 Voordelen Aios: -feedback feitelijk handelen -duidelijke verwachtingen -gerichtere keuzes -geleidelijke opbouw in verantwoordelijkheid -zelforganisatie bevorderen Opleider: -helderheid over waar de aios staat -deugt de leeromgeving? Docenten en instituut: -zicht op de ontwikkeling -Match aios-praktijk Beroepsactiviteiten en KBS

28 Vragen? Beroepsactiviteiten en KBS

29 Waar? WorkshopZaal Groep Geel1G10, 1 e verdieping, Wing G Groep Rood1G11, 1 e verdieping, Wing G Groep Blauw01A32,1 e verdieping, Wing A Groep Zwart01A36, 1 e verdieping, Wing A Groep Grijs12A22, 12 e verdieping Groep Groen13A24, 13 e verdieping Ochtendworkshop iPMO2: de gekleurde stip op uw badge verwijst naar zaal : Begeleiders Michelle Kromhout Martin Smalbrugge Corinne de Ruiter Natasja Looman Hanneke Hoekstra Peronneke Slaats


Download ppt "Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc."

Verwante presentaties


Ads door Google