De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 december 2015.  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 december 2015.  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting."— Transcript van de presentatie:

1 1 december 2015

2  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting

3

4 AanbodDoelenThuis Inloop Praktische zaken regelen 1 op 1 gesprekken Feedback  Kinderen voelen zich gezien  Het is bekend wie er wel/niet zijn  Kinderen maken de overgang van school naar de academische sfeer NVT

5 AanbodDoelenThuis Leestafel Lezen van kranten en bespreken Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  Veel lezen  Lees strategieën toepassen  Mening kunnen vormen over artikel  Verrijken van kennis van de wereld  Kunnen discussiëren  Uitbreiden woordenschat  Krant laten lezen vanuit eigen interesse  Vragen naar de mening over een artikel  Vragen naar de feiten in het artikel (op laten zoeken in woordenboek of atlas)  Samen praten over het artikel  Kind samenvatting laten geven

6 AanbodDoelenThuis Agenda doornemen  Effectiviteit vergroten  Leerlingen leren oriënteren op programma  Opbrengst in beeld brengen (doelen)  Met kinderen bespreken wat er gaat gebeuren op een bepaalde dag  Kinderen zelf laten nadenken over dagstructuur  Met kinderen plannen (agenda)

7 AanbodDoelenThuis Leestekst Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  10 (nieuwe) woorden leren  Leesstrategieën aanleren en toepassen  Verbanden leggen met bestaande kennis  Kritisch om leren gaan met teksten  Belangrijkste is dat kinderen teksten snappen. Begrijpen wat er staat. Een samenvatting laten geven is daarvoor altijd een goed middel. Het kan ook door: tekenen, woordspin, schema, etc.

8 AanbodDoelenThuis Verwerking n.a.v. de tekst  Controleren of tekst begrepen is  Actief met kennis uit tekst aan de slag  Terugvragen  Kennis delen zonder de tekst in handen  Creatieve verwerking

9 AanbodDoelenThuis Woordenschat  Inhoudswoorden actief kunnen gebruiken  Schooltaalwoorden passief kunnen gebruiken  Woorden die mee naar huis gaan actief en in verschillende vormen oefenen

10 AanbodDoelenThuis Boekenclub  Leesmotivatie bevorderen  Leesbegrip en vaardigheid ontwikkelen  Kennis van de wereld vergroten  Woordenschat uitbreiden  Leervoorkeur ontwikkelen  Taalvaardigheid vergroten  Lezen stimuleren  Vragen naar hetgeen uw kind aan het lezen is  Kinderen boeken / leeswaar aanreiken  Goede voorbeeld geven  Voorlezen  Samen kijken naar BSA boeken  Boeken op vaste plek  Vast leesmoment

11 AanbodDoelenThuis Terugblik Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  Kijken of doelen behaald zijn  Opbrengstgerichte cultuur stimuleren  Werken aan academische houding  Vragen naar schooldag / BSA dag  Eisen stellen aan dagverslag (dus niet “goed” / “leuk” / “saai”, maar WAT was er dan goed, WAAROM was het leuk, was alles saai of alleen een onderdeel?

12

13 AanbodDoelenThuis Onderzoek  Verbanden leggen  Stellen van goede onderzoeksvragen  Verdiepen op inhoud  Aantekeningen maken  Bronnen gebruiken  Hoofd- en bijzaken scheiden  Presenteren  Kinderen stimuleren om onderzoek te doen (groot of klein)

14  Zie ook agenda op website (of in de map van uw kind)  Tot 9 december: kinderen en leerkrachten werken aan feedbackverslag  9 of 10 december presentatie aan ouders: het onderzoek  16 en 17 december: feedbackgesprekken, GEEN les  Kerstvakantie

15  Over welk onderwerp wilt u op een volgende ouderavond meer informatie?  Wilt u de informatie nog eens nalezen? www.BSA-Zaanstad.nl BEDANKT VOOR UW KOMST!!


Download ppt "1 december 2015.  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting."

Verwante presentaties


Ads door Google