De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR

Verwante presentaties


Presentatie over: "POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR"— Transcript van de presentatie:

1 POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
WERKPLEKLEREN POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR

2 Een leraar moet: Eigen referentiekader verfijnen
Voldoende reflecteren om tot betere resultaten te komen. ⇒ professionele ontwikkeling (Kelchtermans, 2001) Morele, emotionele en politieke aspecten + zorg voor de leerling (Kelchtermans, 2001, 2007, Nias, 1996)

3 Effectief werkplekleren
= complex fenomeen

4 In ons systeem ⊕ sociale aspect van leren erkend
OPLEIDING VOLGEN OM NADIEN IN HET WERKVELD TE STAPPEN (waar wij momenteel zitten) DOOR PRAKTIJK LEREN (NIET DOOR EERST EEN OPLEIDING TE VOLGEN) ⊕ sociale aspect van leren erkend ⊕ goede aansluiting tussen geleerde en werkplek ⊕ kans op transferproblemen wordt gereduceerd

5 Nadelen werkplekleren
Risico op statisch gebruik van competenties Moeilijkheden bij het beoordelen van permanent of situatie gebonden opgaves ⇒ Moeilijkheid: zorgen voor interactie van theorie en praktijk

6 Kenmerken van de werkplek
Beïnvloeden de graad van positief werkplekleren Heersende structuur Gunstige aard van activiteiten op werkplek Realistisch karakter van de werkplek = student moet adaptief kunnen studeren i.s.m. een goede houding van de begeleider

7 Andere factoren Voldoende tijd om een persoon op te leiden
Gemeenschappelijk verwachtingspatroon Inzet van de student en beschikken over de volgende eisen (Ontstenk 1994) ‘willen leren’ ‘kunnen leren’ Proactieve houding

8 Specifieke agenda 3 actoren:
De student met zijn/haar educatieve behoeften De mentor als sleutelfiguur vanuit de stageplaats De stagebegeleider vanuit het opleidingsinstituut

9 besluit

10 Werkplekleren Is heel divers
Vereist veel opdrachten vanuit verschillende hoeken


Download ppt "POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR"

Verwante presentaties


Ads door Google