Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohan de Groot Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
25-06-2012 Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers
2
25-06-2012 Erfgoed connectie Utrecht Ronald Hetem
3
3 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Trends en ontwikelingen 5,8 miljoen vrijwilligers 5,7% in de cultuursector 53% mannen en 47% vrouwen 31,6% bestuurswerk en 71,8 uitvoerend werk 55-64 jaar groeit gestaag 15-18 meeste vrijwilligerswerk Landelijke cijfers 2010
4
4 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Trends en ontwikkelingen Trends Geleide vormen Maatschappelijke stage Reïntegratie Nieuwe Wet werk naar vermogen Transitie AWBZ naar de Wmo Episodische vormen Tijdelijk = enkele uren tot dagen niet terugkerend Interim = regelmatig voor afgebakende periode Sporadisch = onregelmatig voor korte periode Maatjes projecten Collectieve vormen Vriendenclubs Met het bedrijf Familie of gezin (gezinnenpresent.nl) Maatschappelijke verantwoord ondernemen
5
5 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Trends en ontwikkelingen Motivatie Leuk JuistLoont
6
6 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Trends en ontwikkelingen Levensloop Generaties GeborenVrijwilligerswerk 1910-1930 Vooroorlogse generatie Motief: erbij horen Type: vooral uitvoerend Sector: zorg, religie, vrouwenorganisaties 1930-1945 Stille generatie Motief: Nuttig maar met mate Type: Uitvoerend en coördinerend Sector: vakbond, sport, religie, cultuur 1945-1955 Babyboom of protestgeneratie Motief: zelfontplooiing en nieuwe netwerken Type: pionier, coach, liefst projectmatig Sector: veelzijdig maar bewust gekozen 1955-1970 Generatie nix of verloren generatie Motief: doel primair,zingeving, ontspanning, alternatief voor werk Type: gemakkelijk inpasbaar, projectmatig Sector: sport, school, levensbeschouwing 1970-1985 Pragmatische of patat generatie Motief: je eigen ding doen Type: op oudere leeftijd doorpakken Sector: zakelijk 1985-2000 Internet generatie, screenagers,Generatie Y, grenzeloze generatie Motief: Flexibel, grote eigen inbreng Type: sociale media, op afstand Sector: goede doelen
7
7 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Trends en ontwikkelingen Levensloop Generaties Levensfase Transitie momenten Live events Leefstijl Traditioneel = plichtsgetrouw en hechten aan orde en gezag Conservatief = hechten aan bezit en hogere status Modern = gemaksgericht en meer consumptie Kosmopoliet = bezien de wereld vanuit een ruimer perspectief Postmatrialisten = Immateriële zaken gaan bovengeld en prestige
8
8 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Pronkstuk uit de collectie 2009 Conclusies Cultureel erfgoed is afhankelijk van vrijwilligers In het algemeen is er aandacht voor vrijwilligersbeleid Er is een tekort aan vrijwilligers Zorgen voor de toekomst, veel oudere vrijwilligers en uitblijven van verjonging
9
9 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Verjonging Voor dat je gaat werven: Analyseer de organisatie Wat is de identiteit van de organisatie Visie, missie en strategie Welk type vrijwilliger is actief Open of gesloten cultuur Wat is het imago Geschiedenis van de organisatie Presentatie van de organisatie Manier waarop medewerkers naar buitentreden Berichten in de media Type activiteiten/sector Waar is de organisatie sterk in Waar liggen de kansen Intern, wat moet veranderen zodat identiteit en imago op elkaar aansluiten Extern, wat zijn de trends die aansluiten bij missie, visie en strategie
10
10 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Verjonging: wervingscirkel Hoe ga je het organiseren? Wie wil je bereiken? Welke weg volg je? Wat en hoe wil je het vertellen? Wat zijn jouw unieke punten? Wat wil je bereiken?
11
11 Erfgoed connectieUtrecht25-06-2012 Opdrachten Promotie van de eigen organisatie voor jongeren vrijwilligers -Maak gebruik van de unieke punten van de organisatie, bepaal welke boodschap je wil vertellen en welke doelgroep je wil bereiken. Zorg dat je weet waar de kansen voor de organisatie Ontwikkel een wervingsstrategie -Bepaal de doelgroep maak gebruik van de kennis over levensloop en bepaal of je wil werven voor structureel of episodisch vrijwilligerswerk. Bespreek hoe je de doelgroep wilt aanspreken en welke promotiemiddelen je wilt inzetten. Vergroot de toegankelijkheid van de organisatie voor nieuwe vrijwilligers -Hoe maak je van een gesloten cultuur een open cultuur en op welke manieren kun je de werkzaamheden opknippen zodat de organisaties mee kan met trends als episodisch en geleid vrijwilligerswerk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.