Download de presentatie
GepubliceerdJohanna Mertens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Week 1: kennismaken Mindset en feedback
2
Welkom Vul zelf in: hoe wil jij kennis maken met je klas?
Als je dit in een aparte bijeenkomst doet, kun je meteen verder met de 7 weken opdracht. Die doe je nog voordat er verder iets is gezegd over wat er dit blok te gebeuren staat. Zie deze invulling van de les als een suggestie. Als je zelf andere ideeën hebt: voer die uit! Geen harnas, zelf creatief blijven, je eigen weg, gebruik je ervaring, volg je hart en maak contact met je studenten. Gebruik je de suggesties dan: kies! Het is teveel voor één les Benodigdheden 2 flipoverbladen en stiften 25-30 (gekleurde) blaadjes A5 formaat Of voor het aanmaken van een woordweb Plakband Schilders tape (wit papierenplakband) voor op de vloer
3
Over 7 weken….. Bron: Frankwatching.com
Stel je voor: over 7 weken hebben wij met elkaar dit blok SLB gedaan. We hebben als klas kennisgemaakt, we hebben individueel kennis gemaakt en we zijn op weg gegaan het tweede jaar in. Op weg naar het vinden van een stage en weer een stap verder in je individuele ontwikkeling als hulpverlener. Je bent ervaringen rijker, hebt kennis opgedaan en je vaardigheden weer wat aangevuld. Het is het einde van de laatste les. Je staat met je hand aan de klink van het leslokaal. Heel snel evalueer je en je ervaart dat dit een goed blok is geweest wat betreft SLB. Wat is er de afgelopen 7 weken voor nodig geweest om dit blok SLB als ‘goed’ te kunnen ervaren? Schrijf dat op je kaartje en hang dat kaartje op de flappen. Deze opdracht doe je voordat er iets inhoudelijks is verteld over SLB. Studenten krijgen een blaadje (A5 is groot genoeg, gekleurde velletjes geeft een leuk effect, maar is niet noodzakelijk) Voor de digitaal competenten onder ons, kun je dit ook via internet doen: answergarden.ch. Je krijgt dan een woordweb. De oefening heeft het meeste effect als de student zijn aandacht richt, dus echt even het voorstellingsvermogen aanraken door de opdracht ook rustig voor te lezen. De student luistert alleen, dus typt niet mee op de laptop en de telefoons liggen even omgekeerd. Als je het helemaal hebt voorgelezen, dan gaan ze meteen schrijven. Zwijgend. Het eerste wat bij ze opkomt. Alles kan. Als ze klaar zijn met schrijven (sommigen zullen 1 woord hebben, anderen een blaadje vol. Alles is goed), dan hangen ze de blaadjes op de flipovers die ophangen. Verder doe je er niets mee en ga je verder met de volgende sheet. Natuurlijk kun je als docent meedoen en jouw briefje erbij hangen. Doel van de oefening is om een punt in de toekomst te creeeren waar je (onbewsut) naartoe werkt. Erover praten voegt niets toe.
4
Introductie SLB dit blok
SLB = Studie Loopbaan Begeleiding Je ontwikkelt je je leven lang Dit blok: SLB (mentoraat) Voorbereiding BPV-2 Nationale ouderendag (Kitty en Fred voor informatie) Kiezen van klassenvertegenwooordiger(s) Brainstorm over de wensen rondom SLB Schrijf alle kreten op de flipovers waar ook de briefjes “over 7 weken” opgehangen zijn. Ga met elkaar voor (onder, naast) de flipovers staan en maak een groepsfoto Deel deze foto zodat iedereen hem heeft. Klassen vertegenwoordiger(s): per klas kiezen we 1 of 2 vertegenwoordigers. Bij de brainstorm komen de ideeen van de briefjes waarschijnlijk ook weer op tafel. Vul de flipovers aan met de kreten die ze geven. Of maak er een mindmap van. Maak een groepsfoto en deel deze
5
Mindset Wat hebben we net gedaan? Doelen stellen Doelen halen:
Wat hebben we gedaan? Dat wat we eigenlijk vinden of verwachten beinvloedt de manier waarop we ons inzetten. “Self fullfilling prophecy”: als je verwacht dat het een succes wordt, zul je harder werken en meer doorzettingsvermogen hebben, dan wanneer je verwacht dat het toch niets wordt. Als je verwacht dat een les interessant wordt, zul je meteen opletten. Als je verwacht dat een les saai wordt, start je je telefoon op en begin je met je vriendin te appen of trivia te spelen, nog voordat de docent ook maar een letter heeft gezegd. Welke houding het wordt, is mede bepalend voor het effect van de les op jouw ontwikkkeling. Link naar clienten toe: doelen stellen, verwachtingen inventariseren, draagt er allemaal aan bij dat het effect van de hulp groter wordt. Trapmetafoor en de link naar SMART doelen formuleren Inzicht hebben in de gevraagde competenties voor het beroep, maakt dat je je beter instelt op het behalen ervan. Je wordt alerter in het verwerven van kennis en vaardigheden die aansluiten bij die competenties. Daar hoef je niet meer voor te doen, dan je bewust te zijn van die competenties. Je brein doet de rest. Je hebt je als doel gesteld competent te worden. Als het brein een doel heeft, wordt het leren makkelijker. Als je die doelen nog eens opsplitst in subdoelen, help je jezelf om het halen van deze doelen als reeel te beschouwen, krijg je vertrouwen en is de kans daardoor nog groter dat je uiteindelijk ook bovenaan die trap komt.
6
Mindset Onbewuste beïnvloeding door wat we denken:
theorie uit de cognitieve therapie Situatie gedachten over situatie gevoelens gedrag gevolgen ik-jij-ander Les SLB vorig jaar was SLB nuttig neutraal/blij aandacht slb levert wat op ik heb er vast weer wat aan mijn docent heeft verstand van zaken Les SLB ik heb geen begeleiding nodig chagrijnig met tel. spelen geen idee wat had nu ook op een terras kunnen zitten er ingeleverd wat weet die docent nu van mijn ‘loopbaan’ moet worden Heel vaak zijn we ons niet bewust van ons denken. In dit schema staat het uitgewerkt, maar dat gaat meestal niet zo gemakkelijk. Je merkt aan je stemming / gevoelens of aan je gedrag dat er iets aan de hand is. Maar de meeste tijd doen we gewoon dingen, of niet…. Erachter komen wat je ‘mindset’ is, dus je gedachtenset, de toon en aard van wat je eigenlijk vindt van de situatie, kan helpen om effectiever te presteren.
7
Oefening Mindset Stelling 1:
Ik word een goede hulpverlener, omdat ik er een aangeboren talent voor heb vs Ik word een goede hulpverlener, omdat ik me ervoor inspan me te ontwikkelen Stelling 2: Als ik fouten maak, dan wordt duidelijk dat ik geen talent heb en kan ik beter stoppen met de opleiding Als ik fouten maak, dan wordt duidelijk dat ik meer inspanning moet leveren, of op zoek moet naar een andere strategie Plak met schilders tape een rechte lijn op de vloer. Als je geen tape hebt, neem je twee hoeken van de ruimte tegenover elkaar die denkbeeldig een rechte lijn vormen (ene kant van het bord, andere kant van het bord) Bij iedere stelling wijs je een uiteinde van de (denkbeeldige) lijn aan. De stellingen komen dus letterlijk tegenover elkaar te staan. De studenten kiezen door aan dat uiteinde te gaan staan waar ze zich het prettigst bij voelen. Benadruk dat het gaat om gedachten die ze hebben en dat er geen goed en geen fout antwoord is (om sociaal wenselijkheid te omzeilen). Na iedere stelling kun je ze kort laten beargumenteren, bediscussieren. Nogmaals: er zijn geen goede antwoorden! Alleen gedachten en ideeen
8
Vervolg oefening Stelling 3:
Ik werk liever alleen, dan gaat het sneller en voldoet het product aan mijn eisen vs Ik werk liever samen, dan leer ik van de feedback en tips van anderen Stelling 4: Ik vind feedback krijgen lastig, dan krijg ik het gevoel het niet goed te doen en denk ik erover dat ik geen talent heb en beter een ander vak kan kiezen Ik vraag regelmatig om feedback, ook als ik het niet zomaar krijg. Dan
9
Bevindingen uit onderzoek
Fixed en Growth mindset 2 filmpjes Wat een ander kan, kan ik leren: Feedback: Feedback oefening Fixed en growth: op groeigerichte feedback werkt beter: filmpje!
10
“The power of yet” (10 min)
Ted talk Carol Dweck: “The power of yet” (10 min) Leg uit met de info uit de boekjes als achtergrond
11
Feedback geven Maak 2-tallen 1. Bespreek met elkaar:
Neem een moment in gedachten waarop je feedback hebt gekregen Welke feedback was dat Was dit meer fixth- of groei gericht? Welke effect had dit op jou? (gedrag, gevoel, gevolgen) 2. Vertel elkaar kort (2 min) over een hobby, talent, gewonnen medaille, prestatie hoe dan ook Geef feedback vanuit de Growth- gedachte Op inspanning (op ‘doen’, niet op ‘zijn’) Verwissel van rol Welk effect had dit op jou? (gedrag, gevoel, gevolgen)
12
Afsluiten Volgende keer: Evalueren Sollicitatiebrief en cv meenemen
Vast beginnen met een werkveldorientatie Aanmaken Linked-In pagina Lid worden van de linked-In pagina ASB jaar 2 Klassenvertegenwoordiger(s) upload de klassenfoto op de asb jaar 2 pagina (dus niet op je eigen pagina!), met daarbij de naam van de klassenvertegenwoordiger(s) Evalueren Terugpakken naar de trapmetafoor en de oefeningen in het begin: Heeft deze les bijgedragen aan het kunnen nemen van die eerste trede? Ja: wat moeten we blijven doen? Nee: wat heb je nodig de volgende keer? wat wordt daarin jouw bijdrage? Wat verwacht je van een ander (concreet maken)? Sollicitatiebrief en CV mogen ruw zijn. Zoals ze gewend zijn deze te maken Werkveldorientatie: ouderen is 1 werkvel waarover ze e.e.a. moeten gaan opschrijven. Ze mogen er zelf nog 1 kiezen, willekeurig. Inhoud: wat wil je weten over dat werkveld voordat je kunt besluiten of daar jouw toekomstige droombaan als sociaal werker te vinden zal zijn? Mag een diepte interview met een medewerker zijn, mag een analyse van een werkveld of instelling zijn a.d.h.v. website, folders, achtergrond info. Artikel van maken en plaatsen op je Linked-In pagina Klassen foto wordt geupload op de ASB jaar 2 pagina. Mag ook op de eigen pagina, maar in ieder geval op de groep.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.