Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulius de Groot Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
“GOEDE VOORNEMENS” NIET KUNNEN DOORZETTEN, HOE KOMT DIT NOU? BRIAN KOSTER TIMO VAN SAMBEECK
2
INHOUDSOPGAVE: ▪ Doelgroep ▪ Determinanten ▪ Interventieprogramma’s ▪ Interviews ▪ Meetinstrumenten ▪ Interventie Advies
3
DOELGROEP ▪ Volwassenen tussen de 25 en 35 jaar die de goede intenties om te sporten niet kunnen volhouden gedurende een half jaar. 81% van de Nederlanders had goede voornemens voor dit jaar qua sport. Daarvan heeft slechts 12% het volgehouden. KENMERKEN DOELGROEP ▪ Weinig tijd (prioriteiten) ▪ Vaak volwassenen met kinderen ▪ Te weinig beweging Bron: ANP (RTL nieuws – Goede voornemens) / Volkskrant wetenschap en gezondheid - goede voornemens
4
DETERMINANTEN ▪ Verkeerde doelstellingen (groep) ▪ Niet gemotiveerd door anderen (buddysysteem) ▪ Stress ▪ Weinig interventies ▪ Weinig geld ▪ Geen accomodatie in de buurt
5
▪ Het bereiken van lokale (regionale) samenwerking tussen verschillende lokale partners, zodat sport en bewegen voor iedereen mogelijk is. ▪ Dit is tevens ook het uitgangspunt van de VWS INTERVENTIEPROGRAMMA ‘SPORT EN BEWEGEN IN DE BUURT’ Bron: Sportnota 2013 – 2016 VWS
6
INTERVENTIEPROGRAMMA ‘SPORTPLAN AMSTERDAM OOST’ ▪ Gericht op sociaal aspect en sportstimulering ▪ Voor iedereen ▪ Gepeild door enquêtes ▪ Inspelen op vraag en aanbod Bron: Sport en beweegplan plan 2013 – 2016
7
INTERVENTIEPROGRAMMA ‘KIES VOOR HART EN SPORT’ ▪ Sport keuze wijzer ▪ Inschrijven ▪ Cursus (4 -5 lessen) ▪ Sportaanbieders worden aangemoedigd om een vervolgtraject aan te bieden Bron: Effectief actief (landelijke stimulering)
8
▪ Waarom deze expert? ▪ Sten Dallinga ▪ Tiptop Sport ▪ Afvalprogramma’s (preparation fase) INTERVIEW MET EXPERT
9
INTERVIEW MET DE SPORTERS (4) ▪ Tijdgebrek ▪ Sociale steun (belangrijk) ▪ Verkeerde verwachtingen
10
▪ Fitheidstesten ▪ BMI ▪ Buikomvang ▪ Vetpercentage ▪ Bloeddruk ▪ Waarom deze testen? ▪ Geeft een duidelijk beeld van de lichamelijke gesteldheid ▪ Makkelijk en snel af te nemen OBJECTIEVE MEETINSTRUMENTEN
11
▪ Interview en Enquete ▪ Vragenlijsten ▪ 4DKL ▪ Rand 36 ▪ Squash SUBJECTIEVE MEETINSTRUMENTEN
12
DOELGROEP IN KAART BRENGEN (RESULTATEN) ▪ Mannen hebben een hoger BMI dan vrouwen ▪ Mannen hebben meer last van een matige overgewicht dan vrouwen ▪ Ze vallen beide gemiddelde gezien boven de norm gezond gewicht en lichaam samenstelling
13
▪ Groepsfitness ▪ Kennismaking ▪ Geschikt op doelstellingen en doelgroep ▪ Sociaal aspect ▪ Persoonlijke begeleiding ▪ Tussendoelstellingen ▪ Belonen INTERVENTIE ADVIES
14
▪ Eerste maand: ▪ Gewenning Fitness (zaaloefeningen) ▪ Tweede maand: ▪ Variëren in activiteiten (kennis laten maken met de verschillende onderdelen) ▪ Derde maand: ▪ Iedereen gaat bezig met de activiteiten die de personen het leukst vinden ▪ Vierde maand: ▪ Elkaar in een tweetal les geven met ondersteuning van een trainer (wat diegene het leukst vinden) ▪ Vijfde maand: ▪ Elkaar in een tweetal les geven zonder ondersteuning van een trainer (wat diegene het leukst vinden) Bron: Stages of change model
15
OVERIGE INFORMATIE ▪ Artikel NCBI via Pubmed ▪ Fysiek en mentaal ▪ Overeenstemmende doelstellingen ▪ Verheijden consult (blog) ▪ Doelen behalen ▪ Onderbewuste Bronnen: NCBI / Verheijden consult (blog)
16
EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.