Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Leo de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De klant was koningin…?
2
Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden van Slot bespiegelingen Tussentijdse vragen en opmerkingen: te pas en te onpas
3
De klant is / was koningin Onderzoek VOB (Klant is koningin 2008): Primaire doelgroep van de bibliotheek: (hoger opgeleide) vrouwen. Eén van de conclusies: klanten willen niet ‘teveel’ betalen voor een bibliotheek abonnement Onderzoek Frank Huysmans (Altijd prijs 2009): Lidmaatschap relatief onafhankelijk van inkomen. Omslagpunt ligt rond € 54,-. Daarboven gaan mensen het als (te) duur ervaren en haken ze waarschijnlijk af. ReductieStandaardTop model, verdeling: 10% - 80% - 10%
4
Ontwikkelingen in provincie Utrecht 2007: Invoering provinciale pas: één collectie, overal halen en brengen (gastlenen 1 en 2). => resultaat: hogere klanttevredenheid, maar ook meer administratieve rompslomp en onduidelijkheid. 2009:Harmonisatie tarieven en voorwaarden. Twee abonnementen: klein € 24,- en standaard € 40,-. Eenduidige voorwaarden. Overal reserveren. => resultaat: klanten kozen massaal voor standaard. Dit leidde tot substantieel hogere inkomsten bibliotheken (van 2008 tot 2011 stijging met 26%).
5
Ontwikkelingen in provincie Utrecht 2014Bij twee bibliotheken het Plus abonnement ingevoerd (als pilot). Uitgangspunten: ’veelleners’ met meer dan 80 uitleningen per jaarnaar Plusabonnement. Standaardabonnement maximeren op 80 uitleningen. Huidige tariefstelling: Klein € 31,50 Standaard€ 52,50 Plus€ 79,50
6
Profijt beginsel ?
7
Melkkoe beginsel ?
8
Pilot Plus abonnement Ingevoerd bij twee bibliotheken (Lek & IJssel en Groene Hart) in 2014 Doelstelling: conversie van alle leden meer dan 80 uitleningen per jaar naar Plusabonnement, met een behoud van 45%. Uitvoering: Big bang => geen vrije keuze Resultaat pilot: Conversie ligt rond 62%. Uitstroom is relatief laag (4%) Aantal klachten en opzeggingen relatief laag Goede communicatie (intern en naar klanten) cruciaal
9
Huidige kerncijfers (2014 – 2015) Verdelingklein14% standaard70% plus16% Instroomklein24% standaard66% plus10% Uitstroomklein12% standaard15% plus 4%
10
Reacties?
11
Donateurs / vrienden van Uitkomsten afstudeeronderzoek bij Bibliotheek Utrecht: Gebruikers hebben weinig zicht op de financiële situatie bibliotheken (subsidies, eigen inkomsten) Gebruikers zijn zich niet bewust dat de abonnementsprijs niet kostendekkend is Gebruikers voelen sympathie voor de bibliotheek en vinden de bibliotheek belangrijk (met name voor de jeugd)
12
Wie heeft hier al ervaring mee?
13
Donateurs in andere branches Inzichten: Mensen zijn bereid op jaarbasis een klein bedrag te doneren als ze ergens sympathie voor voelen en iets willen steunen Strategie: zet in op veel donateurs voor een laag bedrag Donateurs verwachten weinig tot geen tegenprestaties voor hun bijdrage.
14
Slotbespiegelingen
15
Laatste woord
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.