De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lastige situaties bij het coachen van groepen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lastige situaties bij het coachen van groepen"— Transcript van de presentatie:

1 Lastige situaties bij het coachen van groepen
Hoofdstuk 7 Lastige situaties bij het coachen van groepen

2 Soorten problemen en signalen
Conflicten (zowel persoonlijk, inhoudelijk of procedureel) Grote heftigheid discussiëren, ongeduld, persoonlijk aanvallen, verwijtende toon, gebrek aan bereidheid tot luisteren of compromis. Verlies aan motivatie (taak niet interessant of belangrijk) Gebrek aan belangstelling, verveling en onrust, geringe participatie, onvoldoende voorbereiding, uitstelgedrag. Besluiteloosheid en oeverloze discussies (voortkabbelen) Abstract blijven in discussies, blijven doorgaan op details, niet doorvragen, beslissingen achteraf in twijfel trekken, beslissingen uitstellen.

3 Omgaan met conflicten Forceren; het is en blijft wat het is, kan gebruik worden gemaakt van machtsmiddelen. Toegeven; relatie van grote waarde, tegemoet komen. Ontlopen; opmerkingen negeren, niet de moeite waard om energie in te steken Compromis sluiten; beide partijen redelijk tevreden. Wordt lager ingezet op wederzijdse resultaat, relatie intact. Uitpraten (en onderhandelen); actief luisteren, eigen standpunt naar voren brengen, zoeken naar oplossing voor beide partijen. Sturing in de hand houden

4 Bespreekbaar maken van een samenwerkingsprobleem
Ingrijpen of niet? Spanning in de groep zijn normaal. Afwegen wanneer er belemmeringen zijn voor een ander of het groepsproces. Bij enkeling, individueel aanspreken. Leiden van een probleemgesprek Fase 1: Inleiding (aandacht op verbetering van het groepsproces). Fase 2: Probleemformulering (spreek in de ik-vorm, maak het rondje af, blijf aandacht vasthouden totdat iedereen mening heeft gegeven). Fase 3: Vraag naar oplossingen (zelf verantwoordelijk houden, zelf buiten de discussie blijven, formuleren van gezamenlijk gekozen oplossing). Fase 4: Help afspraken concreet te maken (overzicht maken en concreet maken).

5 Motiveren van studenten
3 typen van motivational beliefs (+mogelijkheden om motivatie te vergroten): Het vertrouwen dat je de taak aankunt. Hoge verwachtingen, succeservaringen, heldere instructie De waarde die de taak voor je heeft. Eigen enthousiasme, ruimte voor interesse, actieve participatie, relevantie aangeven Het resultaat dat je nastreeft. Stimuleer de nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid en waardeer inspanning

6 De groep vooruit helpen
Samenvatten (gericht op de inhoud van de discussie) discussie bevorderen, samenvatting moet kort zijn, kern weergeven van wat er gezegd is, manier om anderen weer aan het denken te zetten. Vragende toon eindigen. Heeft ook feedbackfunctie. Vragen stellen (proceskant als op de inhoud) De groep opnieuw betrekken, voorbeelden geven, verklaringen, moet geen overhoring zijn. Structureren (banen leiden van het proces) Agenda, doelen voor de bijeenkomst bedenken, meeschrijven zodat afspraken of denkwijze zichtbaar wordt. Tussendoor samenvatten voordat er naar het volgende punt gegaan wordt.


Download ppt "Lastige situaties bij het coachen van groepen"

Verwante presentaties


Ads door Google