Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
WISKUNDEBELEVING VAN LEERLINGEN
“Het landschap zag eruit als het lesmateriaal bij geometrie of natuurkunde, waarin alles uit rechte lijnen bestond en perfect en nauwkeurig moest zijn. De gebouwen waren kubussen en driehoeken, en ze gaven me een bijna beangstigend gevoel. De letters op de richtingborden leken Engels, maar ik begreep er niets van – het leek wel algebra.” Ayaan Hirsi Ali Aldine Aaten Hogeschool Gent Universiteit Gent NWD 2013 2 februari
2
Structuur Achtergrond Beschrijving onderzoek Bevindingen 2 x discussie
Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
3
Wiskundebeleving van leerlingen
Uitdagend Moei-lijk Puzzelen Ab-stract Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
4
Wat is dat, wiskunde leren?
Uitleg proberen te begrijpen Stof bestuderen Oefeningen maken ‘Het’ niet begrijpen … Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
5
Wat doe je als je wiskunde niet begrijpt?
Wat denk je? Wat voel je? Wat doe je? Wat is effectief en wat niet? Wiskunde leren is méér dan de wiskunde zelf leren. Het is ook: Leren wat te doen als ‘het’ niet gaat Wiskunde leren op meta-niveau Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
6
Wiskunde leren Verbanden leggen, kritisch nadenken, herformuleren
Cognitie Meta-cognitie Affectie Uitkomst controleren, oorzaken succes en falen onderzoeken Emoties, doorzettingsvermogen, vertrouwen hebben Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
7
Voorbeeld van invloed affectie-cognitie-metacognitie
het nadenken faalervaring bevestigt de gedachte Gedachten als “Ik ben niet goed in wiskunde” Kan dit omgedraaid worden? blokkeren Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
8
Overtuigingen over oorzaken succes en falen
Wat zijn (mogelijke) gevolgen? Relatie met geslacht: Attributie van succes Jongens Meisjes Succes Capaciteiten Inspanning / geluk Falen Te weinig inspanning Niet genoeg capaciteiten (Overcoming Math Anxiety, Tobias, 1993) Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
9
Herkent u dit? - gedachten/overtuigingen -
Welke belemmerende gedachten / gevoelens hebben uw leerlingen? Is er iets aan te doen? Door u? Door de leerlingen zelf? Korte discussie Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
10
En: - strategieën - Hoe maken uw lln hun wiskundehuiswerk?
Waar? Met wie? Wat doen zij als ze een opgave niet snappen? als ze uw uitleg niet snappen? Zijn hun strategieën effectief? Is er iets aan te doen aan het niet-begrijpen? Door u? Door de leerlingen zelf? Korte discussie Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
11
Wat ik mij afvroeg over wiskunde ‘doen’
Wat gebeurt er als je het moeilijk vindt? Wat denk je? Wat doe je? Wat voel je? Hoe overkom je die moeilijkheden? Wat doe je? (of niet?) En werkt dat? Gevraagd aan de experts Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
12
Opzet van onderzoek 9 studenten diepgravend geïnterviewd
150 studenten bevraagd d.m.v. vragenlijst Analyses met o.a. onderscheid naar Geslacht Wiskundige capaciteit (hoe bepaal je dat?) Uitkomsten zinnig voor VO? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
13
Globale bevindingen uit onderzoek
Leerlingen worden geholpen / belemmerd in hun wiskundebeoefening door van alles: De tijd die ze in wiskunde stoppen Leerstrategieën Emoties Zelfbeeld Ideeën over wiskunde … En natuurlijk Kwaliteit van onderwijs Intelligentie / aanleg Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
14
Thema’s uit onderzoek Moeilijkheid van de wiskunde
Is wiskunde niet gewoon ontzettend moeilijk? Inzicht hebben of ontwikkelen Is inzicht te ontwikkelen? Samen of alleen Wiskunde doe je alleen, toch? Ploeteren Lang doorgaan of juist niet? Zelfbeeld Wat als je geen wiskunde kunt? Wat vindt u? Wat vinden uw lln? Wat is effectief? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
15
Uitkomsten Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
16
Moeilijkheid van de wiskunde
Ook wiskundestudenten vinden wiskunde moeilijk. Man èn vrouw Minder goede èn goede studenten ‘Je kunt wiskunde zo moeilijk maken als je wilt’. Is dat tof? Of juist niet? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
17
Inzicht: hebben of ontwikkelen
Inzicht is iets wat je kunt ontwikkelen Helft van de wi.st. heeft wiskundeknobbel Goede werkhouding minstens zo belangrijk als talent Een beeld bij de stof hebben is nodig om de stof leuk te vinden. Hoe inzicht te ontwikkelen? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
18
Samen of alleen? Samenwerken Alleen beter begrip van de stof
vermindering van negatieve gedachten en gevoelens Alleen (ondanks voordelen van samenwerken) voorkeur aan een studieplek waar ze in alle rust na kunnen denken Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
19
Ploeteren? Hard werken en verschillende manieren gebruiken is noodzakelijk Op tijd pauzeren of hulp inroepen ook: frisse kijk op de stof verhelpt frustraties Lang doorgaan contraproductief Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
20
Man-vrouw verschil Minder zorgen, minder negatieve emoties
minder belemmerd door tegenslag Meer van slag door niet-begrijpen van theorie, uitleg of opgave. Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
21
Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
22
Zelfbeeld Situatie: de stof niet begrijpen Zelfbeeld:
“Bovengemiddeld goed” Raakt geïrriteerd / voelt zich uitgedaagd Gebruikt meer verschillende studiestrategieën “Ondergemiddeld goed” Voelt zich dom / moedeloos Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
23
Tegenslag en emoties Hoe omgaan met negatieve emoties?
Pauzeren, realiseren dat het gewoon lastig is Is er eigenlijk een tweedeling? mensen die wiskunde kunnen mensen die geen wiskunde kunnen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
24
Tegenslag en strategieën
“Er is altijd iets wat je nog kunt doen” Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
25
Inspanning, pauze, hulp, samenwerken, niet opgeven …
Hoe ziet dat eruit, ‘inspanning’? Wat kunnen leerlingen doen om effectiever te studeren? Opgave herlezen Vergelijkbare opgave erbij pakken Hulp vragen Opgave even laten liggen Plaatje tekenen Getal invullen Samen opgave proberen Eerst een andere opgave maken Theorie herlezen … Besef: Wiskunde vergt inzet Wiskunde is moeilijk Probeer tot rust te komen Pauzeer Werk samen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
26
Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
27
Beleving van studenten advies voor leerlingen
Ook wiskundestudenten vinden wiskunde uitdagend, interessant, lastig en tijdrovend. Wiskunde is lastig en tijdrovend Voor iedereen! Gebruik verschillende strategieën Inspanning is belangrijk, pauze ook Heb vertrouwen! Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
28
Dank voor uw aandacht Vragen? Contact: Aldine@Aaten.nl
Scriptie: Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
29
Opmerkingen en suggesties uit sessie
Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
30
Is wiskunde moeilijk? Cultureel bepaald
Ontwikkeling van de hersenen heeft invloed op wat op welke leeftijd moeilijk is Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
31
Belemmerende gedachten
Wiskunde in één keer moeten kunnen “Mijn ouders kunnen ook geen wiskunde” Zelfoverschatting (door jongens) opgave aan tafel van docent laten maken opgave voor bord laten maken -> reactie van klasgenoten Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
32
Oplossingen: vertrouwen geven
Positieve feedback Hoge cijfers geven (of niet?) Of over kleinere stukken stof Hoge verwachting suggereren Vertrouwen uitspreken Benadrukken wat de leerling wèl kan Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
33
Oplossingen: realistische ideeën over wiskunde
Wiskunde kost tijd Van de foute weg leer je de weg kennen Doorzetten helpt, ook op langere termijn (dus juist wel pauzeren/opzij leggen en later weer verder) Cijfers zijn geen selectiemiddel: een laag cijfer betekent niet dat de leerling geen wiskunde kan! Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
34
Realistisch wiskunde-imago
Ouders opvoeden (alfa-)collega’s opvoeden Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
35
Helpt samenwerken? Samenwerken om het alleen te kunnen
Van uitleggen leer je veel Realiseer wat je zelf kunt als je een ander hoort Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
36
Tips betreffende huiswerk
Huiswerk nakijken Fouten in rood opschrijven Doorzetten (mooi effect voor de rest van je leven) Gehele uitwerking bestuderen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
37
Tot slot Wees eerlijk: wiskunde is moeilijk
Er is géén scheidslijn tussen mensen die wel wiskunde kunnen en niet. Om over na te denken (en misschien onderwerp voor NWD 2014?): Hoe kunnen we wiskunde uitleggen zodat leerlingen meer vertrouwen hebben in hun wiskundige capaciteiten? Ik hoor graag uw reactie: Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.